Tunjuk Bukti Laporan The Edge Bersandarkan Maklumat Palsu- IoJ - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Tunjuk Bukti Laporan The Edge Bersandarkan Maklumat Palsu- IoJ

PETALING JAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) harus menyediakan bukti kukuh bahawa laporan The Edge Financial Daily dan The Edge Weekly berkaitan 1MDB dibuat bersandarkan maklumat palsu atau tidak tepat, kata Institut Wartawan (IoJ), Jumaat.

Dalam satu kenyataan, badan kewartawanan itu berkata KDN perlu menjelaskan sebab-sebab penggantungan lesen percetakan untuk kedua-dua penerbitan.

"Walaupun IoJ memahami terdapat kebimbangan etika dan undang-undang mengenai bagaimana maklumat dalam laporan diperolehi, tiada undang-undang Malaysia yang dilanggari dan sumber maklumat sepatutnya kurang dibimbangi berbanding implikasi kepada pentadbiran masa kini," katanya.

Kedua-dua penerbitan yang dimiliki oleh The Edge Media Group telah digantung lesen percetakan selama tiga bulan pada Jumaat. Penggantungan berkuatkuasa dari 27 Julai.

KDN dalam surat kepada kumpulan media itu berkata bahawa laporan mengenai 1MDB boleh menjejaskan atau menjejaskan kestabilan awam, keselamatan atau menimbulkan kebimbangan awam atau menggugat kepentingan awam dan negara.

IoJ juga mengulangi panggilan untuk menghapuskan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan kerana ia bertentangan dengan prinsip laporan tanpa rasa takut atau pilih kasih.

"IoJ berdiri di belakang penerbit Edge Media Group dan ketua pegawai eksekutif Ho Kay Tat, dan semua wartawan, pekerja berita, editor dan kakitangan yang berdepan akibat dalam melakukan tugas-tugas mereka," katanya.

0 Komentar untuk "Tunjuk Bukti Laporan The Edge Bersandarkan Maklumat Palsu- IoJ"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI