NASIONAL : SABTU 29 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : SABTU 29 OGOS 2009

RM100j saham percuma
KUALA LUMPUR 28 Ogos – Kerajaan hari ini mengumumkan peruntukan RM100juta dalam bentuk saham amanah yang akan diberikan secara percumakepada golongan miskin di kawasan bandar.


PM bimbang krisis MCA
KUALALUMPUR 28 Ogos - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bimbangkrisis dalaman yang dihadapi MCA ketika ini boleh memberi kesanlangsung kepada Barisan Nasional (BN).


MESRA
NAJIB Tun Razak bersama Syed Mokhtar Albukhary (tiga dari kiri) beramahmesra dengan Alman Iskandar Zahad, Meor Waliuzzaman Meor Ahmad Rasididan Amar Iskandar Zahad semasa Majlis Berbuka Puasa di MasjidAlbukhary, Kuala Lumpur semalam.

Umat Islam Malaysia bertuah tidak dilanda konflik - TPM
TANGKAK28 Ogos - Masyarakat Islam di negara ini perlu menghargai kesejahteraandan keamanan yang dipupuk sejak sekian lama tanpa perlu bimbang akanberlaku konflik sebagaimana di negara Islam lain seperti Iraq danAfghanistan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.







Bernas diselamat
KUALALUMPUR: Syarikat perladangan dan produk pertanian tempatan, Tradewinds(M) Bhd semalam mengumumkan cadangan membeli semua saham yang dimilikifirma pelaburan Hong Kong, Wang Tak Co Ltd dalam PadiBeras Nasional Bhd(Bernas).

Tengku Azmil dilantik CEO, Pengarah Urusan MAS
KUALALUMPUR: Penerbangan Malaysia (MAS) melantik Datuk Tengku AzmilZahruddin Raja Abdul Aziz sebagai Pengarah Urusan dan Ketua PegawaiEksekutif (CEO) baru syarikat itu berkuat kuasa serta-merta.







Raptai rancak dalam hujan
KUALA LUMPUR 28 Ogos – Raptai sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 diDataran Parlimen di sini hari ini berjalan lancar walaupun hujan lebatpada awal pagi.


Rahimah lahir ketika laungan merdeka
TELUK INTAN 28 Ogos - ''Setiap tahun, saya tidak akan lupa hari lahirsaya kerana ia disambut sempena hari kemerdekaan negara," kata RahimahHanifa, 52, yang lahir pada 31 Ogos 1957 di Seberang Perak, dekat sini.

Patriotisme rakyat masih rendah
JELEBU 28 Ogos - Datuk Seri Dr. Rais Yatim kesal dengan tahappatriotisme rakyat yang masih rendah sehinggakan 'hendak membelisehelai bendera pun tidak mampu'.

Belanjawan 1Malaysia
BACHOK28 Ogos _ Belanjawan negara 2010 yang akan dibentangkan oleh PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Tun Razak 23 Oktober depan akan berkonsepkan1Malaysia iaitu mengutamakan kepentingan rakyat dan pembangunan ekonomisecara bersama.

200 penduduk bantah bina kuil
SHAHALAM 28 Ogos - Kira-kira 200 penduduk Seksyen 23 di sini dan beberapaahli badan bukan kerajaan (NGO) hari ini berarak ke Bangunan SetiausahaKerajaan Negeri (SUK) sebagai tanda membantah cadangan pembinaan kuildi kawasan itu.

500 penduduk TTDI Jaya tentang jual arak
SHAH ALAM 28 Ogos - Kira-kira 500 penduduk Taman TTDI Jaya di sini hariini berkumpul menyuarakan bantahan terhadap penjualan arak secaraberleluasa dan terbuka di kawasan perumahan mereka.

Tiada kematian selesema babi
KUALA LUMPUR 28 Ogos - Tiada kematian baru akibat jangkitan selesemababi atau influenza A (H1N1) didaftarkan dalam tempoh 48 jam sehinggapukul 9 pagi hari ini.

Pak Lah dilantik Pengerusi IKIM
PUTRAJAYA 28 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawidilantik sebagai Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)berkuat kuasa 1 September ini.

32,900 permohonan warganegara siap tahun ini
PUTRAJAYA 28 Ogos - Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberi jaminan akanmenyelesaikan kesemua 32,900 permohonan rakyat asing untuk menjadiwarganegara Malaysia yang tertangguh sebelum hujung tahun ini.

Bawang putih naik RM6 sekilo di Kedah
BALING 28 Ogos - Terkejut dengan harga bawang putih yang dijual denganharga RM6 sekilo? Itulah yang berlaku di beberapa daerah di Kedahapabila harga bawang itu secara tiba-tiba melambung tinggi.


Utusan-Nippon ceriakan hari raya
KUALA LUMPUR 28 Ogos - Bermula dengan membaca iklan di akhbar UtusanMalaysia dan melengkapkan slogan 'Saya ingin ayah saya merasakankehidupan baru di rumah,' Hidayah Masri muncul pemenang ubah suaidalaman rumah bernilai RM6,000.

Sasar 600 projek R&D IPTA dikomersialkan
KUALA LUMPUR 28 Ogos - Kementerian Pengajian Tinggi yakin sasaran limaperatus hasil penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang dilakukanoleh institusi pengajian tinggi (IPT) akan dikomersialkan dapat dicapaipada tahun depan.


MESRA
PENYANYIpopular tanah air, Datuk Siti Nurhaliza Tarudin (dua dari kanan)bermesra dengan Nur Saidah Adibah yang berusia sembilan bulan padamajlis pelancaran Astro Megaraya 2009 di Bukit Jalil, Kuala Lumpur,kelmarin.

PBB bimbang H1N1 merebak ke burung
ROM28 Ogos - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran wabakselesema babi yang dikesan menjangkiti ayam belanda di Chile baru-baruini boleh menular kepada ternakan jenis unggas yang lain.


BERSAMA PDRM
YANGdi-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan menghadiri majlisberbuka puasa bersama warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) di MasjidBukit Aman, Kuala Lumpur, semalam.

Pelajar UPSI maut kereta terjunam
JELI 28 Ogos - Seorang penuntut Universiti Perguruan Sultan Idris(UPSI) Perak terbunuh manakala tiga lagi cedera apabila kereta merekaterjunam ke dalam gaung sedalam 20 meter di Kilometer 99, Lebuh RayaTimur Barat dekat sini, awal pagi ini.


TM RAIKAN MEDIA BERBUKA PUASA
KIRA-KIRA 100 wakil media menghadiri majlis berbuka puasa anjuranTelekom Malaysia Berhad (TM) di Menara TM di Kuala Lumpur, semalam.









PM yakin pelantikan bantu kelancaran KPI, NKRA
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, pelantikan Datuk Seri IdrisJala sebagai Menteri Tanpa Portfolio di Jabatan Perdana Menteri (JPM)adalah berdasarkan rekod pencapaiannya yang cemerlang, terutamakejayaan melakukan transformasi dalam Penerbangan Malaysia (MAS).

Persatuan, NGO sokong Idris dilantik menteri
KUALALUMPUR: Pelbagai pihak antaranya pemimpin kerajaan negeri, persatuandan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengalu-alukan pelantikan bekasPengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Penerbangan Malaysia(MAS), Datuk Seri Idris Jala sebagai Menteri Tanpa Portfolio di JabatanPerdana Menteri.

RM100j untuk miskin tegar
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pengagihan RM100 juta dalambentuk amanah saham secara percuma kepada golongan miskin terutamanyamiskin tegar di bandar bagi tujuan pelaburan untuk membantu menambahpendapatan mereka.

Abdullah dilantik Pengerusi IKIM
PUTRAJAYA:Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dilantik sebagaiPengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) berkuat kuasa 1September ini.

Bilik gerakan aduan gula kurang dibuka
KUALALUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan(KPDNKK) membuka bilik gerakan di setiap negeri bagi memudahkanpengguna membuat aduan dan mengemukakan maklum balas mengenai bekalangula.

Korban wabak selesema babi kekal 71 orang
KUALALUMPUR: Tiada kematian akibat Influenza A (H1N1) dilaporkan semalam,menjadikan jumlah kes korban wabak itu di negara ini kekal 71 orang,kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican.

Azizan dilantik Panglima ATM
KUALALUMPUR: Panglima Tentera Udara (PTU), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffindilantik sebagai Panglima Angkatan Tentera (PAT) baru menggantikanJeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal yang bersara mulai Selasa ini.

Salah tafsir institusi raja perlu diperbetul
SHAHALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah anggapansesetengah pihak raja sekadar lambang istiadat dan upacara rasmisemata-mata tanpa sebarang kuasa adalah satu tafsiran yang salah danperlu diperbetulkan segera.

Graduan miskin cemerlang dapat bantuan bayar PTPTN
PUTRAJAYA:Graduan cemerlang Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) daripadakeluarga berpendapatan rendah dan miskin akan menerima bantuan untukmembayar balik sebahagian pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan TinggiNasional (PTPTN) menerusi skim dermasiswa Yayasan Tunku Abdul Rahman(YTAR).

5 parah nahas pulang berbuka
GUAMUSANG: Lima beradik dalam perjalanan pulang ke kampung untuk berbukapuasa bersama keluarga, cedera parah apabila kereta Perodua Kelisa yangmereka naiki bertembung dengan lori hantaran ekspres Keretapi TanahMelayu Berhad (KTMB) di Kilometer 12.5 Jalan Gua Musang - Kuala Lipis,dekat sini, petang semalam.

Generasi muda Penan enggan warisi cara hidup tradisional
KUCHING:"Golongan muda dari kalangan kaum Penan tidak lagi mahu mewarisikepayahan hidup orang tua kami. Kami mahu mengejar ilmu sehingga keinstitusi pengajian tinggi (IPT), bukannya terus hidup berburu di hutanuntuk mencari makanan."

Bukan Islam turut terima bantuan Ramadan
IPOH:Walaupun umat Islam yang miskin banyak menerima bantuan sepanjangRamadan, namun kaum lain di Perak tidak dilupakan apabila kerajaannegeri turut menyalurkan bantuan kepada mereka sempena bulan mulia ini.

Lapan bekas penagih dapat bantuan
KUANTAN: Lapan bekas penagih yang kini berkhidmat dengan Agensi AntidadahKebangsaan (AADK) negeri sebagai Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) menerimasumbangan wang tunai dalam satu majlis berbuka puasa yang dianjurkanagensi itu di sini, semalam.

16,450 permohonan warga negara diproses
PUTRAJAYA:Sebanyak 50 peratus daripada 32,900 permohonan bagi mendapatkan statuskewarganegaraan berjaya diproses sejak Januari lalu berikutanpengumuman kerajaan menimbangkan semua permohonan dengan cara palingcepat dan berhemah.

NGO diminta contoh usaha Bakti
KUALALUMPUR: Semangat dan komitmen Badan Amal dan Kebajikan TenagaIsteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) dalam menyediakanbungkusan juadah hari raya untuk anggota keselamatan negara yang tidakdapat pulang berhari raya boleh dijadikan contoh atau model kepadabadan bukan kerajaan (NGO) lain di negara ini.
0 Komentar untuk "NASIONAL : SABTU 29 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI