Langkah Kajang Memalukan, Pakatan Retak - Khalid Ibrahim - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Langkah Kajang Memalukan, Pakatan Retak - Khalid Ibrahim



PETALING JAYA: Langkah Kajang bukan sahaja gagal, tetapi ia telah memalukan dan menyebabkan keretakan dalam Pakatan Rakyat, kata bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

Khalid berkata, ketika beliau menjadi pemimpin negeri ini, ia itu memberi impak besar kepada kakitangan di pejabat Menteri Besar yang sentiasa menghargai nilai tanggungjawab, telus dan menunjukkan pengurusan yang mahir.

"Kami kecewa apabila disalahkan dengan pelbagai tuduhan walaupun telah bekerja selama enam tahun untuk membawa pembaharuan dalam pentadbiran.

"Langkah Kajang memalukan saya tetapi apa yang lebih memalukan adalah strategi politik yang tidak bermoral menyebabkan keretakan kerjasama antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat kerana retorik politik dan sikap hipokrit," Khalid, yang merupakan Bendahari PKR sebelum beliau dipecat pada Ogos lalu tahun, katanya dalam laman Facebook pada hari Ahad.

Beliau mengulas kenyataan Pengarah Pilihan Raya PKR, Datuk Saifuddin Nasution yang mengakui bahawa dakwaan fitnah dalam dokumen yang dilampirkan kepada surat beliau ditandatangani semasa kemuncak krisis Menteri Besar Selangor telah menjejaskan nama baik dan reputasi Khalid.

Pada hari Jumaat, Saifuddin membacakan satu kenyataan sebagai sebahagian daripada penyelesaian itu dalam saman fitnah yang dibawa oleh Khalid.

Saifuddin bersetuju bahawa surat bertarikh 4 Ogos bertajuk "Pencalonan YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor", tidak bertujuan untuk digunakan sebagai bukti mutlak untuk mengaitkan Khalid dengan salah laku atau perbuatan rasuah.

Antara lain, beliau bersetuju bahawa ia telah menggambarkan Khalid sebagai rasuah, kejam, tidak boleh dipercayai, tidak beretika, tanpa integriti dan tidak sesuai untuk menjadi Menteri Besar.

"Kami kesal dan ikhlas memohon maaf kepada Khalid tanpa sebarang syarat," jelas surat itu.

Saifuddin memberikan suatu aku janji bahawa PKR tidak akan mengulangi dakwaan tersebut.

Khalid berkata disebabkan Langkah Kajang, PAS, sebuah parti yang akar umbi yang kukuh dan sentiasa berkuat kuasa sepenuhnya dalam pilihan raya," telah diketepikan selain dan pemimpinnya diaibkan.

"Ini permainan politik buruk memberi kesan kepada rakyat di Selangor di mana isu-isu penting seperti penyusunan semula air, yang masih belum dilaksanakan dengan lancar, masalah sampah dan arah pentadbiran yang telah diabaikan," katanya.

Sebagai ahli parlimen dan Dewan Undangan Negeri, Khalid berkata, beliau mahu bekerja keras untuk mewujudkan satu keadaan politik yang akan memberi manfaat kepada rakyat.

"Oleh kerana maruah saya telah dikembalikan oleh permohonan maaf PKR, ia membuktikan bahawa setiap tuduhan dilemparkan terhadap saya adalah palsu. Sekarang saya boleh menumpukan perhatian kepada usaha-usaha untuk mewujudkan persekitaran politik yang baik untuk rakyat, " katanya.

Khalid berkata, sebagai seorang Islam, beliau menerima permohonan maaf daripada PKR dan Saifuddin.

Dengan semangat Syawal, katanya, beliau ingin memohon maaf jika beliau menyinggung mana-mana pihak, termasuk Saifuddin.

PKR telah memulakan Langkah Kajang untuk menggantikan Khalid dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai menteri besar selepas "peletakan jawatan" Ahli Dewan Undangan Negeri Kajang Lee Chin Cheh.

Perancangan itu terbantut selepas Anwar telah hilang kelayakan untuk bertanding sebagai peserta yang berikut hukuman penjara lima tahun kerana tuduhan meliwat.

Isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden PKR bertanding dan memenangi kerusi negeri dan telah dipilih untuk menggantikan Khalid.

Walau bagaimanapun, Khalid tidak mahu berundur dan kemudian dipecat daripada parti.

0 Komentar untuk "Langkah Kajang Memalukan, Pakatan Retak - Khalid Ibrahim"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI