Nazir Razak Dilantik Anggotai JKE - Najib - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Nazir Razak Dilantik Anggotai JKE - Najib



DIKEMASKINI
PUTRAJAYA: Selepas beberapa kali mengkritik dan melahirkan kebimbangan terhadap keadaan ekonomi negara, Pengerusi Kumpulan CIMB, Datuk Seri Nazir Razak kini dilantik menganggotai Jawatankuasa Khas Ekonomi (JKE) yang ditubuhkan kerajaan.

Adik kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu merupakan antara sembilan individu dilantik menganggotai JKE yang berperanan mempertimbangkan perancangan serta-merta dan jangka sederhana bagi mengukuhkan asas-asas ekonomi Malaysia.

Ketika mengumumkan senarai anggota JKE, Najib berkata jawatankuasa khas berkenaan turut bertanggungjawab menilai isu-isu semasa termasuk nilai ringgit, mengekalkan pasaran kewangan serta mengukuhkan keyakinan dalam pasaran modal.

"Keputusan untuk mewujudkan JKE adalah berdasarkan keperluan kerajaan untuk membangunkan dan melaksanakan strategi serta-merta dan pelan tindakam untuk memastikan Malaysia terus dalam pertumbuhannya," kata Najib pada sidang media di pejabatnya di sini, Rabu.

JKE akan dipengerusikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar.

Jawatankuasa berkenaan dijangka mengadakan mesyuarat pertamanya pada awal September ini.

Antara yang turut menganggotai JKE ialah Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional Bhd, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Pengarah Urusan Khazanah Nasional Bhd, Tan Sri Azman Mokhtar; Ketua Penasihat kepada Suruhanjaya Peraturan Perbankan China, Tan Sri Andrew Sheng Len Tao serta Pengerusi Eksekutif Symphony Life Berhad, Tan Sri Mohamed Azman Yahya.

Menyentuh mengenai peranan Majlis Ekonomi sedia ada yang dipengerusikannya, Najib berkata ia akan terus berfungsi dengan memberi tumpuan kepada isu ekonomi secara menyeluruh.

Katanya, Majlis Ekonomi itu antara lain akan terus merumuskan strategi bagi mengekalkan pertumbuhan ekonomi melalui pelaburan langsung asing dan pelaburan domestik, mengenal pasti cara untuk mengawal inflasi dan merangka strategi bagi memastikan bekalan yang mencukupi.

"Majlis Ekonomi juga akan merangka jaringan keselamatan sosial yang komprehensif untuk melindungi kumpulan berpendapatan sederhana dan rendah," katanya.

Dalam pada itu Najib mengulangi penegasannya bahawa kerajaan tidak akan mengenakan kawalan modal dan melaksanakan tambatan ringgit kepada dolar Amerika (AS).

0 Komentar untuk "Nazir Razak Dilantik Anggotai JKE - Najib"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI