Raksasa dari lautan Pasifik
Antara babak dalam filem Pacific Rim
Pacific Rim
Antara babak dalam filem Pacific Rim
MENGAMBIL mitos dari lautan Pasifik, makhluk asing atau raksasa bernama Kaiju mula keluar dari laut dan mengancam seluruh kehidupan manusia.  

Kekerapan Kaiju dan saiznya mula berubah tahun demi tahun sehingga meragut jutaan nyawa sekali gus memberi kesan terhadap populasi manusia.

Untuk memerangi raksasa itu, maka The Driff ditubuhkan. Badan itu bertanggungjawab menghasilkan robot-robot besar yang di picu sendiri oleh manusia atau 'Jaeger' yang terpilih.

Setanding saiz raksasa, robot-robot itu harus dikendalikan oleh dua Jaeger yang berkongsi neuron atau minda. Malah kewujudan 'Jagger' ini berjaya menghapuskan Kaiju dengan mudah.

Bagaimanapun, ia bukanlah petanda peperangan robot dan raksasa itu sudah berakhir kerana Jaeger semakin lemah dengan kekuatan Kaiju yang semakin luar biasa.

Itulah filem terbaru dari pembikin filem terkenal, Guillermo del Toro, yang memperuntukkan kos keseluruhan sehingga AS$220 million.  Mengangkat genre sains fiksyen, filem yang mengambil latar 2020 ini dibintangi Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Rob Kazinsky, Max Martini dan Ron Perlman.

Sarat dengan elemen kesan khas penjanaan komputer, terutamanya apabila melibatkan pertarungan raksasa dan robot, Pacific Rim, boleh disifatkan filem yang hampir sempurna.

Umum sedia maklum, bukan mudah untuk menghasilkan filem sebegini, lebih-lebih lagi melibatkan gambaran raksasa. Jika tersilap langkah, ia boleh merosakkan keseluruhan cerita, bahkan 'mood' penonton sekalipun.

Raksasa atau 'Kaiju' dalam Pasific Rim ini dicipta sangat teliti dan agak realistik di mata penonton. Dari rupa bentuk, pergerakan sehinggalah perkara yang sekecil-kecilnya diberi perhatian oleh pengarahnya, del Toro.

Malah  itulah kekuatan del Toro yang cukup terkenal menghasilkan filem-filem alien dan raksasa seperti mana filem arahannya sebelum ini, Blade II dan Hellboy.

Bagaimanapun, jangan membayangkan kehebatan robot-robot ini seperti mana Transformer mahupun Ironman yang begitu tangkas melawan musuh.

Mengambil kira saiz, bebanan serta limit manusia sebagai pengendalinya, maka pergerakan robot-robot itu agak terhad. Mengapa? Kerana itulah unsur realistik yang ingin dihasilkan del Toro menerusi robot-robot ciptaannya sekali gus membezakannya dengan karakter robotik sedia ada di layar perak.

Dari segi naratif penceritaan, Pasific Rim, diolah dengan pelbagai plot yang mampu menarik perhatian penonton untuk terus setia hingga ke akhir cerita.

Namun tidak keterlaluan juga dikatakan, terdapat beberapa scene seperti pertarungan di dalam air serta kemusnahan bangunan-bangunan pencakar langit pastinya mengingatkan kita sedikit terhadap babak klise 'Ultraman'.

Sementelah lagi, Pacific Rim turut mengangkat raksasa sebagai unsur utama. Namun jangan mudah membuat kesimpulan kerana terlalu jauh 'tarafnya' untuk dibandingkan dengan kisah yang dipetik dari mangga popular itu.


Kemanusiaan, konflik

Tidak hanya menumpukan pada aksi pertarungan robot-raksasa semata-mata, del Toro turut memuatkan elemen kemanusiaan dan konflik yang mampu memberi impak yang besar terhadap penceritaan filem ini. Malah itulah tindakan bijak del Toro bagi mengelak rasa bosan penonton sekiranya aksi pertarungan itu sering diulang kali.

Selain konflik watak utama Raleigh Becket, (Charlie Hunnam), yang pernah tewas di medan perang, del Toro turut mengetengahkan konflik di antara ketua The Driff, Stacker Pentecost, (Idris Elba) dan gadis dari Jepun, Mori (Rinko Kikuchi).

Pentecost cuba menghalang Mori dari melakukan tugas sebagai Jaeger, sedangkan Mori sudah lama teringin menduduki tempat itu. Namun ketakutan besar yang terselit dalam memorinya membuatkan dia sukar untuk dipilih sebagai Jaegar.

Konflik antara saintis yang berbeza ideologi, Dr. Newton Geizler (Charlie Day) dan Dr. Hermann Gottlieb (Burn Gorman), turut mengundang klimaks sehingga hujung penceritaan filem ini.

Malah kemunculan Ron Perlman sebagai Hannibal Chau, yang mengetuai pasaran gelap bagi memproses dan menjual organ-organ Kaiju juga mampu menarik perhatian penonton.


Bukan pelakon kelas A

Melihat barisan pelakon Pacific Rim, Charlie Hunnam- Idris Elba- Rinko Kikuchi, mereka bukanlah pelakon kelas A di Hollywood. Malah penulis percaya, ramai yang tidak kenal akan wajah mereka.

Bagaimanapun, del Toro punya jawapan tersendiri mengapa filem arahannya dibintangi nama-nama di atas. Menurut del Toro, plot utama Pasific Rim adalah tentang robot dan keutamaannya adalah terhadap penghasilan robot tersebut, bukan menjual pelakon semata-mata.

"Pertama kali memikirkan filem ini, saya sedaya upaya mahu menghasilkan robot yang realistik di mata penonton.

"Pemilihan Charlie Hunnam  sebagai Jaeger utama juga dilihat bertepatan dengan kehendak filem ini.

"Dia masih muda dan mampu membawa wataknya dengan sangat baik. Lagipun ini bukan kali pertama kami bekerjasama dan saya memang mengagumi bakat yang ada padanya," kata del Toro.

Bukan sekadar omongan kosong, bintang Hellboy II dan The Golden Army itu sememangnya telah melakonkan wataknya dengan baik. Sebagai Jaeger, dia bukan sahaja berani dan pandai berlawan, tetapi juga memiliki sikap baik hati seorang pahlawan.

Dalam pada itu, barisan pelakon lain juga wajar diberi pujian. Walaupun bukan kategori pelakon kelas A, namun mereka sedaya upaya memberikan yang terbaik untuk filem ini. 


Robot mewakili negara

Sepertimana Transformer, Pacific Rim turut mempunyai variasi dan jenis robot. Masing-masing punya kekuatan dan kelebihan tersendiri. Gipsy Danger yang mewakili AS dihasilkan dengan penuh unik.

Ia memperlihatkan ciri-ciri yang gah dan menyerupai jet pejuang Perang Dunia Kedua. Malah warna dan cat turut mewakili bendera AS.

'Rusia Cherno Alpha' pula merupakan Jaeger T-siri dengan reaktor nuklear besar. Otot yang luar biasa membentuk gaya berjalan yang lebih berat dan namun pergerakannya agak lambat. Malah ia merupakan Jaeger paling berat.

Satu-satunya Jaeger dengan tiga senjata ialah 'Typhoon Crimson China' yang diterajui pasangan  yang  sangat mahir dengan seni mempertahankan diri

Sementara model baru, Australia Striker Eureka dicipta dengan cukup hebat. Sebagai generasi kelima Jaeger, ia mempunyai kelajuan yang lebih cepat dan pergerakan lebih baik.

PASIFIC RIM

PENGARAH: Guillermo del Toro
PELAKON: Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Rob Kazinsky, Max Martini dan Ron Perlman
GENRE: Aksi/Sains Fiksyen/pengembaraan
TERBITAN: Warner Bros Pictures
DURASI: 132 minit
TAYANGAN: 11 JULAI 2013
BINTANG: **** BESTLAH!