Kurang subsidi: Baik untuk tempoh jangka panjang - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Kurang subsidi: Baik untuk tempoh jangka panjang

KUALA LUMPUR - Bebanan kerajaan dalam menyediakan subsidi, dianggarkan sebanyak RM30 bilion setahun, tidak boleh dibiarkan berterusan dalam jangka panjang kerana langkah berkenaan akan menelan belanja yang besar kepada negara dalam banyak cara.

Peningkatan hutang dan defisit fiskal Malaysia akan mengurangkan daya saingnya manakala sentimen pelabur akan menjadi lemah, yang akan menjejaskan lagi penarafan antarabangsa ekonomi.

Selain itu, peningkatan hutang negara akan menghalang perlaksanaan projek-projek baharu dan boleh menjejaskan penjanaan pendapatan dan pewujudan peluang pekerjaan yang akhirnya menjadikan rakyat biasa Malaysia hidup dalam kesukaran pada masa akan datang.

Sekiranya program rasionalisasi subsidi ini dilakukan dengan bersungguh-sungguh, akan terdapat lebih banyak lagi dana untuk pembangunan produktif seperti pengangkutan awam, sekolah, biasiswa, pembangunan masyarakat dan meningkatkan perkhidmatan kesihatan.

Memang difahami, rakyat Malaysia akan merungut barang-barang akan menjadi lebih mahal sekarang.

Tetapi rakyat perlu menerimanya walaupun sukar dan menjadi lebih berhati-hati dalam perbelanjaan setelah pergantungan berlebihan ke atas subsidi hanya akan menjejaskan masa depan ekonomi negara.

Walaupun populis, memberi subsidi tidak boleh dibenarkan berlanjutan kerana ekonomi tidak mampu menampungnya dan disebabkan itulah program rasionalisasi subsidi perlu diteruskan.

Sebenarnya, kerajaan telah menangguh rancangan mengurangkan subsidi ini untuk memastikan kesan minimum terhadap keluarga dan supaya tidak membebankan rakyat, terutamanya dari golongan berpendapatan rendah.

Kerajaan bertindak dengan betul dalam mengimbangi kepentingan awam, memastikan bahawa subsidi diberikan kepada mereka yang layak dan menghapuskan gangguan pasaran dengan keperluan untuk mengurangkan hutang negara.

Mengurangkan subsidi harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen pada Rabu merupakan satu langkah yang betul memandangkan subsidi bahan api terdiri daripada hampir separuh daripada pembayaran subsidi.

Perlu diingat bahawa 21.4 peratus, atau lebih daripada satu perlima perbelanjaan operasi dalam belanjawan negara adalah untuk pembiayaan subsidi, seperti bahan api, minyak masak, gula, tepung, beras, simen dan susu pekat.

Kerajaan kini menimbang untuk memperkenalkan semula RON92 bagi memberi pilihan kepada pemandu untuk petrol yang lebih murah.

Bagaimanapun, masalah logistik perlu diatasi seperti mempunyai pam berasingan dan tambahan tangki simpanan bawah tanah untuk RON92.

Mengurangkan subsidi adalah baik untuk ekonomi kerana langkah itu akan membuatkan pasaran ekuiti dan mata wang lebih menarik dan menunjukkan bahawa kerajaan bersungguh-sungguh dalam menangani defisit fiskal.

Moody's Investors Service yang memberi pujian kepada usaha kerajaan untuk mengurangkan subsidi minyak, berkata tindakan itu adalah langkah pertama dalam usaha pengukuhan fiskal Malaysia.

Ringgit mencecah paras tertinggi dalam tiga minggu pada 3.25 hingga 3.26 selepas berada pada 3.33 selama beberapa bulan, menandakan kembalinya dana portfolio ke dalam pasaran ekuiti dan mata wang.

Keyakinan pelabur dan dana asing kini kembali tetapi secara perlahan-lahan setelah pelabur ekuiti membeli saham-saham terpilih yang mereka rasa pada harga yang menarik.

Kenaikan 20 sen dalam harga petrol dan diesel akan bermakna penjimatan sebanyak RM1.1 bilion untuk baki tahun ini dan RM3.3 bilion bagi tahun 2014.

Sudah tentu ini akan membantu kerajaan mencapai defisit belanjawan sebanyak empat peratus daripada keluaran dalam negara kasar dan mengurangkan hutang negara.

Sebahagian daripada penjimatan itu akan membiayai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi kumpulan berpendapatan rendah.

Ada yang menjangka jumlah BR1M meningkat kepada RM1,200 bagi setiap isi rumah dan RM600 untuk individu bujang dalam tempoh lima tahun akan datang, daripada sekarang ini yang masing-masing pada RM500 dan RM250.

Selain itu, langkah menaikkan harga petrol dan diesel akan membantu membendung penyeludupan, terutamanya diesel, ke negara-negara jiran oleh rakyat Malaysia yang tidak bertanggungjawab memandangkan bahan api negara ini adalah antara yang paling murah di rantau ini.

Ada juga yang mempersoalkan mengapa Malaysia, sebagai sebuah negara pengeluar minyak, tidak menggunakan rizab minyak sepenuhnya bagi penggunaan domestik dan dengan pengiraan mereka sendiri, petrol pasti akan menjadi lebih murah.

Menurut Petronas, terdapat tanggapan salah sebilangan rakyat bahawa Malaysia dapat mengeluarkan produk petroleum yang lebih murah seperti petrol dan diesel jika negara mengeluarkan dan menggunakan sendiri minyak mentah.

Minyak mentah Tapis blend yang ditemui di perairan Malaysia, merupakan bahan mentah yang sangat mahal.

Sebagai contoh, minyak Tapis blend mencatat premium tinggi berbanding minyak biasa pada harga premium US$122.96 setong pada 30 Ogos, 2013, berbanding minyak mentah yang biasa dijual iaitu minyak Brent blend pada US$115.38 pada hari yang sama.

Oleh itu, dengan mengeksport minyak Tapis blend dan mengimport minyak kurang berkualiti untuk penggunaan dalam negara, Malaysia meraih manfaat lebih besar daripada sumber minyak mentah semula jadinya, dan pada masa yang sama memastikan jaminan tenaga untuk penggunaan domestik.

Petronas juga menyatakan bahawa harga runcit semasa produk petroleum di pam di Malaysia tidak menggambarkan kos sebenar pengeluaran komoditi itu memandangkan ia tidak menunjukkan perubahan kos minyak mentah.

Secara menyeluruh, subsidi gangguan pasaran perlu dikeluarkan untuk memastikan ekonomi kekal cekap serta mampan dan penjimatannya disalurkan kepada perbelanjaan produktif yang akan memberi manfaat kepada rakyat dalam jangka masa panjang. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/kurang-subsidi-baik-untuk-tempoh-jangka-panjang-1.199046
0 Komentar untuk "Kurang subsidi: Baik untuk tempoh jangka panjang"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI