Rakyat lahirkan Pakatan, perlukah mandat baru? - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Rakyat lahirkan Pakatan, perlukah mandat baru?

Pada mulanya rakyat, kemudian pakatan. Dan kini gabungan itu kembali kepada asal, sebelum 8 Mac 2008, cuma tanpa rakyat membuat keputusannya.

Dengan keghairahan DAP mengulangi "kematian" Pakatan Rakyat dan penegasan semula PAS untuk bersama gabungan itu, senario ini tidak ubah Barisan Alternatif + DAP.

Bukan kerana PKR memilih PAS dengan meninggalkan DAP seperti pra-Mac 2008. Tetapi kerana, seperti kenyataan Anwar Ibrahim, PKR bersetuju pada intipati kerjasama untuk menunaikan hasrat rakyat walau menyedari gabungan "rasmi" sudah tiada.

Pada masa yang sama PKR sendiri enggan dipaksa mengikut telunjuk DAP yang mendesak parti itu menerimanya atau PAS.

Hakikatnya PKR, khususnya demi kelangsungan pentadbirannya di Selangor, tidak berupaya memilih satu rakan kongsi sahaja; PKR memerlukan kedua-duanya.

Gabungan dua parti saja (DAP + PKR saja atau hanya PAS + PKR) akan menggugat "keseimbangan kaum" dalam barisan wakil rakyat.

Hal ini cuba dielak oleh PKR kerana istana atau pengundi tidak selesa dengan komposisi yang tidak seimbang itu.

Pakatan pada asalnya "stabil" hasil perimbangan komposisi tersebut yang membolehkannya mencabar BN, model utama gabungan politik negara.

Namun, Pakatan tidak dibentuk akibat kerelaan semula jadi ketiga-tiga parti ini duduk bersama tetapi desakan pengundi pada 2008, khususnya Cina dan penduduk kota di pantai barat Semenanjung.

Akibat keputusan bersejarah itu, jatuhnya lima negeri + Wilayah Persekutuan ke tangan pembangkang, kerajaan tiga parti itu terpaksa bergabung dengan nama "Pakatan Rakyat", label yang lucunya datang dari mulut presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

Malas ambil peduli

Jadi asas gabungan ini sebenarnya hasrat pengundi, bukan kehendak asal tiga parti ini. Hasrat ini melahirkan marriage of convenience atau "kahwin paksa" yang sekarang nampak jelas kekekokannya.

Rakyat kini hanya pemerhati bisu, yang kadang-kadang risau bercampur malas ambil peduli.

Jika rakyatlah pendesak utama gabungan ini, wajarkah rakyat menentukan semula bentuk kerjasama ini dalam satu pilihan raya negeri, misalnya Selangor?

Walaupun MCA dan Mahfuz Omar, bekas pemimpin kanan PAS, mendesak pilihan raya negeri, penulis tidak nampak banyak parti akan bersetuju dengan idea tersebut.

Selain masih lagi berbaki hampir tiga tahun sebelum pilihan raya umum ke-14, kedua-dua gabungan dilanda masalah serius.

BN, atau lebih tepat lagi Umno di bawah Najib Abdul Razak, sedang bergelut dengan isu cukai baru GST, 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan desakan Dr Mahathir Mohamad.

Dalam keadaan ini, Umno tentunya tidak ingin mempertaruhkan nasibnya di Selangor. Dr Mahathir tentu akan berkubu di Shah Alam, bukan untuk membantu menteri besar Mohamed Azmin Ali, tetapi memastikan tanggapannya selama ini benar: bahawa Najib akan menyebabkan Umno kalah teruk!

Apatah lagi ura-ura Dr Mahathir selama ini tidak mempunyai masalah dengan Azmin, tidak sekronik masalahnya dengan Anwar.

MCA, MIC dan Gerakan masih belum pulih. Malah krisis MIC terus berlarutan. Jadi, empat komponen BN tidak bersedia menempuh pilihan raya negeri.

Begitu juga PAS yang beriya-iya masih mahu bersama Pakatan. Jika gelagat politiknya dianggap tidak menyenangkan pengundi Cina dan Melayu bandar, apakah ia masih mahu menguji kehebatannya di Selangor?

PKR pula, khususnya Azmin yang belum setahun memegang jawatan menteri besar, tentu tidak mahu pilihan raya negeri. Lagi pula, krisis PAS-DAP bukan masalah PKR, begitulah yang mereka fikir.

Tiada siapa suka pilihan raya

DAP pula tidak boleh beriya-iya mengikut seleranya sendirian, termasuk menyokong idea pilihan raya negeri.

Pengundi Pakatan sendiri, termasuk Cina moderat, mungkin akan marah dan meninggalkannya kali ini. Ia akan dilihat cuba bermain sendiri dan "punca" krisis Pakatan berlarutan.

Penyokong MCA dan Gerakan, malah penyokong PKR dan PAS, menunggu saat-saat DAP dilihat cuba bergerak solo dan angkuh.

Mereka boleh bergabung sentimen menentang parti yang selama ini sentiasa dicop "chauvinist" dan kadang-kadang "terlebih yakin diri".

Senario ini tidak akan menguntungkan DAP sewaktu ia cuba memancing pengaruh Melayu "progresif" di bandar-bandar pantai barat.

Jika sultan pula selesa dengan pentadbiran baru di Selangor, selepas Abdul Khalid Ibrahim, baginda juga tentu tidak mahu membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Pendek kata tiada siapa suka pilihan raya negeri kecuali segelintir pemimpin PAS yang kecewa, yang menggunakan hujah ini untuk menempelak kumpulan pro-Abdul Hadi yang selama ini berasa DAP tidak diperlukan dalam Pakatan.

Akhirnya, jika tiada faktor luar jangka, tiga parti "Pakatan Rakyat" dipaksa oleh keadaan-keadaan politik untuk terus bekerjasama di Selangor dan Pulau Pinang seperti Mac 2008.


FATHI ARIS OMAR, aktivis media bebas dan bekas editor, boleh dihubungi melalui Twitter dan Facebook. Emelnya fathiaris@gmail.com 
0 Komentar untuk "Rakyat lahirkan Pakatan, perlukah mandat baru?"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI