KUALA LUMPUR – Pengibaran bendera Sang Saka Malaya pada 31 Ogos lalu sebagai menyambut hari kemerdekaan negara bukanlah satu perbuatan yang menghina dan tidak mengiktiraf Jalur Gemilang.

Sebaliknya tindakan itu hanyalah mengingati sejarah bendera Persekutuan Tanah Melayu ketika zaman penjajahan British, demikian kata Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Beliau menegaskan, tindakan Sastewan Negara, Datuk A Samad Said yang dikaitkan dengan pengibaran bendera tersebut bukannya satu perbuatan yang “memalukan” sebaliknya hanya mengimbas kembali sejarah kemerdekaan negara supaya diingati generasi muda hari ini.

“Kibar bendera (Sang Saka Malaya) tidak semestinya dia nafikan Jalur Gemilang, ia cuma bendera sejarah, dia (Pak Samad) tidak pernah sebut macam itu pun.

“Kalau dia ditahan disebabkan beliau tidak mengiktiraf Jalur Gemilang, barulah wajar disiasat, malangnya Pak Samad tidak sebut pun perkara tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin yang menyelar tindakan sasterwan negara itu kerana terlibat dengan insiden pengibaran bendera Sang Saka Malaya dan menyifatkannya sebagai perbuatan yang memalukan.

Muhyiddin juga kesal apabila insiden tersebut terjadi ketika negara sedang menyambut kemerdekaan.

“Penglibatan Samad amat memalukan dan ia sangat tidak senonoh kerana dia membawa nama sasterawan,” katanya.

Dalam pada itu, Kit Siang juga mempertikaikan tindakan pihak berkuasa yang menahan Pak Samad pada waktu yang tidak sesuai dan tidak wajar dilakukan terhadap seorang warga emas.

“Tidak wajar pihak berkuasa menahan beliau pada waktu malam kerana tidak sesuai bagi seorang warga emas berusia lebih 81 tahun, patut tunjuk sikit rasa hormat kepada orang tua,” tegasnya.

Pada Rabu lalu, A Samad telah ditahan di rumahnya dan dibawa ke ibu pejabat Polis Daerah Dang Wangi pada jam 1 pagi.

Beliau dalam satu kenyataan di twitter memberitahu telah dibawa oleh tiga anggota polis.

Penahanan tersebut dilakukan dipercayai berkaitan isu pengibaran bendera Sang Saka Malaya sewaktu beliau mendeklamasi puisi pada malam ambang kemerdekaan.

Sementara itu, peguam, Latheefa Koya dan Eric Paulsen juga dilaporkan turut berada di IPD Dang Wangi bagi bantuan guaman kepada Sasterawan Negara itu.