NASIONAL : SELASA 25 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : SELASA 25 OGOS 2009

SPRM tak terlibat
SHAH ALAM 24 Ogos – Tiada sebarang bukti mahupun fakta baru diperolehhasil siasatan yang dijalankan oleh polis berhubung isi kandungan`surat misteri’ yang kononnya dapat membantu inkues siasatan kematianSetiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.


HUKUMAN SEBAT KARTIKA TANGGUH
TAKDIRmenentukan apabila hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnor,32, yang sepatutnya dilaksanakan di Penjara Kajang, Selangor ataskesalahan meminum arak ditangguhkan.

Polis tembak mati 4 penjenayah
SEREMBAN24 Ogos – Empat penjenayah dipercayai warga Indonesia yang amatdikehendaki dalam kes samun dan pecah rumah di sekitar Labu dan Nilai,mati setelah berbalas tembakan dengan polis di sebuah ladang kelapasawit milik Sime Darby, di sini pagi ini.


Bukti PKR pincang – Shafie
BUKITMERTAJAM 24 Ogos – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdalberharap rakyat mengambil iktibar atas pergolakan politik yang berlakudi Kedah kerana ia diluahkan oleh kepimpinan Parti Keadilan Rakyat(PKR) sendiri.

Salahkan BN tindakan terdesak PKR
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Tindakan kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR)cuba menyalahkan Barisan Nasional (BN) berikutan tindakan Ahli DewanUndangan Negeri (ADUN) Lunas, Mohd. Radzhi Salleh keluar dari PKR hanyausaha terdesak menutup kelemahan sendiri.










Sebat Kartika kecoh
SUNGAISIPUT: Keputusan mengejut Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip)menangguhkan hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno keranakesalahan meminum arak yang sepatutnya dilaksanakan minggu inimenimbulkan kekecohan di rumah bapanya di sini semalam, selepas modelsambilan itu berkeras mahu dibawa ke Penjara Wanita Kajang untukmenjalani hukuman.







Projek lahirkan anak pintar
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Halimahton Yusof, ibu kepada pelajar perempuangenius, Sufiah Yusof, akan berkongsi pengalaman mendidik anak pintardengan Permata Negara dan Permata Pintar.


Kilang gula dipantau
BUTTERWORTH24 Ogos - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan akan menempatkan pegawainya di setiap kilang gula dinegara ini bagi memastikan proses penghasilan bahan itu hinggapenghantaran kepada pemborong berjalan lancar.

Krisis gula hampir pulih - Ismail
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Krisis gula yang melanda beberapa negeri kiniberansur pulih apabila lokasi-lokasi tertentu di seluruh negara yangsebelum ini bermasalah mula memperoleh bekalan.

Harga gula kasar, halus kekal RM1.45, RM1.55 sekilogram
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Kerajaan memutuskan harga gula dikekalkan padaRM1.45 sekilogram bagi gula kasar dan RM1.55 sekilogram bagi gula haluswalaupun negara dilaporkan mengalami masalah bekalan gula.

Kerajaan disyor bina kilang gula, tepung sendiri
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Kerajaan disaran menubuhkan kilang gula dantepung sendiri bagi menghadapi masalah kekurangan bahan-bahan itu dipasaran terutama ketika musim perayaan.

'Jangan buat saya seperti bola'
SUNGAI SIPUT 24 Ogos - Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, sepatutnyadibawa ke Penjara Kajang hari ini untuk menjalani hukuman sebat yangdihadapinya.

Hukuman ditangguh hormati Ramadan
KUANTAN24 Ogos - Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Abdul RahmanYunus mengarahkan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) supaya menangguhkanhukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarno bagi menghormatikemuliaan Ramadan.

Pendakwa terkejut berita penangguhan
KUANTAN 24 Ogos - Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Pahang(JAIP), Datuk Abdul Rahim Jaafar terkejut dengan berita penangguhanhukuman sebat Kartika Sari Dewi Shukarnor yang sepatutnya dijalankanhari ini.

Majlis Peguam mahu sebat dihapuskan
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Majlis Peguam hari ini mengeluarkan kenyataanmenggesa kerajaan agar menghapuskan hukuman sebat untuk apa juakesalahan jenayah.

Tiada kes tidak hadir sidang
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Kes membabitkan wakil rakyat tidak hadir sidangdewan dua kali berturut-turut tanpa kebenaran tidak pernah berlaku dikalangan ahli Parlimen negara ini.

Speaker DUN Kedah enggan timbang keputusan
ALOR SETAR 24 Ogos - Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Dr.Abdul Isa Ismail tidak akan menimbangkan semula keputusan mahu wakilrakyat Kota Siputeh, Datuk Abu Hasan Sarif digugurkan kerana gagalmenghadiri persidangan DUN sebanyak dua kali berturut-turut tanpakebenarannya.

Wujudkan KPI untuk Felda, RISDA dan Felcra
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Kerajaan digesa mewujudkan Petunjuk PrestasiUtama (KPI) bagi memantau prestasi agensi-agensi perladangan Felda,RISDA dan Felcra di seluruh negara.


Peluang memahami Islam – Dr. M
PUTRAJAYA 24 Ogos – Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kehadiranmasyarakat bukan Islam di majlis-majlis berbuka puasa dapat memberikanmereka peluang untuk memahami amalan dan ajaran Islam dengan lebihdekat.

Tubuh yayasan Islam
KUALA LUMPUR 24 Ogos – Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) hari inimencadangkan penubuhan satu yayasan gergasi bagi membantu kerajaanmenjaga kebajikan serta membangunkan ekonomi masyarakat Islam di negaraini.

Rebut 24,937 kerja kosong
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Golongan penganggur disaran merebut 24,937kekosongan jawatan dalam 80 sektor yang ditawarkan oleh Jabatan TenagaKerja (JTK) tahun ini.

Penganggur wajib daftar di Jabatan Tenaga Kerja
JOHOR BAHARU 24 Ogos - Persatuan Pembekal dan Pengurusan Tenaga KerjaAsing Malaysia (Tekam) mencadangkan agar kerajaan mewajibkan setiappenganggur di negara ini mendaftarkan diri mereka dengan Jabatan TenagaKerja di setiap daerah.

Pegawai masjid diberi kuasa banteras jenayah Syariah
SHAH ALAM 24 Ogos - Pegawai masjid yang terdiri daripada nazir, imam,bilal dan siak di lebih 370 masjid di Selangor diberi surat kuasa untukmembantu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menguatkuasakan EnakmenJenayah Syariah Selangor 1995.

Sultan Kelantan semakin pulih
KOTABHARU 24 Ogos - Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra Ibni Sultan YahyaPetra yang kini menerima rawatan di Singapura, semakin pulih daripadatrauma saraf otak akibat serangan jantung pada Mei lalu.

Kembalikan Sharlinie – Bapa
PUTRAJAYA 24 Ogos – Mohd. Nashar Mat Hussein, 30, masih menaruh harapanyang tinggi bahawa anak bongsunya, Sharlinie, 6, masih hidup dan akankembali ke pangkuan keluarga suatu hari nanti.


Pelajar UIAM mati lemas
GOMBAK24 Ogos – Niat seorang pelajar menceroboh masuk ke kolam renangKompleks Sukan Hamzah, kampus Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) untuk mandi setelah bermain futsal di gelanggang bola keranjangdi kolej berakhir dengan tragedi.

Lagu generasi baru Hari Kebangsaan bakal diperkenal
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Hari Kebangsaan tahun ini menyaksikan sebuahlagu patriotik generasi baru bakal dihasilkan oleh komposer mudaanjuran stesen radio Hot FM.

Anwar perlu serah pingat
KUALA LUMPUR 24 Ogos - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), DatukSeri Anwar Ibrahim perlu menyerah kembali semua anugerah pingatkebesaran diterima kerana perlakuan politiknya yang mengkhianatiperpaduan orang Melayu.


China menghargai Malaysia
SEREMBAN 24 Ogos - Kerajaan China hari ini menyatakan penghargaan danterima kasih di atas kecekapan pihak berkuasa negara ini membantu krewkapal MT Formosa Product Brick dalam insiden perlanggaran di perairanPort Dickson, Selasa lalu.


Jabatan Kebajikan Masyarakat cari waris Pollina
JOHORBAHRU 24 Ogos – Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor Bahru memintamereka yang mengenali ibu bapa kandung atau waris seorang kanak-kanakperempuan yang hanya dikenali sebagai Pollina berusia empat tahunsupaya segera menghubungi jabatan itu.


2,000 KETUPAT SEHARI
WALAUPUNberusia 70 tahun, kekuatan dan ketabahannya di bulan Ramadan mencarirezeki dengan membuat ketupat sehingga 2,000 biji sehari harus menjadicontoh dan teladan terutama kepada golongan muda masa kini.







Ibu Sufiah bantu anak pintar
KUALALUMPUR: Halimahton Yusof, ibu dua beradik genius matematik, SufiahYusof, 24 dan adiknya, Iskander Ibrahim Farooq, 23, akan menggunakanpengetahuan serta pengalaman mendidik anak untuk membantu ProjekPermata Negara dan Projek Permata Pintar Negara yang dinaungi isteriPerdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Program 3P tawar 24,937 peluang pekerjaan
KUALALUMPUR: Kementerian Sumber Manusia menggesa orang ramai, terutamapekerja yang diberhentikan, pekerja yang mahu meningkatkan taraf hidup,graduan dan remaja menganggur menyertai latihan kemahiran bagi mengisi24,937 kekosongan dalam 80 sektor kerja.

Pegawai KPDNKK pantau operasi semua kilang gula
BUKITMERTAJAM: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan (KPDNKK) akan menempatkan seorang pegawainya di setiapkilang gula bagi memantau pergerakan pengedaran bahan pemanisberkenaan.

400,000 dos vaksin ditempah
PUTRAJAYA:Kementerian Kesihatan sudah menempah 400,000 dos vaksin Influenza A(H1N1) bernilai RM14 juta yang dijangka diterima pada Oktober danJanuari depan.

Wanita mangsa terbaru kes H1N1
PUTRAJAYA:Satu lagi kematian akibat Influenza A (H1N1) dicatatkan semalammembabitkan seorang wanita berusia 38 tahun, menjadikan jumlahkeseluruhan kematian setakat ini sebanyak 69.

Pahang tak adakan acara perbarisan kemerdekaan
KUANTAN:Kerajaan negeri memutuskan untuk tidak mengadakan sebarang acaraperbarisan sambutan Hari Kemerdekaan ke-52, Isnin ini sebagai langkahpencegahan wabak Influenza A (H1N1).

Ceroboh kolam renang kampus bawa padah
GOMBAK:Tindakan seorang pelajar kejuruteraan menceroboh kolam renang kampusuniversitinya bersama beberapa rakan sekelasnya membawa padah apabilamati lemas awal pagi semalam.

Tebalkan muka mohon bantuan baiki rumah
MASJIDTANAH: "Saya terpaksa menebalkan muka dan berasa seperti mengemis dikampung halaman sendiri setiap kali meminta bantuan untuk memperbaikirumah ataupun sebagainya, ianya seperti tiada jawapan langsung walaupunberkali-kali saya disuruh mengisi borang," kata ketua sebuah keluargayang tinggal dalam keadaan daif di Batu 22 1/2, Kampung Sungai Tuang,dekat sini.

Mangsa ribut Behor Mali dapat rumah
KANGAR:Seorang ibu tunggal, Hasnah Mat Isa, 60, seolah-olah disinari cahayaRamadan apabila rumahnya yang musnah dipukul ribut dalam kejadian diBehor Mali, dekat Simpang Empat, di sini dua bulan lalu diganti pihakBaitulmal Perlis dua hari sebelum umat Islam negara ini menyambutketibaan bulan mulia.

Anak penjual nasi lemak pelajar terbaik di Australia
MELBOURNE:Anak penjual nasi lemak dari Taiping, Perak menerima anugerahberprestij selepas dipilih pelajar terbaik Malaysia pada peperiksaantahun akhir di Universiti Adelaide, Australia Selatan.

Fahami Islam menerusi majlis buka puasa: Dr Mahathir
PUTRAJAYA:Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kehadiran masyarakat bukan Islam kemajlis berbuka puasa dapat memberi peluang kepada mereka untuk lebihmemahami ajaran Islam secara lebih mendalam.

Pendatang tanpa izin pulang beraya dipantau
KUALALUMPUR: Pihak berkuasa kini meningkatkan pemantauan kawasan perairannegara bagi menghalang kegiatan pendatang asing tanpa izin dariIndonesia menyusup keluar untuk pulang ke kampung halaman masing-masingbagi menyambut Aidilfitri.
0 Komentar untuk "NASIONAL : SELASA 25 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI