PAS jangan jadi eksklusif - Khalid Samad - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

PAS jangan jadi eksklusif - Khalid Samad

PAS akan dilihat sebagai parti teokratik dan autokratik jika terus menjadi eksklusif dengan merekrut anggota dari kalangan yang berkelulusan pengajian Islam, tegas MP Shah Alam Khalid Samad.

Dalam tulisan terbaru di blognya hari ini, Khalid berkata pemimpin dari kumpulan profesional memberi amaran berhubung kecenderungan  sikap eksklusif yang semakin meningkat, yang menolak ahli yang bukan ulama.

Beliau berkata perkara tersebut bercanggah dengan ajaran dan sikap yang ditunjukkan oleh bekas mursyidul am Datuk Nik Aziz Nik Mat yang menekankan kerjasama antara ulama dan profesional dalam parti.

Khalid menegaskan sikap tersebut akan menyebabkan masyarakat menjauhkan diri daripada PAS.

Akibatnya, PAS akan gagal dalam tugasnya sebagai sebuah parti politik, yang seharusnya bersikap terbuka dan bertindak adil kepada semua pihak, katanya.

"Sedangkan bukan itu kehendak Islam atau pun kehendak PAS itu sendiri," katanya sambil menambah parti itu sepatutnya mengambil ahli tanpa mengira latarbelakang kelulusan agama.

Beliau yang juga bekas ahli jawatankuasa PAS pusat berkata kebenaran ucapan seseorang sepatutnya berdasarkan perbahasan berbanding statusnya sebagai ustaz.

Menurutnya lagi, sikap inklusif yang membuka pintu kepada individu yang tidak berkelulusan pengajian Islam, sepatutnya dijunjung dalam parti.  _ MK

0 Komentar untuk "PAS jangan jadi eksklusif - Khalid Samad"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI