RENCANA : SELASA 15 DISEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SELASA 15 DISEMBER 2009

Tiba masa menilai NKRA
Setelah hampir lapan bulan Kerajaan Pusat di bawah kepimpinan danpentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak maka prestasi indeks PetunjukPrestasi Utama (KPI) menteri-menteri Kabinet menjadi tanda tanya danpaling dinanti-nantikan oleh rakyat. Tidak kira sama ada menteri ituveteran, baru dua penggal atau baru lapan bulan berada dalam Kabinet,mereka bakal dinilai oleh rakyat Jumaat ini.

Hak 'anak kandung, anak tiri'
ISTILAHanak tiri, menganaktiri, dianaktiri biasa digunakan dalam perbualanseharian. Ia memberi gambaran negatif. Sememangnya sejak dari dulu lagianak tiri digambarkan sebagai insan malang yang kekurangansegala-galanya. Kurang dari sudut kasih sayang, layanan dan pemberianharta benda. Anak tiri kononnya sentiasa disisihkan dan tersisih.

Malaysia perlu pujuk Iran patuhi arahan IAEA
DUNIA sedang memberi perhatian isu-isu yang akan dibentangkan padaSidang Kemuncak Mengenai Perubahan Iklim di Copenhagen, Denmark padaminggu ini. Memang isu perubahan iklim dunia cukup besar, begitu jugadengan masalah pengembangan senjata nuklear.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANG ingin ucapkan tahniah kepada pasukan polis yang telah menumpaskan satu sindiket penjualan bayi, aktiviti perdagangan yang menyimpang daripada nilai dan peradaban manusia.

Kemelut kecelaruan iklim dunia - Siri 1
BARU-BARU ini saya sekeluarga berpeluang menonton filem bertajuk 2012yang hangat sambutannya di layar perak. Filem yang sarat dengan elemencomputer graphics (CG) itu rasanya begitu berjaya memberikan gambaranrealiti kepada penonton bagaimana kecelaruan iklim dunia bolehmengakibatkan kemusnahan bumi pada skala mega yang tidak terbayang.

Pembangkang perlu bantu pulihkan ekonomi Malaysia
TINDAKAN pembangkang kebelakangan ini dilihat cuba mempolitikkanisu-isu yang pada pandangan mereka kononnya untuk mencari keadilan dankesamarataan.

Tulislah secara berhemah
MENULIS itu mudah. Sesiapa sahaja boleh menulis. Menentukan isikandungannya pun tidak susah. Maka merata-rata terdapatlah penulisanyang mudah-mudah. Pembaca-pembacanya pun senang ambil mudah apa yangdibacanya. Kerana semuanya mudah, maka mudahlah juga tulisan itu tidakhinggap di kepala pembacanya.





Harga cecah RM10,000 sekilogram
Di sebalik kerancakan industri sarang burung walit yang kini mencecahRM1 bilion ringgit setahun, beberapa isu berbangkit dilihat akanmempengaruhi pembangunan industri tersebut di Malaysia.


41 kisah benar
Golongan minoriti iaitu homoseksual di Beirut, Lebanon kini memberanikan diri menentang tanggapan tabu terhadap mereka.


Lelaki emas Asia Tenggara
Sempena penganjuran Sukan SEA ke-25 di Vientiane Laos, Kosmo! 2menyorot kegemilangan tiga orang atlet dari tiga dekad berbeza.


Gaduh dalam lif demi berita
KEJAYAAN seorang atlet diukur pada pungutan pingat yang diraihnya.Manakala kecekapan seorang wartawan sukan pula dinilai daripada beritayang disiarkannya.


Teknologi pencetus dilema
Kini setiap individu dapat mengenal pasti penyakit yang bakal dihadapipada masa depan menerusi ujian genetik yang juga mampu mengesan bakatdan kebolehan kanak-kanak, namun kedua-dua ujian ini mengundangpelbagai persoalan!


Taksub Nyai Roro Kidul
Berkunjung ke Jogjakarta, Indonesia membuka misteri tentang perkaitanantara golongan diraja dan masyarakatnya dengan sang penguasa yangdigelar Ratu Pantai Selatan.


Lelaki pisau cukur
Ezrul raih lima angka sebulan layan perempuan kaya.


Cegah sebelum parah
SEORANG wanita ditimpa malang lewat bulan lalu apabila dia diserangdengan sebuah objek keras ketika sedang berjalan kaki menuju ke sebuahtokong di Seri Kembangan, Selangor. Mangsa, Kuan Choy Peng, 52, yangketika itu sedang asyik mengatur langkah tiba-tiba berasa amat sakit dikepala dan beg tangannya disambar orang.


Ketagih gimnasium
BAGI Raghu Ghai, setiap harinya bermula dan berakhir di tempat yangsama. Di sebuah gimnasium di New Delhi, India, dia beria-ria berusahauntuk mencapai bentuk bisep, abdomen dan bahagian dada yang berototsasa. Berusia 28 tahun, Ghai menjadi obses selepas melihat tubuh badantegap yang ditonjolkan oleh hero-hero Bollywood.


Fidofilia bertopeng agama
"BAPA saya mempunyai empat orang isteri, namun dia masih tidak bolehmenahan nafsunya terhadap anak-anak perempuannya. Saya telah diderasecara seksual oleh bapa saya sejak saya berumur tiga tahun setengahlagi.
0 Komentar untuk "RENCANA : SELASA 15 DISEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI