Oktoberfest: Pemimpin beri contoh buruk, hipokrit - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Oktoberfest: Pemimpin beri contoh buruk, hipokrit


BERMULA daripada suatu perkara yang tidak menjadi polemik pada tahun-tahun sebelum ini, acara Oktoberfest tahun ini isu menarik minat ramai pihak untuk membincangkannya.

Oktoberfest sebenarnya telah disambut berdekad lamanya di Malaysia, tetapi penganjurannya menjadi lebih meriah bermula 2010 apabila dua syarikat pengeluar arak, Carlsberg dan Guinness Anchor Berhad bersetuju menjadi penaja tahunan kepada Oktoberfest.

Kali ini, pusat beli belah One Utama telah menjadi penganjur kemuncak pesta Oktoberfest pada 10 Oktober di Petaling Jaya, diikuti seterusnya di Jonker Walk pada 18 Oktober ini di Melaka.

Tindakan segerombolan pemimpin kanan DAP dan PKR termasuk Lim Kit Siang dan R Sivarasa yang hadir ke majlis tersebut dengan alasan “mempertahankan hak orang yang minum alkohol” merupakan suatu perkara yang tidak wajar.

Walaupun berada di pihak oposisi, mereka tetap mempunyai kedudukan dan pengaruh dalam masyarakat.

Saya tidak boleh membayangkan kalaulah Pakatan Rakyat menguasai kerajaan Pusat pada PRU13 lepas, sudah tentu mereka ini akan hadir ke Oktoberfest ini sebagai seorang menteri kanan. Amatlah jelek sekiranya keadaan ini berlaku.

Di sebelah Barisan Nasional pula, pemimpinnya iaitu Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar telah menunjukkan sikap hipokrit tatkala melahirkan kekecewaan terhadap promosi penganjuran Oktoberfest di Selangor.

Tetapi pada masa yang sama, rakan sejawatannya di Melaka pula membenarkan penganjuran Oktoberfest di tempat yang terbuka iaitu di Jonker Walk.

Tambah mengecewakan ialah pada hari yang sama, dianjurkan juga Majlis Cinta Rasul di Stadium Kubu tidak jauh daripada kawasan Jonker Walk.

Tindakan-tindakan di atas tidak sesekali membantu memperbaiki keadaan Malaysia yang berada di tempat ke-10 tertinggi di dunia dalam pengambilan arak.

Dalam aspek kesihatan pula, pengambilan arak pada jumlah yang paling sedikit pun tetap tidak digalakkan kerana tiada jaminan seseorang itu bebas daripada akibat buruk pengambilan arak tersebut.

Adakah selepas ini, atas nama kebebasan, pemimpin akan membenarkan dan menyokong pula sekiranya diadakan acara atau pesta arak ini secara terbuka dengan lebih kerap serta lebih besar? Dengan alasan pesta seperti ini tidak melibatkan orang bukan Islam dan diadakan di kawasan majoriti bukan Islam.

Pemimpin mestilah meletakkan aspek nilai sebagai keutamaan dalam melakukan apa-apa tindakan. Janganlah digalakkan rakyat untuk melakukan sesuatu perkara yang merosakkan walau atas nama kebebasan. Dan janganlah pula membuat kenyataan dan tindakan secara terpilih semata-mata ingin mendapat laba politik.

Berfikir dan bertindaklah lebih untuk masa depan rakyat. Ingatlah akan ungkapan masyhur “The difference between a politician and a statesman is that a politician thinks about the next election while the statesman think about the next generation”.


Mohd Amin Marwan bin Mohamad
Pengerusi Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) Pahang  
0 Komentar untuk "Oktoberfest: Pemimpin beri contoh buruk, hipokrit"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI