RENCANA : AHAD 30 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : AHAD 30 OGOS 2009


Malaysia 52 tahun merdeka
Dalam usaha mendapatkan kemerdekaan daripada penjajah, semua negara didunia mempunyai pelbagai kisah dan pengalaman tersendiri dalammemperjuangkan kemerdekaan. Ada yang berjuang sehingga mengorbankanbanyak nyawa, ada yang terpaksa bersekongkol dengan militan dan gerakanbawah tanah. Pada masa yang sama ada juga yang percaya pada perjuangantanpa keganasan.

Apa nasib kita 52 tahun lagi?
ESOK, Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan ke-52. Ia bermakna sudah52 tahun kita mentadbir dan memerintah tanah air ini dengan cara kitasendiri.

Kemiskinan bandar
DALAMIslam, kemiskinan perlu ditentang habis-habisan kerana ia dikatakanboleh membawa manusia menghampiri kekufuran. Seorang ahli falsafahBritish, George Bernard Shaw menulis bahawa kemiskinan adalah jenayahyang paling dahsyat. Segala kejahatan yang ada, katanya, berkumpuldalam kemiskinan.

Sampai bila Samy...
Secara rasminya, Samy Vellu dinobatkan sebagai Presiden MIC padaPerhimpunan Agung parti itu pada minggu lalu. Sebelum ini, Samy sudahpun menang tanpa bertanding kerana pencalonan pencabar bagi jawatan ituditolak pada Mac lalu. Ia membolehkan beliau menyandang jawatanberkenaan sehingga 2012. Kalau sebelum ini beliau membayangkan hasratuntuk melepaskan jawatan selepas pemilihan parti pada September iniiaitu sebelum penggal kepimpinannya berakhir 2012, pendiriannyakemudian berubah. Beliau sebaliknya mahu menamatkan tempoh itu atasalasan untuk menangani isu dalaman berkaitan perebutan bagi jawatanTimbalan Presiden.

Apa formula MCA?
Awang menyertai banyak pihak mengharapkan kemelut MCA berikutanpemecatan Timbalan Presiden, Chua Soi Lek dapat ditangani segera.


Ubah pendekatan lapuk
MINGGUAN: Mungkin Tun boleh nyatakan kenapa Tun dilihat agak menyepikan diri sekian lama?

Lahirkan Melayu berkualiti
Tetapi kebebasan yang diberikan dikatakan menimbulkan banyak masalah lain termasuklah dari segi perkauman?

Apa mereka perjuangkan?
Pilihanraya Permatang Pasir telah pun selesai. Saya pulang ke Malaysiabetul-betul pada hari penamaan calon. Pusat penamaan calon iaituInstitut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Mengkuang Bukit Mertajam pulabetul-betul berhampiran rumah saya, sekalipun kawasan saya tidaktermasuk dalam DUN berkenaan.

Merdekakan pendidikan perkauman
Pendidikanadalah merupakan salah satu elemen penting dalam pembentukan sebuahnegara bangsa. Bentuk pendidikan yang lahir akan menentukan sama adaagenda nasional dapat dicapai atau tidak. Jika sistem pendidikanberbentuk perkauman, maka perkaumanlah penyudahnya.

Hormat tidak boleh dipaksa
KETIKARasulullah SAW memasuki Mekah, tidak berlaku sebarang pertempuran.Penduduk Mekah sudah bersedia menerima tentera Islam, bukan keranatakut atau gerun, tetapi dihormati. Mereka tahu Islam akan menjadirahmat kepada kota Mekah.


Wanita berkuasa di dunia
PADA 20 Ogos lepas majalah kewangan terkemuka, Forbes mengeluarkansenarai 100 wanita paling berkuasa di dunia. Menariknya walaupun wanitayang terpilih ini dikatakan sangat berkuasa dan berpengaruh dari 100mereka yang tersenarai hanya 18 dari mereka terlibat dalam politik.Dari senarai tersebut juga dua wanita yang terpilih merupakan darigolongan bangsawan iaitu Ratu Elizabeth II yang menduduki tempat ke-42dan Ratu Rania dari Jordan yang berada di kedudukan ke-76. WanitaPertama Amerika Syarikat (AS), Michelle Obama turut tersenarai buatpertama kali pada tahun ini.

Mempertikaikan kewartawanan portal berita
BOLEHdikatakan dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini penyebaran maklumatterutama berita yang berkaitan hal ehwal semasa telah melalui fasabaru. Dengan perkembangan dunia internet atau online yang begitupantas, orang ramai tidak lagi perlu bergantung kepada mediatradisional sebagai maklumat mereka.

Mampukah kemaafan melenyapkan kekejaman?
PADA16 Mac, Leftenan William Calley mengetuai satu pasukan tentera Amerikamasuk ke sebuah kampung di Vietnam bernama My Lai lalu membunuhkira-kira 500 orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak.


Sepaktakraw catat sejarah
"SumbanganSudirman mempopularkan Kejohanan Sepaktakraw MAS - Utusan Malaysia -RTM yang terhebat dalam sejarah negara tidak boleh dinafikan."


Perginya pejuang sejati Amerika Syarikat
Setelahlebih setahun bertarung dengan kanser otak, akhirnya Senator TedKennedy meninggal dunia pada 25 Ogos lepas. Pemergiannya itusesungguhnya mendapat perhatian ramai memandangkan keluarga Kennedytelah dianggap sebagai keluarga bangsawan di Amerika Syarikat (AS).Malah selepas kematian abangnya John F. Kennedy yang juga Presiden ASyang ke-35, beliau telah dilihat sebagai penerus legasi keluargaKennedy.


Rahsia dapur Kraton Yokyakarta
SEBELUM ini penulis memaparkan keunikan makanan golongan bawahanseperti Pecelele dan Nasi Kucing, hinggalah kepada meminum darah ulartedung untuk tujuan perubatan.





Sejauh mana kita merdeka
DALAMbuku-buku politik antarabangsa mengenai negara membangun yang dituliskira-kira 30 tahun lalu, biasanya mentafsirkan politik Malaysiasebagai: "Pada mulanya adalah negara sistem satu parti dominanberdasarkan kepada nilai demokrasi Barat; masih kekal di bawahpenguasaan parti Perikanan (sekarang Barisan Nasional (BN) denganpeningkatan batasan-batasan terhadap parti pembangkang."

'Abang belajar apa, tolong ajar aku'
JANJIZakaria Md Salleh, 64, kepada ibunya dia akan menjaga adiknya sampaimati bukan cakap kosong. Khamis lalu adalah penamat khidmat beliausebagai pembantu peribadi yang juga abang kepada Ketua PegawaiEksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti KolejAntarabangsa Teknologi Twintech, Allahyarham Prof Datuk Dr Ismail MdSalleh.

Menyemai perpaduan, cintakan negara
SEPERTIbiasa setiap 31 Ogos seluruh rakyat Malaysia akan menyambut ulang tahunkemerdekaan negara. Namun sambutan tahun ini agak berbeza dengan tahunsebelumnya kerana ia disambut serentak pada Ramadan, bulan yang muliadi sisi Islam. Oleh itu rakyat khususnya umat Islam pada tahun ini disamping mengerjakan ibadat puasa mereka juga turut menyambut danmemperingati Hari Kemerdekaan yang menjadi lambang kebebasan negaradaripada belenggu penjajahan Inggeris.

Bumiputera masih mundur, tercicir ekonomi
DASARpenjajah memberikan keutamaan kepada kaum lain dengan menggalakkanmereka tinggal di bandar demi kepentingan pihak British untukmemudahkan segala urusan jual beli. Pada masa sama industri bijih timahdan getah berkembang, maka secara perlahan-lahan orang Melayu terpaksaakur dengan keadaan hidup yang semakin terhimpit memaksa merekaberpindah ke luar bandar kerana taraf hidup semakin meningkat, sekaligus tidak lagi mampu bersaing dengan kaum lain kerana tiada modal,kemahiran dan pengalaman berniaga.





Tinggalkan Missouri demi Bentong
"BAGAIMANA dengan demonstrasi jalanan di Kuala Lumpur?" Lelaki inibertanya ketika kami sedang menuju ke pekan Bentong, Pahang untuk makantengah hari. Walaupun ketika itu proses perkenalan belum berlaku secaramendalam, namun soalan itu telah dipilih olehnya sebagai pembukabicara.

Kem Kamunting bukan Guantanamo
SELEPAStelefon bimbit dan kamera diminta ditinggalkan di loker di ruang lobi,tanda tanya mula tersenarai dalam kepala tentang tempat ini.

Penyesalan budak paling jahat
AHMADJAFRI (bukan nama sebenar) bertubuh gempal dan berkulit gelap. Namun,wajahnya manis dan pandangannya jujur. “Saya kalau boleh tak mahu ingatmasa lampau,” pintanya seraya melemparkan pandangan ke lantai.Bergenang air di kelopak matanya. Tangan kanannya menggenggam tangankirinya.
0 Komentar untuk "RENCANA : AHAD 30 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI