Tiga Ahli Parlimen PAS Undi Bajet 2016 Perlu Beri Penjelasan - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Tiga Ahli Parlimen PAS Undi Bajet 2016 Perlu Beri Penjelasan

KUALA LUMPUR: Ketiga-tiga ahli parlimen PAS yang mengundi untuk Bajet 2016 akan dipanggil untuk menjelaskan mengenai tindakan mereka.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, tiga ahli Parlimen itu akan dipanggil untuk menjelaskan sendiri mengapa mereka bertindak sedemikian secara sembang kedai kopi.

"Parti telah membuat pendirian untuk bersikap berkecuali terhadap bajet dan mereka menentangnya.

"Mereka akan diminta untuk menjelaskan mengapa mereka berbuat demikian," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, Selasa.

Beliau diminta mengulas mengenai Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Kubang Kerian Ahmad Baihaki Atiqulah dan Ahli Parlimen Pasir Puteh Dr Nik Mazian Nik Mohamad yang mengundi menentang Bajet 2016 ketika undian dilakukan di Parlimen, malam Isnin.

Bajet itu telah diluluskan di peringkat dasar, dengan 128 undi menyokong dan 74 menentang.

PAS kini mempunyai 14 ahli Parlimen di Dewan Rakyat.

Walaupun mengakui ketiga-tiga mereka telah melanggar pendirian dengan mengundi untuk menentang, Takiyuddin berkata ia tidak memerlukan tindakan tatatertib.

"Perkara ini tidak begitu serius seperti yang disangka dan persoalan mengenai tindakan tatatertib terhadap mereka tidak timbul," kata beliau sambil menambah pertemuan dengan tiga ahli Parlimen itu akan menjadi sembang santai sambil minum kopi.

Takiyuddin menolak kejadian itu sebagai satu lagi tanda perpecahan dalam PAS selepas tujuh ahli Parlimennya sebelum ini berpecah untuk membentuk Amanah pada bulan September.

"Mereka mungkin telah mengundi mengikut hati tetapi tidak bermakna ada perpecahan dalam PAS.

"Perbezaan wujud bukan sahaja dalam PAS tetapi juga pihak lain seperti DAP dan Umno," katanya.

Beliau mengulangi pendirian PAS yang bersikap neutral dalam bajet itu, dengan mengatakan bahawa penggubal undang-undang telah bercakap tentang aspek-aspek tertentu mengenainya.

Bagaimanapun, beliau berkata terdapat juga bahagian di mana parti mendapati ia berfaedah.

0 Komentar untuk "Tiga Ahli Parlimen PAS Undi Bajet 2016 Perlu Beri Penjelasan"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI