AGAMA : RABU 02 SEPTEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : RABU 02 SEPTEMBER 2009

Rukun haji dan umrah
IBADAT haji dan umrah merupakan satu amalan yang mesti dilakukan olehsetiap Muslim mukalaf yang berkemampuan, sekali dalam seumur hidupnya.

Wakalah dalam Takaful
SISTEM Muamalat Islam adalah sistem yang dinamik dan seiring dengankeperluan semasa ummah. Konsep dan prinsip-prinsip asas yang digariskanoleh Islam dalam sistem muamalat tersebut walaupun nampak lebihbersifat 'tradisional' namun ia boleh diolah dalam bentuk yang sangatpraktikal dan dapat memenuhi keperluan kewangan masyarakat moden yangkompleks.

Aishah difitnah
AISHAH binti Abu Bakar dilahirkan pada Tahun 614 Masihi di kota Mekah.Ayahnya adalah Abu Bakar As-Siddiq dan ibunya adalah Ummu Ruman bintiAmir.

Janji Allah kepada umat yang berusaha
DAN janganlah kamu terharap-harap (ingin mendapat) limpah kurnia yangAllah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikanmereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmupengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-oranglelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orangperempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (makaberusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya.Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.(an-Nisa': 32)








Imarah: Hawa nafsu godaan paling besar bagi umat Islam
RAMADANmenjanjikan rahmat, pengampunan dan pembebasan daripada api neraka.Pastinya untuk memperoleh ketiga-tiga ganjaran dijanjikan Allah itu,ibadat puasa serta solat malam yang dilakukan hendaklah ikhlas keranaAllah.

Nur Ramadan: Antara sebab puasa tidak batal
DARIAbu Hurairah, Nabi SAW bersabda: "Apabila seseorang itu lupa, kemudiania makan dan minum, maka hendaklah menyempurnakan puasanya, keranahanya Allah jualah yang memberinya makan dan minum". ( Maka puasanyatidak batal). No 1834 Sahih Bukhari.

Zakat bersih harta, jiwa jadi tenang
SEIRINGkedatangan Ramadan, salah satu lagi kewajipan umat Islam adalahmengeluarkan zakat fitrah. Seseorang Muslim yang melaksanakan kewajipanberzakat ini sebenarnya akan berasa lebih tenang dan damai hatinyasetelah berjaya melalui proses penyucian dengan mengeluarkan sebahagianhak Allah diamanahkan kepada si pemiliknya kepada sebahagian individulain memerlukannya.

Bersama YaPEIM: Transformasi lonjak hak Melayu Islam
UMATMelayu di rantau ini mengalami transformasi besar sejak kehadiranIslam. Orang Melayu menerima Islam sebagai agama serta pegangan hidupdan umat Melayu sudah melalui perubahan menyeluruh hingga wujud kajianmerumuskan Melayu dan Islam tidak mungkin dipisahkan.

Iqra: Mengaji Kaedah Al-Matien kuasai ilmu tajwid, mahir al-Quran
MENGGABUNGKANkaedah lama dan baru, buku Mantap Mengaji Kaedah Al-Matienmemperkasakan lagi kebolehan mengenal huruf serta menguasai ilmu tajwiddalam proses mempelajari kaedah membaca al-Quran dengan betul danberkesan
0 Komentar untuk "AGAMA : RABU 02 SEPTEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI