Pada 13 September 2014 saya dah tulis dalam timeline saya bahawa saya dapat maklumat daripada kawan yang masuk dalam mesyuarat NGO Politik pertama di Malaysia yang merancang menguasai kepimpinan PAS dan cuba menjatuhkan orang-orang tertentu dengan fitnah. Waktu itu, saya tak nampak fitnah apa yang mereka nak buat terhadap saya. Ternyata selepas itu, sewaktu muktamar baru-baru ini fitnah ini bertalu-talu diratib dengan mengimejkan saya sebagai mewah dengan disebarkan gambar BMW 7 series berwarna merah yang harga pasaran lebih setengah juta. Fitnah ini ditambah lagi dengan isu saham ESOS.
Saya tergelak apabila membaca sebaran yang diforwardkan oleh rakan-rakan kepada saya kerana melihat penyebar-penyebar ini terlalu dangkal dan jahil tentang kereta dan saham. Saya yakin tak sampai 5% rakyat Malaysia yang mahir tentang jenis kereta, harga kereta, design kereta dan cara mendapatkan kereta dan spare part murah secara sah di pasaran global. Tidak melampau jika saya kata tak sampai 3% rakyat Malaysia yang betul-betul mahir tentang selok belok saham ESOS dan saham-saham lain di pasaran terbuka seperti IPO.
Asalnya saya tak nak jawab dan layan dengan sebaran ini justeru ianya terlalu dangkal dan melucukan di samping kesibukan tugas dan tanggungjawab. Tapi bila saya dapati ia semakin tersebar dan cuba mengaitkan parti, jemaah, golongan Ustaz, Ulama dan Majlis Syura, maka saya bimbang ia akan berlarutan. Justeru itu saya akan jawab secara ringkas, kerana kalau nak terangkan detail, 10 muka surat masih tak mengcukupi.
Berkaitan isu kereta, memang saya mempunyai syarikat jual beli kenderaan motor dan kereta yang didaftarkan sebagai Al-Faqeeh Trading. Fokus perniagaan ialah mendapatkan kereta-kereta murah dan dimodifikasi semula supaya selesa dan sedap mata memandang. Oleh itu, saya mampu memperolehi kereta dengan harga yang jauh lebih murah daripada pasaran biasa. Saya telah menjual kereta BMW 730i sebelum ini dengan margin sebuah sekitar RM20-RM40 ribu. Sekarang masih ada 1 biji Myvi yang masih dalam pembikinan semula, 1 Myvi 2013 dan motor Z100 2011 yang sedang tunggu payment bank. Stok masih ada ialah Mercedes CLS350 dan E240 milik bekas duta dan pegawai kedutaan Saudi yang dah balik kampong.
Kereta-kereta yang dijual termasuk kereta yang saya pakai sendiri sebagaimana yang disebarkan dengan tujuan negative. Ia adalah kereta lama dengan pendaftaran JMB2003, dicustome/modifikasi dan dimakeup semula. (lihat gambar dari store sehingga ke jalan raya). Harga asal kereta yang saya pakai ialah RM64,500 sahaja (pembelian daripada CIMB), jauh lebih murah berbanding Exora baru yang berharga RM89,000 (Jenis Prime Premium 1.6 cc) (Rujuk Purchaser invoice yang saya lampirkan) Iaitu mahal sedikit berbanding Myvi 1.5 extreme full spec.
Harga pasaran pada waktu itu lebih kurang RM100,000. Margin yang saya dapat daripada pembelian dan jualan semula kereta BMW 7 series ialah RM40,000. 2 buah saya jual, dapat free sebiji. Paling murah jenis 7 Series 2005 (735i model E65 ialah RM45,000) pada tahun lepas di mana harga pasaran ialah RM110,000.
Dengan lampu belakang depan 7 series model terkini yang saya masukkan, menjadikan kereta tersebut dilihat model terkini dan ekslusif, bahkan lebih mantap dengan sport rim terpilih dan fender yang diubahsuai sehingga menaikkan nilai pasarannya kepada RM150,000. Tidak menjadi kesalahan Puspakom jika modifikasi melibatkan lampu dan fender yang lengkap. Kos lampu baru BMW 7 series terbaru di Malaysia lebih kurang RM6,000, maka anda akan kata kos modifikasi sangat tinggi. Walhal, apabila saya dapat keluar daripada monopoli ini pasaran ini melalui import direct lampu terpakai daripada USA, maka kos lampu depan dan belakang hanya sekitar RM1000 lebih sahaja termasuk penghantaran. Kos korporat untuk shipment hanya RM0.70 (70 sen) sahaja (DHL) sekilogram apabila Al-Faqeeh Trading berdaftar sebagai importer korporat dengan syarikat DHL justeru syarikat saya juga terlibat dengan import motor (Recond) daripada USA menggunakan shipment udara (kapal terbang) sekitar 400kg sebiji motor.
Automotive designing ini memang bidang kepakaran dan minat saya justeru ini bukan kereta pertama yang saya design semula. Tangan saya sendiri yang melakar bentuk kereta tersebut daripada kereta usang di dalam store bank berubah menjadi kereta terkini yang selesa, kuat dan laju. Besi yang diguna pakai setebal 8mm berbeza dengan kereta jepun biasa sekitar 6mm manakala besi kereta Malaysia sebahagiannya 4mm sahaja. Sebab tu bila anda tekan bodi kereta tempatan, dia akan masuk ke dalam macam telur. 8 mm takkan kemik walau anda tendang dengan kasut besi sekalipun. Ini seni kereta yang saya miliki, di mana jika anda tidak memilik seni ini, dengan RM64,500 anda hanya mampu mendapatkan sebuah kereta tempatan berbesikan 4mm bodinya, enjin 1.3 liter tanpa horse power. Penggunaan spacer tayar 3.5mm menjadikannya stabil apabila di selekoh, tiada dalam kelebihan kereta Exora yang lebih mahal daripada kereta ‘mewah saya yang disebarkan’.
Oleh itu, persoalan yang perlu dijawab oleh penyebar-penyebar fitnah:
1. Di mana salahnya jika saya membeli kereta untuk diniagakan semula dengan harga yang lebih murah daripada kereta Exora? Di sini berlaku penjimatan dan pembelian mampu sebagaimana firman Allah swt bermaksud: Hendaklah orang yang mampu berbelanja (berbelanja) menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia berbelanja dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu) –(At-Tolaq: 7). Para sahabat memiliki Humr An-Niam (unta merah) yang nilainya pada zaman itu 2000 dinar (RM1.4 juta pada hari ini).
2. Di mana salahnya memakai kereta yang selesa? Banyak hadis yang di taqrirkan (diiktiraf) oleh nabi SAW sehingga menjadi galakan kepada orang Islam memiliki kenderaan yang selesa. Antaranya ialah sabda nabi SAW: Empat kebahagian (di atas dunia): isteri yang solehah, tempat tinggal yang luas, jiran yang saleh dan kenderaan yang selesa. Empat perkara yang menjadikan seseorang itu kesempitan: isteri yang teruk, jiran yang jahat, kenderaan yang jengkel dan kediaman yang sempit. – (Hadis Sahih, riwayat riwayat Al-Haakim).
3. Di mana salahnya jika saya mengguna pakai kereta ini sehingga saya mampu melakukan perjalanan 1400 km dalam masa 2 hari untuk kerja-kerja parti? Hari pertama daripada KL ke Ayer Kuning Perak (250+-km). Lepas zohor bertolak ke penang (115+- km). Malamnya di Alor Star (115+- km). Lepas subuh bertolak ke Kuala Terengganu (460+-km). Petang bertolak ke KL untuk usrah selepas Isya di sana (450km+-). Jarak sekitara 1400 KM dalam masa 2 hari yang pernah saya tempuhi sewaktu PRU13 sangat sukar ditempuhi dengan menggunakan kereta biasa dengan memandu seorang diri.
4. Di mana salahnya jika mengikuti jejak langkah sahabat yang memiliki kenderaan yang bukan sahaja selesa tetapi kuat untuk berjihad menyampaikan dakwah seperti mereka memiliki Humr Niam dan kuda-kuda yang kuat. Abdul Rahman bin Auf memiliki 100 ekor kuda sewaktu beliau meninggal. Zubair bin Al Awwam, salah seorang antara 10 sahabat yagn dijamin syurga dan terkenal sebagai seorang yang zuhud, memiliki sebanyak 20 ekor kuda.
Berkenaan saham ESOS pula, apa yang disebarkan adalah palsu apabila cuba menggambarkan saya memperolehi setengah juta ringgit kerana kroni kepada Presiden dan MB. Lucunya, orang yang sebarkan berita ni tak tahu maksud ESOS dan bagaimana ia berlaku dan dikira. Ringkas cerita, saham ni bukan parti yang tentukan. Bukan MB yang tentukan. Apatah lagi presiden PAS. Ia berlaku ‘by law’, diluluskan melalui Bursa dan akta, dilaksanakan melaluli mandat pemegang saham dan dipantau oleh Option Committee. Ia bukan bermula pada tahun 2008 sewaktu PR ambil Selangor, ia bukan di luluskan waktu saya masuk tahun 2011, tetapi ia telah diluluskan oleh AGM (bukan parti politik) pada tahun 2004 lagi.
ESOS ni wujud di syarikat-syarikat korporat. Jika mereka tak pakai ESOS, mereka pakai LTIP (Long Term Incentive Plan) sebagaimana syarikat lama saya dulu (saham di UK). ESOS tertakluk kepada Bursa kerana Perangsang di bawah BURSA justeru ia adalah syarikat Listed Company.
ESOS ni wujud di syarikat-syarikat korporat. Jika mereka tak pakai ESOS, mereka pakai LTIP (Long Term Incentive Plan) sebagaimana syarikat lama saya dulu (saham di UK). ESOS tertakluk kepada Bursa kerana Perangsang di bawah BURSA justeru ia adalah syarikat Listed Company.
Waktu ESOS dibuka, harga ESOS kepada staf ialah RM1,00, market value (Harga pasaran di Bursa) RM.080 manakala fair value ialah RM1.20+-. Maknanya, kalau saya beli pada waktu itu, saya akan rugi RM0.20 sen setiap saham. Tapi setiap orang boleh beli saham tu hatta kalau nak beli 1 juta unit saham sekalipun boleh melalui open market dengan harga RM0.80 sebab dia disenaraikan di open market di Bursa. Maknanya kalau anda beli saham tu di open market, harganya RM0.80 tapi kalau anda beli melalui ESOS, maka harganya RM1. ESOS ni bukan dapat tiap-tiap tahun dan bukan saya dan Sabki je dapat, semua staf dapat hatta eksekutif biasa sekalipun. Lagi satu, angka jumlah ESOS yang disebarkan itu adalah tidak betul.
Lebih melucukan apabila si penyebar fitnah sebut: "offer pada tahun 2012 (RM1) dan jual pada 2014 (RM1.80). Maka untungnya setengah juta". Nampak sangat tak tahu bab saham ESOS yang expired hanya sekitar 6 bulan sahaja.
Kalau benda tu salah, saya cabar mana-mana pihak buat aduan SPRM atau aduan ke Bursa. Kalau tak percaya kepada SPRM maka report ke Bursa supaya diblock kumpulan Perangsang daripada senarai. Bursa adalah badan berautoriti, telus dan responsif jika berlaku perlanggaran peraturan dalam pengurusan Listed Company di Malaysia.
P/S: Taip ‘jahat’ kepada penyebar copy paste fitnah ini semoga anda termasuk di kalangan pencegah tangan sebagaimana hadis: ‘barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mencegah dengan tangannya.”
Copy Paste From :
Zaharudin Muhammad
https://m.facebook.com/profile.php?id=312456128784829
https://m.facebook.com/profile.php?id=312456128784829
0 Komentar untuk "Menantu Haji Hadi: Fitnah Kereta Dan Saham."