Pemimpin Pembangkang Mahu Buat Undi Tak Percaya Terhadap PM - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Pemimpin Pembangkang Mahu Buat Undi Tak Percaya Terhadap PM



PETALING JAYA: Ahli Parlimen Pembangkang mencadangkan supaya satu undi tidak percaya dilakukan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang sayangkan negara ini perlu menyokong usul itu, bersama-sama dengan Ahli Parlimen dari PKR, DAP dan Gerakan Harapan Baru (GHB).

"Kita tidak menetapkan sebarang tempoh masa untuk membentangkan usul itu yang boleh dilakukan di luar atau semasa sidang Parlimen seterusnya.

"Sudah tentu, kita memerlukan angka-angka dan sebab itulah kami membuat jemputan terbuka kepada semua ahli Parlimen, termasuk dari Barisan Nasional.

"Jika kita duduk dan menunggu Umno untuk melakukannya, ia tidak akan berlaku," katanya pada sidang akhbar di sini, Selasa.

Seramai 17 ahli Parlimen dari ketiga-tiga parti menandatangani satu kenyataan bersama, dibacakan oleh pemimpin GHB Mohamad Sabu.

Dalam kenyataan itu, ahli-ahli Parlimen mencadangkan penubuhan kerajaan peralihan dan melantik seorang Perdana Menteri interim bagi memerintah selama setahun, sebelum pilihan raya umum akan datang dipanggil.

Ahli Parlimen bersetuju untuk melantik Perdana Menteri interim dari kalangan pimpinan terkanan (elder Statesman) menggantikan Najib dari mana-mana parti termasuk Umno.

Beberapa terma rujukan khusus turut disebut termasuklah reformasi institusi-institusi penting bagi memastikan PRU-14 berjalan adil, menyelesaikan isu utama negara seperti 1MDB dan membawa mereka yang bersalah menempah ke muka pengadilan dan semakan semula dasar-dasar ekonomi yang membebankan rakyat.

Difahamkan delegasi akan ditubuhkan bagi memulakan pertemuan dengan ahli Parlimen tertentu dan meyakinkan mereka untuk menyokong usul itu.

Menjawab soalan mengapa Ahli Parlimen PAS tidak berada dalam senarai, Mohamad Sabu berkata soalan itu perlu diajukan kepada parti Islamis itu.

Bagaimanapun, beliau berkata PAS dialu-alukan untuk menyokong usul itu supaya boleh memuktamad krisis.

Ahli Parlimen DAP Tony Pua berkata, perlu ada keselarasan baharu di kalangan pemimpin progresif dan semua pemain politik perlu berganding bahu ke arah budaya politik baru.

"Keadaan sekarang adalah serupa dengan berulangnya krisis kepimpinan pada tahun 1998," katanya.

Ahli-ahli Parlimen juga telah mengeluarkan amaran kepada Kerajaan untuk jalan-jalan membawa perkara itu ke jalanan jika untuk mempercepatkan kejatuhan Najib.

Mereka juga akan menyokong perhimpunan yang akan dianjurkan oleh Bersih tidak lama lagi.

0 Komentar untuk "Pemimpin Pembangkang Mahu Buat Undi Tak Percaya Terhadap PM"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI