GLOBAL : SELASA 15 DISEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : SELASA 15 DISEMBER 2009


Mindanao berkocak lagi
MANILA 14 Dis. - Kira-kira 2,000 askar dikerahkan ke Mindanao, selatanFilipina hari ini untuk memburu 31 militan dan banduan lain yangmelarikan diri dari sebuah penjara, termasuk sekumpulan gerila yangdituduh oleh tentera melancarkan serangan untuk membebaskan tahananberkenaan.

Iklim : Masa makin suntuk untuk capai persetujuan
COPENHAGEN 14 Dis. - Masa semakin suntuk untuk mencapai perjanjianiklim global kerana rundingan penting anjuran Pertubuhan Bangsa-BangsaBersatu (PBB) di sini sudah memasuki minggu akhir hari ini, walaupunkonsesi yang disuarakan oleh negara pencemar utama, China menandakanperkembangan positif.

Berlusconi dibaling replika
MILAN 14 Dis. - Seorang pesakit mental membaling replika sebuah gerejake arah Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi semalam, menyebabkandua batang giginya patah dan beliau terpaksa dikejarkan ke hospitaldengan muka berlumuran darah.

Obama beri gred markah sendiri B+
WASHINGTON14 Dis. - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama (gambar) memberidirinya sendiri markah B Tambah (B+) untuk 11 bulan pertama beliaumentadbir dalam wawancara bersama Oprah Winfrey.

Krew pesawat ditahan 12 hari lagi
BANGKOK 14 Dis. - Mahkamah Thailand hari ini melanjutkan penahananempat warga Kazakhstan dan seorang rakyat Belarus selama 12 hariselepas mereka mendarat di negara ini dengan sebuah pesawat kargo yangmembawa 30 tan senjata berat dari Korea Utara.

AS mahu operasi pesawat tanpa juruterbang diperluas ke Quetta
WASHINGTON 14 Dis. - Para pegawai kanan Amerika Syarikat (AS) merancanguntuk meluaskan operasi serangan pesawat tanpa juruterbang atau dronemilik Agensi Perisikan Pusat (CIA) ke Quetta.

Serangan udara di Yemen: 70 terbunuh
SANAA 14 Dis. - Sekurang-kurangnya 70 orang terbunuh dalam satuserangan udara ke atas sebuah kampung Yemen berdekatan sempadankedua-dua negara semalam, dakwa pemberontak Huthi yang menggambarkaninsiden itu sebagai satu 'pembunuhan beramai-ramai'.

Hamas sambut ulang tahun penubuhan ke-22
GAZACITY 14 Dis. - Kumpulan pejuang Hamas memperingati ulang tahunpenubuhannya pada 1987 hari ini dengan sambutan meriah, bersama harapanuntuk menunjukkan ia masih mendapat sokongan besar biarpun empat tahunpemerintahan yang telah membawa Gaza ke kancah peperangan, kemiskinandan pemulauan.


Antartika akan diselia ketat
WELLINGTON,New Zealand 14 Dis. - Negara-negara yang menguruskan Antartikamerancang untuk memperketatkan kawalan terhadap kapal-kapal yangmelalui laut selatan dan bahan api yang mereka gunakan bagimengurangkan ancaman ke atas manusia dan bencana alam sekitarmemandangkan jumlah pelancong semakin meningkat.


Filem animasi The Princess and The Frog ungguli box office
LOSANGELES 14 Dis. - Filem animasi Disney, The Princess and the Frogberjaya melangkaui filem sukan ragbi Amerika, The Blind Side untukmenduduki tangga pertama box office Amerika Utara pada minggu pertamatayangannya di seluruh dunia.

Pengintip Thai dibebaskan
PHNOMPENH 14 Dis. - Kemboja hari ini membebaskan seorang lelaki Thailandyang disabit kesalahan mengintip bekas Perdana Menteri Thailand,Thaksin Shinawatra yang hidup dalam buangan, lapor saksi dan pegawai.

Polis Bangladesh dalam keadaan yang 'sangat menyedihkan' - ICG
DHAKA14 Dis. - Pasukan polis Bangladesh kini berada dalam keadaan 'sangatmenyedihkan' yang boleh mendatangkan risiko pasukan tentera mengambilalih undang-undang dan tugas mereka, kata institut penyelidikanantarabangsa.
0 Komentar untuk "GLOBAL : SELASA 15 DISEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI