NASIONAL : RABU 12 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : RABU 12 OGOS 2009


6 maut hidu ammonia
KUALA SELANGOR 11 Ogos - Enam maut dan lima lagi tidak sedarkan diriakibat terhidu gas ammonia dalam kejadian kebocoran gas di sebuahkilang memproses baja ikan di jeti persendirian di Bagan Pasir, TanjongKarang, di sini hari ini.

RM1.4b bina sistem pengangkutan awam Nu Sentral - PM
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Usaha kerajaan mewujudkan sistem pengangkutanawam bersepadu di bandar raya ini dijangka tercapai dengan pembinaanpusat beli-belah baru, Nu Sentral yang bersambung dengan rangkaianpengangkutan rel di Brickfields di sini.

Belum tahap 'darurat kesihatan'
SERDANG 11 Ogos - Kerajaan masih belum sampai ke peringkat perlumengisytiharkan 'darurat kesihatan' meskipun bilangan kematian dan kespositif selesema babi atau influenza A (H1N1) semakin meningkat.

Henti desak minta maaf
KOTABHARU 11 Ogos - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak perlu berterusanmeminta pemimpin pembangkang yang menghina Islam meminta maafsebaliknya mendesak kerajaan bertindak tegas terhadap individuterbabit.





Rela duduk wad
KUALALUMPUR: Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah IskandariahSultan Iskandar yang dijangkiti Influenza A (H1N1) bersama limaanaknya, rela ditahan di wad dan tidak dikunjungi suami serta pelawatkerana tidak mahu wabak itu menjangkiti orang lain.

Enam maut terhidu gas ammonia
TANJONGKARANG: Enam orang, termasuk dua warga Bangladesh meninggal duniaselepas terhidu gas ammonia di kilang memproses ikan yang terletak disebuah jeti persendirian di Kampung Bagan Pasir, di sini semalam.





Atasi tindakan menghasut
PUTRAJAYA 11 Ogos - Tindakan tegas perlu diambil terhadap pihak yangmencemuh, memperli dan menghina Islam sehingga mewujudkan situasiberbau hasutan kerana undang-undang, sedia ada mencukupi untukmengatasi masalah itu.

GMP gesa Kementerian Dalam Negeri ambil tindakan tegas
IPOH11 Ogos - Gagasan Melayu Perak (GMP) menggesa Kementerian Dalam Negeri(KDN) mengambil tindakan tegas ke atas penulis-penulis blog yangsemakin biadap dan berani menghina agama Islam, orang Melayu daninstitusi raja.

Boleh cetus rusuhan kaum - NGO
KUALALUMPUR 11 Ogos - Semua pihak di negara ini terutama para pemimpinpolitik diingatkan supaya tidak mengeluar sebarang kenyataan yang bolehmengundang reaksi negatif terhadap agama dan bangsa lain.

Paria: Pengundi lapor polis
KULIM11 Ogos - Beberapa penduduk yang mendakwa mewakili pengundi DewanUndangan Negeri (DUN) Kulim hari ini membuat laporan polis terhadapwakil rakyat mereka, Lim Soo Nee kerana menyamakan kerajaan BarisanNasional (BN) sebelum ini sebagai 'paria'.

Kerajaan PP 'bapak perompak'
PULAUPINANG 11 Ogos - Kerajaan negeri hari ini diselar kerana berterusanmenggunakan perkataan 'perompak' yang ditujukan kepada Barisan Nasional(BN) dan menyalahkannya berhubung isu Kampung Buah Pala.

11 ADUN BN keluar Dewan
PULAUPINANG 11 Ogos - Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang kecoh hari iniapabila kesemua 11 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional(BN) bertindak keluar Dewan kerana membantah dua isu berbeza.

Enam lagi kematian
PUTRAJAYA11 Ogos - Jumlah kematian akibat selesema babi atau influenza A (H1N1)terus meningkat apabila enam lagi mangsa dicatatkan hari ini menjadikan38 kes setakat ini.


Tengku Puan Pahang, lima anakandanya kian pulih
KUANTAN11 Ogos - Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariahdan lima anakanda baginda yang dimasukkan ke hospital selepas disahkandijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1) kini semakin pulih.


Mangsa terkejut nampak ramai orang pengsan di kilang
KUALASELANGOR 11 Ogos - ''Saya datang ke kilang yang terletak berhampiranrumah untuk lihat apa yang berlaku kerana ramai orang berkerumun disitu.


Kerajaan sedia hadapi risiko
PUTRAJAYA 11 Ogos - Kerajaan sedia berdepan dengan apa juga risikodalam melaksanakan enam Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) bagimencapai matlamat indeks Petunjuk Prestasi Utama (KPI) secara lebihberkesan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jangan kompromi dengan perosak reputasi Universiti Malaya - Nazrin
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah mahupengurusan Universiti Malaya (UM) mengambil tindakan tegas dan pantastanpa kompromi terhadap pihak yang melakukan penyimpangan amalanakademik sehingga menjejaskan reputasi universiti itu.

Menteri tolak cadangan bank
PUTRAJAYA 11 Ogos - Cadangan untuk membenarkan bank-bank komersialmengambil alih skim potongan gaji pegawai kerajaan yang meminjamdaripada Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dankoperasi kredit perlu ditolak.

Graduan tidak diragui majikan
TANJUNGMALIM 11 Ogos - Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun berharap fenomenabelajar hanya untuk mengejar segulung ijazah tidak berlaku diuniversitiuniversiti meskipun kerajaan berhasrat meningkatkan jumlahrakyat berpendidikan tinggi di negara ini.


Abdullah terima Ijazah Kehormat UPSI
TANJUNG MALIM 11 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah AhmadBadawi dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Pendidikan sempena IstiadatKonvokesyen Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Ke-11 di sinihari ini.

PM: Asia akan bangkit
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak melihat era selepasekonomi global pulih akan menjadi milik Asia dan bukan lagi milikEropah atau Amerika Syarikat (AS).


Johan Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa diumum malam ini
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Qari Malaysia, Awangku Omar Asfuaddin PengeranHamdan antara peserta yang memperdengarkan bacaan pada malam ketujuhmajlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-51 di PusatDagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.


Dr. Anwar Sasterawan Negara ke-10
PUTRAJAYA11 Ogos - Datuk Dr. Mohd. Anuar Rethwan atau lebih dikenali sebagaiAnwar Ridhwan diumumkan sebagai Sasterawan Negara ke-10.

1.6j rakyat ada diabetes
PUTRAJAYA 11 Ogos - Sebanyak 1.6 juta rakyat negara ini yang berusia 30 tahun ke atas menghidap penyakit diabetes.

5,000 mahasiswa UTM ke luar negara
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Seramai 5,000 mahasiswa Universiti TeknologiMalaysia (UTM) akan dihantar ke luar negara pada tahun depan melaluiProgram UTM Global Outreach .

Persatuan Anak Negeridi IPTA
KUALA LUMPUR 11 Ogos - Kementerian Pengajian Tinggi disaran agarPersatuan Anak-Anak Negeri (PAN) diwujudkan di semua institusipengajian tinggi awam (IPTA) sebagai wadah menghubungkan mahasiswadengan masyarakat khususnya di tempat kelahiran mereka.

Aidilfitri: LPKP keluar LPS pastikan bas ekspres cukup
PUTRAJAYA11 Ogos - Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) akanmengeluarkan Lesen Perubahan Sementara (LPS) bagi memastikan bas-basekspres tambahan mencukupi pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitritahun ini.

Bekalan gula pulih minggu ini
PUTRAJAYA11 Ogos - Bekalan gula di seluruh negara dijangka pulih sepenuhnyasebelum hujung minggu ini sekiranya orang ramai tidak melakukanpembelian panik terhadap bahan tersebut.

Masyarakat Islam kecewa cadangan kerajaan Selangor guna wang zakat
SHAH ALAM 11 Ogos - Masyarakat Islam di negeri ini sedih dan kecewadengan cadangan Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahimbaru-baru ini yang mahu menggunakan hasil pungutan wang zakat yangdisalurkan ke Baitumal untuk menampung kos pentadbiran negeri.

MB tunduk kehendak bukan Islam
KUALA SELANGOR 11 Ogos - Para penduduk Kampung Pasir Tuntung, Jeram disini kecewa dengan sikap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahimyang seolah-olah membelakangkan hukum agama apabila membenarkanpenjualan minuman keras di kawasan majoriti Islam di negeri ini.

Malaysia hab pengajian tinggi
PETALINGJAYA 11 Ogos - Kerajaan memerlukan kerjasama daripada institutpengajian tinggi swasta (IPTS) untuk mencapai hasrat menjadikanMalaysia sebagai hab pengajian tinggi.






Murid enggan serah 50 sen ditoreh kemaluan
ALORSETAR: Seorang murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Iskandar di sini,cedera pada kemaluannya akibat ditoreh dengan pisau lipat oleh rakansekelas kerana mangsa enggan menyerahkan wang 50 sen yang dimintanya,kelmarin.

Majikan maut ketika cuba selamat pekerja asing
TANJONGKARANG: Ibu seorang mangsa kejadian gas ammonia bocor di kilangmemproses baja ikan di Bagan Pasir di sini, pagi semalam, cuba menegahanaknya, Lim Kean Chew, daripada memasuki kilang itu.

Rebah sebelum sempat selamat rakan
TANJONGKARANG: Seorang mangsa yang terselamat dalam kejadian kebocoran gasammonia di kilang memproses ikan di Kampung Bagan Pasir di sini,berkata beliau pening dan rebah sebelum sempat menyelamat rakan yangterperangkap dalam kejadian itu.

Plaza Ipoh Utara catat nahas kedua
IPOH: Plaza Tol Ipoh Utara yang lebih setahun dibuka bagi menggantikan 'plazamaut' di Jelapang, mencatat kemalangan kedua semalam apabila sebuahlori melanggar kereta Perodua Kenari sebelum merempuh pondok kutipantol dan terbabas ke arah penghadang besi pejabat plaza tol.

Bas tak lebih 15 tahun dibenar operasi Aidilfitri
PUTRAJAYA:Hanya bas berusia tidak melebihi 15 tahun akan dibenarkan beroperasisebagai bas ekspres tambahan bagi perjalanan ketika musim Aidilfitritahun ini.

Industri sukar dapat pekerja baru
SUNGAIPETANI: Masalah pemberhentian pekerja khususnya sektor industri bermulaakhir tahun lalu dan awal tahun ini di seluruh negara yang berpuncadaripada krisis ekonomi dunia, sudah mula berkurangan.

Tuanku Bainun mahu UPSI kekal kualiti
TANJUNGMALIM: Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris, (UPSI), RajaPermaisuri Perak, Tuanku Bainun mahu UPSI yang sudah melahirkan ramaigraduan dalam bidang pendidikan terus mengekalkan kualiti di sampingmengejar kuantiti.

Graduan bijak takrif isu semasa
KUALALUMPUR: Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah yakin kebijaksanaangraduan serta warga universiti menakrif situasi semasa membolehkanmereka membuat keputusan rasional dalam mengekalkan integriti institusipengajian tinggi sebagai gedung melahirkan intelektual.

Kutipan zakat cecah RM1.03b
KUALALUMPUR: Kutipan zakat seluruh negara mencecah RM1.03 bilion tahun lalu,tertinggi dalam sejarah dan kali pertama melepasi angka satu bilionberbanding RM830 juta pada 2007, kata Timbalan Menteri di JabatanPerdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Sekolah tidak perlu cuti lebih awal: Muhyiddin
PUTRAJAYA:Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan tidak bercadang memberi cutisekolah lebih awal, walaupun wujud kebimbangan ibu bapa terhadap wabakInfluenza A (H1N1).

Garis panduan penutupan sekolah dikaji semula
KUALALUMPUR: Kerajaan akan mengkaji semula garis panduan penutupan sekolahdi seluruh negara berikutan kekeliruan yang timbul disebabkan banyaksekolah ditutup walaupun hanya terdapat pelajar yang mengalami simptomseperti influenza (ILI) sekali gus menimbulkan panik kepada orangramai.

H1N1: 6 lagi kematian disahkan
PUTRAJAYA:Enam lagi kematian akibat Influenza A (H1N1) disahkan semalam,menjadikan jumlah keseluruhan angka korban akibat penyakit itumeningkat kepada 38 orang, dengan 270 kes jangkitan baru menjadikanjumlah jangkitan 2,253 kes setakat ini.

Kemarau enam tahun berakhir
PUTRAJAYA: Datuk Dr Mohd Anuar Rethwan atau lebih dikenali sebagai Anwar Ridhwandinobatkan sebagai Sasterawan Negara (SN) Ke-10, selepas namanyadiumumkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan SriMuhyiddin Yassin.

Pemansuhan PPSMI secara berperingkat
PUTRAJAYA:Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pemansuhanPengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) akan dilakukan secara berperingkat mengikut kaedah 'softlanding' mulai 2012.

Pengangkutan awam ditingkat
KUALALUMPUR: Pembangunan laluan baru transit aliran ringan (LRT) dariDamansara ke Cheras dan dari Kelana jaya ke Putra Heights, Puchong,akan menyaksikan sambungan sempurna perkhidmatan LRT dan komuter, untukmanfaat pengguna khususnya di ibu kota.

Asia bakal muncul pemacu ekonomi global utama
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, Asia mempunyai masa depan yangcerah selaku pemacu ekonomi global tetapi pada masa sama, tidakmenafikan kepentingan Amerika Syarikat dan Eropah.

NKRA, KPI bukti ketelusan kerajaan
PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan mengambil risiko apabilamemperkenalkan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan PetunjukPrestasi Utama (KPI) kerana pencapaiannya kini akan dinilai oleh rakyat
0 Komentar untuk "NASIONAL : RABU 12 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI