PARTI SAHABAT PAS ( PSP ) - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

PARTI SAHABAT PAS ( PSP )

PAS


PAS 'tolak ansur', mahu benarkan calon bukan Islam guna lambang Bulan


http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/4/26/mstar_berita/20090426110036&sec=mstar_berita

Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN

PETALINGJAYA: PAS mengambil satu lagi langkah 'bertolak ansur' dengan mahumembenarkan calon bukan Islam menggunakan lambang parti itu ketikapilihan raya dalam usaha menarik lebih ramai penyokong bukan Islam.

Ketikamengesahkan perkara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Salahuddin Ayubberkata, cadangan membolehkan calon-calon bukan Islam untuk menggunakanlambang parti itu akan diputuskan secara muktamad oleh Majlis SyuraUlamak yang akan bermesyuarat selepas Muktamar tahunan parti bulan Junini.

"Perkara itu (cadangan untuk membenarkan calon bukan Islammenggunakan lambang PAS) telah dibincangkan secara serius dalammesyuarat bulan Jawatankuasa PAS pusat bulanan minggu lalu.

"Kami(Dewan Pemuda PAS pusat) menyokong penuh keputusan yang telahdiputuskan oleh jawatankuasa pusat," katanya kepada mStar Online ketikadihubungi.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, Majlis Syura mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak cadangan yang dikemukakan itu.

MajlisSyura Ulamak PAS dianggotai oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk NikAbdul Aziz Nik Mat, Datuk Harun Din dan Abdul Ghani Shamsuddin.

Salahuddinyang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, dalam mesyuarat jawatankuasapusat itu hampir kesemua sayap parti itu bersepakat untuk bersetujudengan cadangan yang dikemukakan itu.

"Ahli-ahli parti juga tidak ada masalah berbangkit dalam hal ini. Mereka memberi sambutan yang hangat terhadap isu ini.

"Mungkin ini masa yang sesuai untuk pucuk pimpinan menimbangkan dengan lebih mendalam mengenainya," katanya.

Padapilihan raya umum ke-12 Mac tahun lalu, buat pertama kalinya PASmembenarkan calon bukan Islam daripada Parti Keadilan Rakyat bertandingdi kawasan kerusi 'milik' PAS iaitu bahagian Dewan Undangan Negeri SeriMedan, Johor.

Bagaimanapun calon tersebut, Saja @ Mearaj Patani tewas kepada Ahmad Zahri Jamil dari BN dan Umno.

Ditanyaadakah perkara tersebut akan mengubah perlembagaan PAS sekali gusmembuka keahlian parti itu kepada masyarakat bukan Islam, Salahuddinberkata:"Setakat ini belum ada lagi. Namun kita tidak menolaknya. Kitaperlu lihat kepada pendekatan politik semasa."

"Jika pendekatan itu mampu menyatupadukan rakyat tanpa mengira kaum mungkin ia akan dipertimbangkan," katanya lagi.
0 Komentar untuk "PARTI SAHABAT PAS ( PSP )"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI