Hadi Dibidas Kerana Didakwa Serang Mubaligh Kristian - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Hadi Dibidas Kerana Didakwa Serang Mubaligh Kristian

PETALING JAYA: MCA menyelar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyatakan bahawa mubaligh Kristian telah menggunakan wang dan bantuan untuk menukar agama masyarakat di Sabah dan Sarawak.

Pengerusi Biro Keharmonian Agama Datuk Seri Ti Lian Ker berkata mengaitkan Kristian dengan rakyat Sabah dan Sarawak secara khusus adalah tidak wajar, terutama daripada seorang Presiden PAS.

"Kenyataan beliau bukan sahaja menghasut tetapi juga ringkas dan terlalu umum yang mempunyai kecenderungan untuk meresap masuk dan mencemarkan minda yang lebih kecil dengan prejudis dan penipuan," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Lian Ker mempersoalkan jika Hadi membuat kenyataan itu untuk mengalihkan perhatian daripada hakikat bahawa ramai pemimpin PAS dan pengikutnya telah meninggalkan parti itu kerana ia memegang dasar kuno dan regresif tanpa mengambil kira keadilan atau keadilan sosial.

Beliau juga mempersoalkan mengapa PAS berdiam diri tentang ketidakadilan sosial, seperti dalam kes penukaran agama anak kepada Indira Gandhi.

"PAS senyap tentang ketidakadilan sosial dan implikasi penghakiman terhadap kes Indira walaupun menganjurkan bahawa 'keadilan' adalah prinsip utama dan asas yang dianjurkan oleh Islam.

"Ini menunjukkan PAS menggunakan dan masih bertahan pada sentimen Islam sebagai sebuah parti politik dan tidak kepada teras prinsip Islam," katanya.

Hadi dilaporkan berkata bahawa mubaligh Kristian menyebarkan ajaran mereka di Afrika dan kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak setelah ia ditolak oleh pendidikan di negara-negara Barat.

Beliau juga berkata bahawa mereka telah memerangkap sasaran dengan wang dan lain-lain bentuk bantuan.

0 Komentar untuk "Hadi Dibidas Kerana Didakwa Serang Mubaligh Kristian"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI