GLOBAL : SELASA 21JULAI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : SELASA 21JULAI 2009


Inikah wajah pengebom?
JAKARTA 20 Julai - Beberapa akhbar di Indonesia hari ini menyiarkangambar lelaki yang disyaki pengebom berani mati Hotel JW Marriott danHotel Ritz Carlton di Mega Kuningan di sini, Jumaat lalu.

Polis cuba bina semula wajah suspek
JAKARTA 20 Julai - Polis Indonesia hari ini cuba membina semula wajahpada kepala seorang pengebom berani mati yang menyerang dua hotel mewahJakarta Jumaat lalu, dalam usaha untuk mengenal pasti identiti mereka.

Tidak wajar kaitkan dengan Islam
JAKARTA 20 Julai - Setiausaha Agung Forum Komuniti Islam (FUI), M.Alkhaththath menyatakan insiden pengeboman di Hotel J.W Marriott tidaksepatutnya dikaitkan dengan orang Islam dan pilihan raya Presiden yangbaru selesai.


Beribu penduduk diarah pindah
VANCOUVER, British Columbia 20 Julai - Pasukan kecemasanberhempas-pulas untuk memadamkan dua kebakaran hutan besar yang memaksaberibu-ribu penduduk di selatan komuniti Kanada meninggalkan rumahmereka, semalam.

HIV cepat merebak di Indonesia
BANDUNG 20 Julai - Pengetahuan yang cetek di kalangan orang ramaiberkenaan penyebaran dan pencegahan HIV serta AIDS menyebabkanIndonesia muncul sebagai negara paling cepat merebak virus itu di Asia.

Pemilihan Naib Presiden Iran pula dikritik
TEHERAN 20 Julai - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad yang berada dalamkrisis selepas pilihan raya, kini berdepan kritikan baru dari penyokongbeliau sendiri semalam kerana melantik Esfandiar Rahim Mashai sebagaiNaib Presiden pertama yang pernah mencetuskan ketegangan denganmengatakan Iran adalah rakan kepada Israel.

Bimbang perang saudara di Honduras
TEGUCIGALPA 20 Julai - Terdapat kebimbangan tercetusnya perang saudaradi Honduras selepas kerajaan sementara republik terus berkeras engganmemenuhi permintaan Presiden Manuel Zelaya yang telah digulingkan untukkembali diberikan kuasa.


Harry Potter atasi rekod Spider-Man
LOS ANGELES 20 Julai - Harry Potter berjaya memukau penggemar filemseluruh dunia dalam kemunculan keenamnya di francais khayalan yangmencatatkan rekod terbaru bernilai AS$396.7 juta (RM1.4 bilion), iasatu petanda jelas menunjukkan siri itu masih belum kehilanganmagiknya.

Gerhana matahari di Asia 22 Julai
NEW DELHI 20 Julai - Penduduk Asia berpeluang menyaksikan fenomenagerhana matahari yang paling lama bagi abad ke-21 pada Rabu ini, yangmerentasi India dan China, bermula dari Mumbai ke Shanghai.

Tiada tuduhan bunuh dalam kes Raja Pop
LOS ANGELES 20 Julai - Detektif-detektif yang menyiasat kematianmengejut Michael Jackson tidak menemui sebarang bukti yang menunjukkanRaja Pop itu telah dibunuh, walaupun siasatan mereka belum tamatsepenuhnya, lapor akhbar Los Angeles Times semalam.

Tandas stesen angkasa lepas rosak
WASHINGTON 20 Julai - Tujuh angkasawan yang mendarat di Stesen AngkasaAntarabangsa (ISS) sedang membaiki satu daripada dua sistem tandasdalam stesen angkasa itu selepas gagal berfungsi pada Ahad lalu,menurut pusat Aeronautik Negara dan Pentadbiran Angkasa Lepas (NASA).

Beri ia peluang berfungsi - Abhisit
PHUKET 20 Julai - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Antara Kerajaan ASEAN(AIGCHR) yang bakal ditubuhkan secara rasmi pada Sidang Kemuncak ASEANke-15 Oktober ini perlu diberi ruang bagi melaksanakan fungsinyameskipun timbul kritikan ia tidak mempunyai 'taring' dari sudutperlindungan dan hukuman.







Perisik Indonesia gagal kesan rancangan bom
JAKARTA: Agensi Perisikan Negara Indonesia (BIN) mengakui gagal mengesanpengganas daripada menyusup masuk dan meletupkan hotel JW Marriott danRitz-Carlton di kawasan perniagaan Mega Kuningan di selatan Jakarta,Jumaat lalu.

1.3 bilion orang tua pada 2040
WASHINGTON: Penyelidik Amerika Syarikat meramalkan kadar populasi penduduk tuadunia akan bertambah dengan pantas hingga bilangan golongan itu buatpertama kalinya mengatasi kanak-kanak.

Sumanto digeruni kerana 'makan orang'
PURBALINGGA: Seorang lelaki Indonesia, Sumanto mencetuskan ketakutan di kalanganpenduduk hingga terpaksa diasingkan daripada masyarakat kerana memakandaging manusia meskipun sudah berhenti daripada tabiat itu.

Macam-macam: Syarikat hasilkan kanta lekap untuk haiwan
BERLIN: Sebuah syarikat di Jerman berkata, ia berjaya menghasilkan kanta lekapuntuk pelbagai jenis haiwan termasuk singa, zirafah, harimau danberuang yang menghadapi masalah penglihatan termasuk rabun dan katarak.

Keadaan Aquino kritikal
MANILA: Keadaan bekas Presiden Filipina, Corazon Aquino, 76 yang mengidapkanser usus dilaporkan bertambah buruk selepas dimasukkan ke hospitalsejak bulan lalu.

Ancaman bom paksa Heigl, Butler keluar hotel
LOS ANGELES: Pelakon Katherine Heigl dan Gerard Butler yang berada di HotelFour Seasons ketika mempromosi filem terbaru mereka, The Ugly Truthterpaksa bergegas keluar bersama 400 tetamu hotel lain apabila polisdipanggil menyiasat satu ancaman bom.

Seorang maut, 6 cedera letupan bom di Filipina
COTABATO: Seorang militia prokerajaan terbunuh manakala enam laincedera dalam kejadian letupan berasingan di selatan Filipina semalam.Kejadian berlaku apabila suspek menaiki sebuah motosikal meletupkan bomdi jalan yang sibuk menjelang tengah hari di Cotabato.

Syor pungutan suara sahkan kerajaan Iran
TEHERAN: Bekas presiden Iran, Mohammad Khatami mencadangkan agarpungutan suara diadakan di seluruh negara bagi mengesahkan kesahihankerajaan dan menamatkan krisis selepas pilihan raya presiden baru-baruini.

Bekas pengawal masih takut ketua penjara Khmer Rouge
PHNOMPENH: Seorang bekas pengawal di pusat penyeksaan utama Khmer Rougemenangis di mahkamah semalam ketika menerangkan bagaimana beliau takutkepada ketua penjara yang menghadapi perbicaraan di tribunal jenayahperang.

Wanita Mesir positif H1N1 meninggal ketika Umrah
KAHERAH: Seorang wanita Mesir meninggal dunia akibat selesema babi selepas jatuhsakit ketika melakukan ibadat umrah di Makkah, kata pegawai KementerianKesihatan kelmarin.

Kasab akui bersalah serang Mumbai
MUMBAI: Ajmal Kasab, penyerang Mumbai tunggal yang masih hidup dan ditahan,mengakui memainkan peranan dalam serangan itu, ketika membuat pengakuandramatik di mahkamah semalam.
0 Komentar untuk "GLOBAL : SELASA 21JULAI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI