Mahfuz, Salahudin perlu dalam pimpinan - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Mahfuz, Salahudin perlu dalam pimpinan

Oleh Subky Latif

JIKA boleh kita tidak mahu seorang pun daripada sejuta ahli PAS itu tercicir daripada parti dan begitu juga kalau boleh jangan ada seorangpun pimpinan tercicir dalam pemilihan. Tetapi apa yang dapat dibuat Muktamar tidak mendengar kemahuan kita.
   
Apa yang patut ada, sesiapa yang terpilih dan bila cadangnya diterima katalah MasyaAllah dan sesiapa yang tidak terpilih dan usulnya tidak diterima katalah Alhamdulillah!

  Apapun Mahfuz Omar dan Salahudin Ayub patut ada dalam pimpinan pusat kerana mereka adalah orang penting dari Kedah dan Johor. Kedua-duanya orang penting bagi negeri dan negeri itu penting sama pentingnya dengan lain-lain negeri.
   
Tiada apa yang dapat dikata muktamar tidak memilih mereka. Tetapi dirasakan ada kesilapan Mahfuz tidak diteruskan sebagai Pesuruhjaya Kedah dan Salahuddin tidak dimasukkan dalam barisan depan Perhubungan PAS Johor.
   
Tetapi tiadalah hendak ketiadaan semua dalam pimpinan satu kerugian pada PAS dan Islam jika sekalian orang Islam mengambil sikap seperti Panglima Khalid Ibni Walid, tidak kira dia panglima atau soldadu biasa, dia tidak hilang daripada mujahidin. Peranan dan sumbangan yang diberi pada tentera Islam dan apa yang tentera Islam dapat daripadanya tiada beza baik dia di depan atau di belakang.
   
Saya gembira dengan wawancara Mahfuz dengan tabloid di Lembah Kelang betapa dia tidak bercadang untuk mengurangkan khidmat kepada PAS dan tidak memikirkan untuk mengadakan parti sendiri seperti yang digemburkan oleh sekumpulan orang kita. Saya percaya Salahuddin dan yang lain-lain adalah sependirian dengan Mahfuz sesuai dengan contoh daripada Khalid  al-Walid.
   
Apapun menyambung Mahfuz sebagai Pesuruhjaya dan Salahuddin jadi orang penting dalam Perhubungan Johor dari segi politiknya boleh memberi daya kesan yang kuat bagi perjuangan di kedua negeri di samping akan mengukuhkan lagi PAS dan pembangkang di negara kita.
   
Tidak diketahui siapa Pesuruhjaya Kedah ketika rencana ini ditulis. Tetapi ia belum diisi, tiada apa rugi dan silapnya jika dikaji semula memberinya kepada Mahfuz lagi. PAS tidak akan dikata tidak tahu membuat pilihan jika kembali kepada kedudukan sebelum muktamar.
   
Bagaimanapun PAS dan amir parti merasakan kedua Salahuddin dan Mahfuz perlu dan penting unuk berada dalam pimpinan PAS Pusat apabila keduanya ditawarkan menjadi ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.
     
Kita tahu sekalian yang tidak terpilih semula itu penting belaka. Tempat kosong tidak cukup untuk semua. Kedah dan Johor pun mengira mereka wajar diberi tawaran itu.
   
Kesemua kita dalam jemaah tidak minta kita diberi apa-apa kedudukan dalam parti. Pada asasnya kita mahu jadi macam Abu Zar, sahabat terawal yang tidak pernah diberi jawatan politik oleh Rasulullah SAW. Maka kita takut kita tiada kelayakan untuk memikul tanggungjawab besar. Tetapi  apabila jemaah dan amir menawarkan sebarang tanggungjawab, sekalipun boleh kita menarik diri, tetapi menerimanya adalah yang terbaik kecualilah cukup alasan syarie ia patut diberi kepada oang lain.

Ada risiko jika ia ditolak, ganti kita tidak dapat penuhi tanggungjawab seperti yang diharap, maka kita tidak terlepas daripada ikut sama menerima tanggungjawab kelemahannya.
   
Jemaah mahu keduanya terus berada dalam pimpinan. Tawaran yan dibuat itu adalah keputusan parti. Tanggungjawab ahli ialah menerima arahan parti. Patuh arahan itu bukan untuk ahli biasa saja, ia juga meliputi orang ternama dan pintar

0 Komentar untuk "Mahfuz, Salahudin perlu dalam pimpinan "

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI