GLOBAL : ISNIN 10 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : ISNIN 10 OGOS 2009


Helikopter bertembung pesawat kecil di New York
NEW YORK 9 Ogos – Sembilan orang dipercayai terbunuh selepas sebuahhelikopter yang membawa pelancong Itali bertembung di udara dengansebuah pesawat ringan sebelum kedua-duanya terhempas ke dalam SungaiHudson di bandar raya ini semalam.


Banyak pihak ragu
JAKARTA9 Ogos – Banyak pihak mula meragui kesahihan bahawa pengganas yangdibunuh polis di Temanggung Jawa Tengah, semalam ialah Noordin Mat Top.

LTTE minta Malaysia beri penjelasan
COLOMBO 9 Ogos - Pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) diSri Lanka hari ini menuntut siasatan dilakukan terhadap cara bagaimanapemimpin baru mereka ditahan di Malaysia dan kemudian diterbangkanpulang ke sini untuk disoal siasat.


Sejuta penduduk China dipindahkan
BEIJING 9 Ogos – Pihak berkuasa di pantai timur laut China hari inimemindahkan hampir satu juta penduduk dari kawasan tersebut, ekoranaufan Morakot dijangkakan akan menyebabkan berlakunya tanah runtuhlewat hari ini.

Suu Kyi harus dibenar sertai pilihan raya
SINGAPURA9 Ogos – Junta Myanmar harus membenarkan pemimpin pro demokrasiMyanmar, Aung San Suu Kyi bertanding pada pilihan raya negara itu yangdijadual pada tahun depan, sebagai satu syarat penyelesaian kepadakrisis politiknya.

Mangsa feri Tonga karam kini 93 orang
NUKU'ALOFA, Tonga 9 Ogos - Jumlah mangsa yang hilang dan dikhuatirimati dalam kejadian feri dekat Tonga minggu lepas, meningkat seramai 93orang hari ini, semasa para penyelam terus berusaha dan mencari kapalyang karam di lautan kepulauan Pasifik itu.

Iran selar campur tangan kerajaan asing
TEHERAN 9 Ogos - Media Iran hari ini menyelar peranan kerajaan-kerajaanasing dalam kekacauan yang berlaku selepas pilihan raya Presidenbaru-baru ini.

Ulang tahun ke-64 Nagasaki dibom
TOKYO 9 Ogos - Datuk Bandar Nagasaki menyeru kepada pengharaman senjatanuklear, dalam satu upacara bagi menandakan ulang tahun ke-64 seranganAmerika Syarikat yang memusnahkan bandar raya Jepun tersebut sertamembunuh 74,000 penduduknya.

Karzai dituduh tidak sediakan kawalan keselamatan semasa pilihan raya Afghanistan
KABUL 9 Ogos - Pesaing utama Presiden Hamid Karzai semalam menuduhkerajaannya gagal menyediakan persekitaran selamat untuk pilihan raya20 Ogos ini, tetapi menjamin bahawa penyokongnya tidak akan menunjukperasaan sekiranya kalah.

Memori ke-40 Abbey Road
LONDON 9 Ogos - Peminat kumpulan The Beatles membanjiri laluan pejalankaki paling popular di Britain untuk ulang tahun ke-40 imej bersejarahdalam dunia rock 'n' roll semalam.


Lester akui derma sperma untuk Raja Pop
LONDON9 Ogos – Bekas bintang pelakon kanak-kanak, Mark Lester berkata, diatelah mendermakan sperma untuk Micheal Jackson dan percaya bahawadirinya adalah bapa biologi kepada anak perempuan penyanyi itu, Paris,11, dalam sebuah akhbar Britain hari ini.








Mayat mungkin rakan Noordin
JAKARTA:Mayat yang diambil selepas kejadian tembak menembak di Indonesiaberkemungkinan mengesahkannya bukan suspek pengganas yang menjadidalang serangan dua hotel di Jakarta, selain disyaki merancangpembunuhan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, kata sumber polis kepadaAl Jazeera, semalam.

Pelakon Britain dakwa bapa anak Jackson
LONDON:Bekas pelakon kanak-kanak di Britain, Mark Lester, memberitahu akhbarbahawa dia menderma sperma kepada Raja Pop, Michael Jackson dan mungkinbapa kepada Paris, anak penyanyi itu.

Anwar Sadat nama watak anjing filem AS
KAHERAH:Anak perempuan bekas pemimpin Mesir, Anwar Sadat, menyaman penerbitsebuah filem Amerika Syarikat kerana memberi nama bapanya kepada watakanjing dalam cerita berkenaan, kata peguamnya, kelmarin.

Pemimpin dunia digesa lawat Nagasaki
TOKYO: Datuk Bandar Nagasaki, Tomihisa Tanoue, meminta negara besar melawatbandar raya itu untuk melihat kesan senjata nuklear dan berusahamewujudkan dunia bebas ancaman nuklear.

Amerika Selatan tetapkan harga vaksin H1N1
QUITO:Negara Amerika Selatan semalam berikrar menghormati harga siling vaksinserantau bagi menghalang eksploitasi perniagaan berikutan kebimbanganselesema babi (H1N1).

Keluarga nafi pensyarah Perancis aktivis politik
PARIS:Saudara mara seorang pensyarah Perancis dan seorang kakitangan kedutaanyang dibicarakan di Iran semalam atas dakwaan berkaitan bantahanselepas pilihan raya, mengutuk tuduhan terhadap mereka.

Fatah berhak terus angkat senjata
BAITULAHAM: Pergerakan Fatah pimpinan Presiden Palestin, Mahmud Abbas, meluluskansatu piagam baru yang menyatakan komitmen terhadap proses damai tetapiturut mempertahankan hak mereka untuk meneruskan perjuangan bersenjata.

Penduduk Islam bertambah di Eropah
LONDON: Britain, Sepanyol dan Belanda akan mempunyai kadar pendudukMuslim yang lebih tinggi dalam tempoh terdekat, kata akhbar TheTelegraph dalam satu penyiasatan yang dilakukannya
0 Komentar untuk "GLOBAL : ISNIN 10 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI