‘Pas kaji kerjasama dengan PKR’ - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

‘Pas kaji kerjasama dengan PKR’

MARANG - Sejarah pilihan raya umum 1990 dan 1995 mungkin berulang apabila Pas menegaskan tidak akan menyertai mana-mana pakatan pembangkang baharu, namun kaji untuk bekerjasama dengan PKR.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang turut menegaskan Pas terus bergerak sebagai pembangkang walaupun perlu bergerak sendirian, namun tidak akan bergabung dengan DAP dan Parti Pekerja Malaysia.

“Parti baharu (Parti Kerja Malaysia) tidak.. DAP (juga) tidak.. tetapi dengan PKR, Pas kaji dari masa ke masa melalui kerjasama di Selangor dan di tempat lain,” katanya.

Ahli Parlimen Marang itu berkata demikian selepas melawat ke rumah mangsa ribut di Bukit Gasing, Marang. Dalam kejadian tersebut, sebanyak 40 rumah mengalami kerosakan atap apabila dilanda ribut lebih kurang jam 6.30 petang kelmarin.

Beliau juga menyifatkan bahawa gabungan pembangkang baharu atau Pakatan Rakyat 2.0 tidak mempunyai agenda untuk memartabatkan Islam sebaliknya hanya mahu memenangi pilihan raya akan datang.

“Konsep kita (Pas), mahu Islam didaulatkan dan dimartabatkan kerana kita tahu negara kita mempunyai majoriti beragama Islam,” katanya.

Mengikut rekod sebelum ini, pada pilihan raya 1990 dan 1995, dua pakatan pembangkang dibentuk untuk menghadapi BN. Pas bersama Semangat 46, Hamim, Berjasa dan Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) bersatu dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Manakala Semangat 46 bersama DAP, Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan IPF telah membentuk Gagasan Rakyat. Namun kedua-dua pakatan itu terpaksa dibubarkan pada 1996 susulan pembubaran Semangat 46.

Berkemungkinan PKR juga akan main peranan sama dengan Semangat 46 dan akan bergabung dengan Pas dalam menghadapi pilihan raya akan datang, namun keputusannya masih dalam kajian dan pertimbangan presiden parti Islam itu.

Terdahulu, Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali bertegas mahukan Pas menyertai pakatan pembangkang baharu itu namun kenyataan berbeza diberikan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang jelas menolak penyertaan Pas.

0 Komentar untuk "‘Pas kaji kerjasama dengan PKR’"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI