Politik sesumpah DAP - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Politik sesumpah DAP

Banyak telah diperkatakan berkenaan DAP dan sumbangannya dalam mencetuskan krisis dalam PAS sehingga mendorong mereka yag kecewa dalam pemilihan PAS baru-baru ini untuk angkat kaki dan menubuhkan parti baru.

DAP bukan hanya telah memutuskan hubungan dengan PAS malah tidak cukup dengan itu, setelah membidankan kelahiran GHB, yang dipenuhi oleh gerombolan kecewa tadi dan pengikut-pengikut mereka, DAP mahu memastikan agar GHB itu nanti berperanan memusnahkan PAS sama-sekali.

Politik Islam yang dibawa PAS, yang selama ini diterima dengan senang oleh sebahagian besar masyarakat Melayu Islam Malaysia, dilihat DAP sebagai satu ancaman. DAP mahu membentuk politik Islam yang sesuai dengan seleranya, kerana itu DAP berjaya mendapatkan khidmat gerombolan kecewa dalam PAS agar membantunya membentuk satu parti Islam “ala” DAP.

Kalau selama ini kita sahaja yang membicarakan darihal penglibatan DAP dan agendanya itu, hari ini saya sempat membaca satu ulasan berkenaan DAP oleh seorang yang pernah tidur sebantal dengan mereka.

Dalam Malaysia Today hari ini  http://www.malaysia-today.net/oppositions-30-year-engagement-with-pas-undone/ bekas pemimpin DAP dan bekas ahli Parlimennya yang pernah bergiat 5 tahun dalam DAP iaitu Dr Kua Kia Soong mengulas isu PAS dan DAP ini dan pengalamnnya duduk sebumbung dengan parti yang beliau tinggalkan itu.

Dr Kua sekarang merupakan Penasihat kepada sebuah NGO bernama SUARAM.

Kata Dr Kua setelah memutuskan hubungan dengan PAS, DAP hari ini lebih senang bersekongkol dengan Tun Dr Mahathir:

….the man who has been responsible for privatising practically all of Malaysian industry and destroying whatever semblance of democracy we had in his 22 years in office…all because of the stated need to “save Malaysia”.

Orang (Mahathir) yang bertanggungjawab menswastakan hampir keseluruhan industri dalam negara dan yang telah bertanggungjawab memusnahkan apa sahaja demokrasi yang kita punya selama 22 tahun beliau sebagai PM…semuanya kerana (kononnya) kita perlu “selamatkan Malaysia”

Menurut Dr Kua lagi:

This is a significant political turnaround for the DAP. We used to have to be saved from Mahathir. Now we are told we need to ally with Mahathir to save Malaysia?

Perkembangan ini jelas menampakkan sikap “patah-balik” DAP. Dahulunya (DAP) mahu kita semua diselamatkan dari Mahathir. Hari ini kita diberitahu kita perlu bersekongkol pula dengan Mahathir untuk menyelamatkan Malaysia?

Keterangan Dr Kua ini jelas mencerminkan sikap berubah-ubah DAP yang sangat mengelirukan.

Seterusnya Dr Kua dengan panjang lebar menyentuh berkenaan sejarah perkembangan politik PAS dan keterlibatan NGO dan persatuan-persatuan Cina dalam mendekati PAS dan membawa PAS untuk berkerjasama dengan DAP.

Dr Kua merupakan salah seorang tokoh yang turut terlibat.

Apa yang ketara DAP akan menyanjung PAS apabila kerjasamanya dengan PAS memberikan keuntungan politik buatnya. Akan tetapi jika kerjasama itu merugikan, DAP akan bangkit menyerang PAS.

Menurut Dr Kua hasil dari kerjasama antara PAS dengan DAP, masyarakat Melayu telah mula senang dan berubah sikap terhadap DAP. Ini merupakan satu pengakuan bahawa kerjasama PAS dan DAP sesungguhnya banyak membantu DAP dalam menembusi tembok masyarakat Melayu yang sebelum ini merupakan batu penghalang buat mereka.

Tetapi menurut Dr Kua lagi sikap DAP terhadap PAS sentiasa berubah-ubah dalam ertikata lain DAP bukanlah ikhlas mana pun khasnya berkaitan hubungannya dengan PAS.

Pernah kata Dr Kua sebelum DAP memutuskan hubungan dengan PAS dalam tahun 1995 dahulu semasa era Gagasan Rakyat, seorang pemimpin kanan DAP dalam satu majlis persidangan tertutup menyatakan deengan lantang:

PAS is our main political enemy

(PAS adalah musuh politik kita yang utama)

Namun selepas tercetusnya kebangkitan rakyat melalui Reformasi 1998 dan kemudiannya terbentuk Barisan Alternatif, DAP berbaik semula dengan PAS.

Itulah DAP, oleh itu tidak mustahil, apabila melihat PAS sudah tidak lagi ada guna buatnya, sekali lagi hari ini DAP mencampak keluar PAS.

Dalam krisis terbaru PAS-DAP ini Dr Kua lebih menyalahkan pimpinan DAP. Kata beliau bermula dari “Langkah Kajang” DAP lah puncanya apabila PAS tidak diberitahu atau dibawa berbincang tentang projek ini terlebih dahulu. Kemudiannya DAP melancarkan serangan demi serangan terhadap PAS terutama ke atas Presiden PAS sendiri yang bagi Dr Kua perbuatan itu sangat tidak beradab.

Begitulah DAP pada pandangan bekas orang kuatnya sendiri.Kalau seorang intelek dan bekas aktivisnya, Dr Kua sendiri boleh menyatakan demikian terhadap DAP, tiada apalah yang mahu kita hairankan.

Hari in DAP telah berkerat rotan berpatah arang dengan PAS dan sebaliknya memeluk erat Dr Mahathir dan kumpulan kecewa dalam PAS. Esok lusa dengan sikap berubah-ubah DAP itu tidak mustahil Mahathir dan GHB pula ditendangnya.

0 Komentar untuk "Politik sesumpah DAP"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI