NASIONAL : ISNIN 10 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : ISNIN 10 OGOS 2009

H1N1: Lapan lagi mati
JUMLAH korban akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) di negaraini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan semalam.


Lagi laungan Anwar pengkhianat bangsa
UMNOBahagian Johor Bahru yang bersidang semalam sebulat suara melabelkanPenasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai‘pengkhianat bangsa.’


HEBAT
Konsertsolo Jamal... Kembara Seniman yang berlangsung selama lima malamberturut-turut mendapat sambutan luar biasa pada malam terakhir, diIstana Budaya, Kuala Lumpur, malam tadi.


Menang biar bergaya - Najib
KUALALUMPUR 9 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu Barisan Nasional (BN)menang dengan bergaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datangdan bukannya menang dengan keputusan yang dibaratkan sebagai 'sipi -sipi' sahaja.

Rakyat menilai apa yang sedang berlaku - PM
KUALA LUMPUR 9 Ogos - Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razakberkata, sesebuah gabungan kerjasama parti politik untuk menjadikerajaan haruslah mempunyai pendirian bersama dari segi prinsip danideologi.

Keluarga Noordin Mat Top reda
JOHOR BAHRU 9 Ogos - Isteri kepada Noordin Mat Top, pengganas palingdikehendaki di Indonesia yang dikatakan ditembak mati di Kampung Peji,Jawa Tengah semalam, reda jika suaminya itu terbunuh dalam serangantersebut.






9 lagi korban H1N1
KUALALUMPUR: Sembilan lagi kematian akibat Influenza A (H1N1) disahkan diseluruh negara semalam, menjadikan angka korban wabak itu meningkatkepada 27 orang - satu keadaan yang disifatkan Datuk Seri Najib Razaksebagai semakin meruncing.

Helikopter bertembung pesawat ringan
Gambarihsan stesen televisyen Fox News menunjukkan pelanggaran sebuahhelikopter Eurocopter AS350 kepunyaan syarikat Liberty Helicoptersdengan pesawat ringan Piper PA-32 di ruang udara Sungai Hudson di NewYork semalam. Sembilan orang dikhuatiri terbunuh selepas helikopteryang membawa pelancong Itali itu bertembung dengan pesawat ringan yangmembawa dua penumpang termasuk seorang kanak-kanak. Fox News melaporkanpihaknya memperoleh imej berkenaan daripada pelancong yang menaiki botmenyusuri Sungai Hudson. Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg,berkata dua kematian sudah disahkan, bagaimanapun pihaknya dimaklumkanharapan menemui mangsa yang hidup adalah tipis.






Lebih ramai diminta jadi saksi
KUALA LUMPUR 9 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamadmengalu-alukan tindakan beberapa pihak yang bersedia menjadi saksidalam membuktikan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk SeriAnwar Ibrahim sebagai pengkhianat Melayu.

Hisham: Najib pemimpin tepat terajui Malaysia
MELBOURNE,9 Ogos – Kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak amatpenting untuk menerajui Malaysia menghadapi cabaran-cabaran baru, kataNaib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini.

Malaysia bukan sarang latih pengganas
KUALA LUMPUR 9 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tidak adasebab untuk pelaburan asing langsung (FDI) ke negara ini terjejaskerana Malaysia bukan sarang melatih pengganas.


Fahami cara talasemia diwarisi
KUALA LUMPUR 9 Ogos - Seramai 4,385 pesakit talasemia disenaraikandalam Pendaftar Talasemia Kebangsaan yang baru diwujudkan dan jumlahberkenaan boleh meningkat ekoran perkahwinan antara pembawa penyakititu.


PM rai majlis persandingan anak Noh Omar
TANJONG KARANG 9 Ogos - Walaupun sibuk merasmikan Persidangan UMNObahagian, Datuk Seri Najib Tun Razak masih sempat meluangkan masamenghadiri majlis persandingan anak perempuan Menteri Pertanian danIndustri Asas Tani, Datuk Noh Omar di sini hari ini.

H1N1: Kawalan lebih drastik jika perlu
KUALA LUMPUR 9 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaantidak akan teragak-agak untuk mengenakan langkah pengawalan yang lebihketat dan drastik sekiranya perlu bagi mengelakkan virus selesema babiatau influenza A (H1N1) daripada terus menular.

Wanita mengandung korban terbaru
JOHOR BAHRU 9 Ogos - Seorang wanita yang sedang menunggu masa untukmelahirkan bayinya maut akibat dijangkiti virus selesema babi atauinfluenza A (H1N1), menjadikan angka korban meningkat kepada tujuhorang di negeri ini.

Semua Masjid digesa adakan solat hajat
KEPALA BATAS 9 Ogos - Semua masjid di seluruh negara digesa mengadakansolat hajat selepas solat Jumaat akan datang bagi memohon negaradiselamatkan daripada penularan wabak influenza A (H1N1) atau selesemababi.


PENCEGAHAN
UniversitiTun Hussein Onn Malaysia (UTHM) mengambil langkah proaktif mencegahpenularan virus selesema babi atau influenza A (H1N1) dengan mengadakanujian imbasan suhu badan pada Majlis Konvokesyen Kelapan UTHM di BatuPahat bermula kelmarin hingga hari ini.


Konsert Jamal catat sejarah dunia hiburan
KUALALUMPUR 9 Ogos – Konsert solo penghibur terkenal, Jamal Abdillah yangberlangsung selama lima malam berturut-turut di Istana Budaya di siniberakhir malam ini dengan penuh gemilang.

Eksport meningkat RM45.1 bilion
KUCHING9 Ogos - Malaysia mencatatkan peningkatan eksport sebanyak 5.1 peratuspada Jun lalu atau RM45.1 bilion iaitu jumlah eksport tertinggi pernahdicatatkan untuk tahun ini.

Pantau iklan kelirukan pengguna - Ismail Sabri
KUALALUMPUR 9 Ogos - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan akan menubuhkan satu jawatan kuasa khas memantau semuabentuk iklan yang mengelirukan golongan pengguna di negara ini selepasAkta Perlindungan Pengguna 1999 dipinda.

Jeff Ooi berkeras
PULAUPINANG 9 Ogos – Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi tidak akan memintamaaf berhubung kenyataannya yang mengaitkan syariah Islam dan JamaahIslah Malaysia (JIM) sebagai ekstremis sebaliknya hanya mahu menarikbalik kenyataan tersebut.

Siew Fook perlu minta maaf
KUALALUMPUR 9 Ogos - Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordinkesal dan mengutuk kenyataan Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY), LokeSiew Fook yang menyerang peribadi pendakwah Dr. Mohd. Ridhuan TeeAbdullah secara keterlaluan, biadab dan boleh mencetuskan keteganganagama.

Penduduk S. Alam terus marah
SHAHALAM 9 Ogos – Masyarakat Islam di sini yang marah dan kesal dengantindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membenarkanpenjualan arak di kawasan majoriti Melayu dan Islam menyifatkan beliautelah membelakangkan agama apabila mengambil keputusan sedemikian.

Bersama memerangi selesema babi...H satu N satu
SEJAK kebelakangan ini, kita terus menghitung jumlah kematian akibatselesema babi atau influenza A (H1N1). Setakat Sabtu, jumlah kematiandi Malaysia ialah 18 orang. Semalam lapan lagi meninggal dunia.

Bajet 2010 kekal sekitar RM200b
BAGAN SERAI 9 Ogos - Peruntukan Bajet 2010 dijangka kekal sekitar RM200bilion berikutan penyusutan pendapatan negara akibat krisis ekonomiglobal.

Waspada aktiviti haram cuba dihidupkan semula
ALORSETAR 9 Ogos - Kerajaan sentiasa berwaspada dengan sebarang aktivitianjuran kumpulan atau kelab bagi memastikan ia tidak membabitkan usahamenghidupkan semula pertubuhan-pertubuhan menggunakan nama Islam yangpernah diharamkan sebelum ini.


20 pengikut ajaran sesat ditahan
SEREMBAN9 Ogos - Seramai 20 pengikut ajaran sesat ditahan dalam operasibersepadu yang dijalankan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam NegeriSembilan (JHEAINS) bersama polis di Taman Perindustrian Oakland,Seremban 2 di sini hari ini.

Kumpulan ajaran sesat ancam negara
PORTDICKSON 9 Ogos - Kumpulan pengamal ajaran sesat yang ditahan penguatkuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) dan polishari ini disifatkan sebagai mengancam keselamatan negara.

RM1 juta bantu bangunkan koperasi Orang Asli
KUALALUMPUR 9 Ogos - Kerajaan memperuntukkan dana RM1 juta untuk membantumembangunkan koperasi-koperasi Orang Asli di negara ini agar mampubersaing dalam perniagaan.

Lebih 84 tan gula seludup dirampas sejak Januari
PADANG BESAR 9 Ogos - Lebih 84 tan metrik gula yang cuba diseludup keThailand berjaya dirampas oleh Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Perlis,sejak awal tahun ini.


3 sekeluarga pulang kenduri maut nahas
TEMERLOH9 Ogos - Beberapa bungkusan nasi dan lauk kenduri bertaburan di atasjalan raya dalam kemalangan maut yang meragut nyawa tiga sekeluarga danmenyebabkan empat lagi parah di Kilometer 118, Jalan Kuantan-KualaLumpur di sini semalam.

Bacaan peserta Libya, Filipina pukau penonton
KUALALUMPUR 9 Ogos - Malam kelima majlis Tilawah al-Quran PeringkatAntarabangsa yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)menyaksikan 12 peserta memperdengarkan bacaan masing-masing.


A. Samad Said diiktiraf
InstitutTerjemahan Negara Malaysia (ITNM) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)memberi pengiktirafan kepada Sasterawan Negara, Datuk Dr. A. Samad Saidmenerusi majlis ‘Penghargaan Menjelang 75 tahun’ untuknya di ibunegara, malam semalam.






'Gagasan 1Malaysia bukan cakap kosong'
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, gagasan 1Malaysia yangdiamalkan kerajaan sekarang bukan sekadar cakap kosong kerana semuakaum dan kumpulan etnik di negara ini akan mendapat pembelaansewajarnya.

Pelajar boleh terus guna PPSMI
PELAJARyang memulakan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggerisboleh terus berbuat demikian sehingga mereka menamatkan pendidikansekolah menengah mereka, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tidak wajar tuduh Malaysia sarang biak pengganas: TPM
MALAYSIAtidak harus dicop atau dianggap sebagai sarang membiak pengganassemata-mata kerana pengganas paling dikehendaki di Asia, Noordin MatTop yang dikatakan ditembak mati oleh polis Indonesia di Temanggung,Jawa Tengah, kelmarin, adalah warga Malaysia.

Wanita hamil korban baru H1N1
KUALALUMPUR: Seorang wanita hamil dari Johor adalah antara sembilan kematianterbaru akibat Influenza A (H1N1) dilaporkan di seluruh negara,menjadikan angka korban sehingga semalam 27 orang.

Elak homoseksual, onani cegah wabak
KUALALUMPUR: Kegiatan homoseksual dan onani perlu dielakkan kerana ia adalahlangkah pencegahan yang boleh diambil oleh seseorang bagi mengelakkanjangkitan Influenza A (H1N1), kata seorang pengamal terapi pelengkap,Dr V M Palaniappan.

Orang ramai diminta jalani ujian kesan thalassemia
KUALALUMPUR: Orang ramai dinasihat menjalani ujian saringan mengesan lebihawal gen thalassemia, selain mencegah penyakit berkenaan daripadadiwarisi keturunan mereka.

7,597 graduan UPM terima ijazah
SERDANG:Seramai 7,597 graduan termasuk 33 graduan sulung program Ijazah SarjanaMuda Sains Dietetik dan dua graduan Ijazah Sarjana Muda Sains TeknologiKayu menerima ijazah dan diploma masing-masing pada Majlis Konvokesyenke-33 Universiti Putra Malaysia (UPM), di sini, semalam.

Empat maut nahas jalan raya
BATUPAHAT: Empat lelaki maut apabila kereta yang mereka naiki bertembungdengan sebuah kenderaan pelbagai guna di Parit Bilal, di sini, awalpagi semalam.

Suami isteri lemas kereta masuk paya
PEKAN:Sepasang suami isteri lemas apabila Proton Wira yang dinaiki terbabasdipercayai mengelak sebuah kereta dari arah bertentangan sebelumterjunam ke dalam paya, di Kilometer 41, Jalan Kuantan�Segamat, dekatsini, petang kelmarin.

Tiga sekeluarga terbunuh dua Kancil bertembung
KUANTAN:Tiga beranak maut manakala empat lagi parah selepas dua kereta PeroduaKancil bertembung di Kilometer 118, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur, dekatTemerloh, petang kelmarin.

Mati kerana hubungan sulit
KUALALUMPUR: Gara-gara mengadakan mempunyai hubungan dengan isteri orang,seorang pekerja kilang plastik mati ditetak suami wanita itu dirumahnya di Kampung Melayu Sungai Buloh dekat sini, awal pagi semalam.

Penunggang motosikal hanyut 3km terselamat
SUNGAIPETANI: Berpantang maut sebelum ajal. Itulah perumpamaan paling tepatbagi seorang lelaki yang terselamat walaupun dihanyutkan sejauh tigakilometer apabila motosikal ditunggangnya terbabas ke dalam SungaiBedong dekat sini, pagi semalam.

JPJ tempatkan penguat kuasa di 36 terminal
PERMAISURI:Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menempatkan penguat kuasa di 36terminal bas seluruh negara untuk membuat pemantauan dan pemeriksaan 24jam terhadap bas ekspres bagi memastikan keselamatan penumpang danpengguna jalan raya menjelang perayaan Aidilfitri bulan depan.

Rosli juara GP Joran Port Dickson
PORTDICKSON: Usaha tidak mengenal jemu Rosli Abdul Hamid sejak empat tahunlalu menyertai GP Joran, akhirnya membuahkan hasil apabila muncul juarakategori laut pusingan ketiga Karnival GP Joran 2009 anjuran BeritaHarian, sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai RM15,000 bersertahamper dan peralatan memancing.

Indeks jenayah di kawasan panas turun mendadak
KUALALUMPUR: Indeks jenayah di 11 kawasan panas yang dikenal pasti di ibunegara secara keseluruhan menunjukkan penurunan mendadak sejak polismenempatkan 833 anggota tambahan, mulai Rabu lalu.

Setengah juta kunjungi Floria
PUTRAJAYA:Festival Bunga dan Taman Putrajaya 2009 (Floria 2009) yang berakhirsemalam berjaya memikat lebih 500,000 pelancong tempatan dan asingdatang ke Putrajaya
0 Komentar untuk "NASIONAL : ISNIN 10 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI