PR Bakar Diri Sendiri - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

PR Bakar Diri Sendiri

Oleh Sofi Wahab

Pakatan Rakyat mesti mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang mereka sendiri cipta. Sepatutnya isu penggantian Menteri Besar tidak menjadi masalah besar jika semua komponen Pakatan Rakyat berlapang dada dan saling hormat menghormati.

Apa masalahnya jika PKR dan DAP mencalonkan Wan Azizah Wan Ismail manakala PAS mencadangkan Wan Azizah dan Azmin Ali. Malah keputusan kedua PAS iaitu menyerahkan kepada kebijaksanaan DYMM Sultan Selangor untuk memilih calon yang layak untuk menjadi MB juga tidak sepatutnya menjadi polemik kerana ituah yag diamalkan oleh negeri-negeri di Malaysia sejak sekian lama.

Mengapa komponen-komponen PR melenting dan mengkritik parti sahabat apabila sesuatu keputusan dibuat oleh parti sahabat lain. Pendekatan ini merupakan suatu tindakan yang salah dan mencemarkan lagi nama P
R di mata rakyat. PR dilihat sebagai tidak sepakat, tidak bertolak ansur dan mementingkan diri sendiri.

Contohilah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sentiasa menggunakan bahasa-bahasa yang lunak dan professional bila membuat komen tentang parti-parti sahabat lain. Jangan kita termakan dengan mainan media murahan yang menjadi macai kepada musuh kita, seolah-olah kita menjadi jentera perang saraf musuh.

Tindakan mencemuh, mengkritik dan membidas parti sahabat lain tidak memberi sebarang keuntungan kepada PR sebaliknya memberikan senjata percuma kepada musuh. Rakyat menilai dan memerhatikan gerak laku kita. Musuh pula tersenyum puas kerana mereka tidak perlu mengeluarkan peluh untuk mengikis sokongan rakyat kepada PR. Alangkah ruginya PR.

Di Malaysia, sistem Raja Berpelembagaan tetap utuh dan masih dihormati. Sejarah telah membuktikan bahawa perkenan Sultan mestilah diperolehi sebelum seseorang dilantik menjadi Menteri Besar. Tidak guna berkonfrontasi dengan istana  kerana ianya hanya membuang masa dan tidak menguntungkan kita. Rakyat terbanyak masih terus memberikan sokongan dan taat setia kepada Tuanku Sultan dalam apa juga keadaan.

Sejarah telah membuktikan bahawa calon Menteri Besar yang mendapat perkenan Tuanku Sultan sahaja yang akan diangkat dan diamanahkan menjawat posisi panas tersebut. Lihat bagaimana isu Abdul Rahim Bakar di Pahang, Idris Jusoh di Terengganu, Shahidan Kassim di Perlis, Muhammad Nizar Jamaluddin di Perak dan lain-lain. Pemimpin PR sudah pasti tidak lupa dengan sejarah hitam berlaku ke atas Nizar. Semua itu sewajarnya menjadi pengajaran berguna kepada PR dan menjadi pedoman untuk mereka membuat keputusan dalam isu MB Selangor ini.

Semua orang tahu isu tersebut. Sebagai ahli politik pemimpin-pemimpin parti dalam PR sepatutnya faham dan masak dan sejarah ini. Tidak guna berdegil dan menongkah arus. Akhirnya diri sendiri menjadi mangsa di mana sokongan rakyat terhakis, imej taat setia kepada Raja Berpelembagaan dan negara tercalar.

Masa masih belum terlambat. Semua pihak mesti berlapang dada dan duduk semeja untuk berbincang. Keputusan mengadakan sidang akhbar dan mengedarkan kenyataan media PKR bersama DAP dengan meninggalkan PAS adalah tindakan yang kurang bijak. Sepatutnya sebagai pemimpin politik matang jangan sekali-kali kita menunjukkan kita tidak berpadu dan bermasalah.

Isu ini masih jauh dari penyelesaian jika semua pihak berdegil dan keras kepala maka kita sendiri yang rugi. Rakyat makin meluat, kita dilihat derhaka kepada istana dan macam-macam lagi.

Mari sama-sama kita fikirkan jalan penyelesaian terbaik .............
0 Komentar untuk "PR Bakar Diri Sendiri"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI