RENCANA : AHAD 19 JULAI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : AHAD 19 JULAI 2009

Benarkah OPM bertanggungjawab?
SITUASI di Papua terus panas. Selang sehari selepas seorang wargaAustralia ditembak mati, nasib yang sama menimpa seorang warga tempatanyang bertugas di syarikat Freeport.

Pengganas belum ‘berkubur’
Antarabangsa KALI terakhir Indonesia digegarkan dengan serangan bomyang dipercayai dilakukan oleh pengganas ialah pada 1 Oktober 2005,apabila tiga kafe di Bali diletupkan secara serentak. Dalam kejadianitu 23 orang terbunuh manakala 196 cedera.


PPSMI satu kesilapan
Setelah enam tahun menjalani “tempoh percubaan” akhirnya dasarPengajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris(PPSMI) dimansuhkan baru-baru ini. Selepas Kementerian Pelajaranmengambil tindakan berani itu, masih ada lagi pihak yang mahumengembalikan PPSMI dalam sistem pendidikan di negara ini.

Antara misteri dan politiking
Awangturut bersimpati atas kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politikkepada Exco Selangor, Ean Yong Hian dalam satu kejadian menggemparkan,Khamis lalu.

Syabas Malaysia
Sejakkelmarin, Kuala Lumpur dilanda demam Manchester United (MU) - kelabbola sepak paling popular di dunia - yang mengadakan kunjungan kenegara ini. Sesi latihan pasukan itu sahaja disaksikan lebih 40,000penonton. Petang semalam, Stadium Bukit Jalil, dibanjiri lebih 85,000penonton, sekali gus mencatatkan jumlah penonton teramai di stadium itusetakat ini biarpun dibandingkan ketika upacara pembukaan SukanKomanwel pada 1998.

Tambang naik, mutu bagaimana?
Hanya lima hari selepas Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razakmengumumkan 11 hadiah untuk rakyat sempena 100 hari mentadbir negara,rakyat dikejutkan pula dengan kenaikan tambang perkhidmatan awam.

Perjuangan martabatkan bahasa Melayu belum selesai
WALAUPUNpemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam BahasaInggeris (PPSMI) yang dilakukan oleh kerajaan pada 8 Julai lalu tiadakaitannya dengan desakan mana-mana pihak, namun masih ada kelompok yangmasih mendakwa merekalah 'wira' di sebalik tindakan berkenaan.

Lembut gigi daripada lidah
Beberapahari lepas saya menerima SMS seawal 3 pagi daripada seorang artisterkenal negara. Barangkali beliau tidak menyemak waktu di UnitedKingdom (UK) semasa menghantar SMS berkenaan. Cuma di UK ketika inisiangnya memang awal. Waktu solat subuh pun masuk seawal 3 pagi. Kaliini mesej artis ini agak keras, meminta saya menggesa orang politiksupaya membantah kerajaan China mengenai pergeseran etnik yang membawapembunuhan beramai-ramai umat di wilayah Xinjiang. Ribuan lain yangditangkap. Saya yang belum sempat membeli akhbar dan mendengar BBC hariberkenaan hanya dapat mengagak berita yang dimaksudkan.

Jika pas sudi mendengar
Olehkerana nama Islam disebut dalam nama Pas, maka parti itu hendaklahmenghentikan sikap suka mencerca dan memaki hamun orang lain yangberbeza pendapat dengan mereka. Pemimpin tertinggi parti tersebuthendaklah menasihati ahli-ahli mereka terutama dalam laman-laman webmereka, agar berakhlak dengan orang lain. Apakah setiap kali berbezapendapat mereka perlu mencerca pihak yang mereka tidak suka?! Merekaseakan lupa bahawa perkataan dan tulisan cercaan mereka itu akan dibawake mahkamah Allah di akhirat. Sebahagian mereka menghalalkan cercaanitu dengan menyatakan 'orang lain' lagi teruk. Apakah jika orang lainanda anggap teruk, maka anda boleh melakukannya juga? Apakah akanterjadi kepada masa depan negara jika kita mengajar budaya 'janganberbeza pendapat dengan pemimpin kami, jika tidak awak kami maki"!!Maka rosaklah kebebasan bersuara dan berfikir. Apatah lagi jika isuagama dimasukkan. Sehingga kepada sesama sendiri, dicerca dan dihina.Mereka hina dan mencerca pemimpin sendiri apabila berlaku perbezaandalam isu 'Kerajaan Perpaduan'. Mereka maki Tan Sri Harussani apabilamereka sudah tidak sebulu lagi dengannya. Dulu, mereka juga memakisaya. Lihatlah selepas kenyataan ini dikeluar, sebahagian mereka akanmenyambutnya dengan makian dalam blog-blog mereka. Saya bukan bermusuhdengan Pas, tapi saya memberi teguran sebagai seorang Muslim kepadamereka, seperti mana banyak perkara saya memberi pandangan kepada UMNOjuga. Generasi muda dan terpelajar makin mampu menilai. Budaya politikmaki hamun dan carut marut kerana perbezaan pendapat bukan akhlakIslam, juga bukan kematangan politik masa depan.

Kucing, manusia, bulan dan bom
Minggulalu, keluarga Ranon di Bangi berasa sedih. Tetapi bukan saja mereka.Jirannya juga bersedih. Ini kerana kucing mereka, bernama Blossommeninggal dunia akibat dilanggar kereta.

Memoir seorang wartawan Iran
ADAkala yang dirahsiakan sama banyak dengan yang didedah dan ini jugaberlaku pada peringkat sesuatu keluarga. Demikian daripada memoir AzarNafisi, seorang sarjana yang menulis dalam pembuangan dari tanah airnyaIran, dalam bukunya berjudul Things Live Been Silent About .

berselipar mengadap Sultan
Sayadijadualkan bertugas secara rasmi di Kuala Lumpur pada 27 Mei 1963berikutan pertukaran dari Alor Setar tetapi telah diberikan dua tugaspenting sehari sebelumnya iaitu pada Ahad 26 Mei 1963. Tengah harimenemui Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman di Kelab Lumba Kuda JalanAmpang dan petangnya mengadap Sultan Selangor di Istana Selangor diKuala Lumpur.

Sarkozy boleh jatuh kerana Bruni
Apaisunya hingga Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi terpaksa memintamaaf kepada rakan sejawatnya Presiden Perancis, Nicholas Sarkozy?Adakah ini kerana perang mulut semasa Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan(G8) di Rome, Itali baru-baru ini? Semuanya tidak lain kerana wanitapertama Perancis, Carla Bruni yang menyinggung tuan rumah, Itali.

Gambar akhbar punca rusuhan
Natrahhidup dalam jiwa orang Melayu. Natrah menjadi lambang kasih sayangorang Melayu terhadap Islam. Sekiranya Natrah tidak Islam, belum tentuNatrah begitu dikasihi dan layak mendapat pengorbanan jiwa orang-orangMelayu.

"Hari ini kita tolong orang, esok orang tolong kita"
MENYEBUT nama tokoh yang seorang ini pastinya ramai yang mengenalibeliau sebagai seorang usahawan Melayu yang sangat berjaya. Kejayaandan kekayaan beliau ini adalah hasil dari titik peluh sendiri. Inikerana beliau telah menceburi bidang perniagaan sejak umur belasantahun lagi.








Kematian Teoh timbulkan pelbagai spekulasi politik
ADAKAH ahli dan penyokong Pakatan Rakyat saja yang berasa sedih ke ataskematian Teoh Beng Hock? Tentu sekali jika dilihat dari muka-muka samayang bergegas mengepalai tunjuk perasaan apabila saja ada kejadianseperti ini berlaku, beratur untuk perhatian jurugambar dan pemberita,dan di dalam kepala menghitung laba politik yang mungkin diperoleh.

Soal Jawab: Pas tidak selamanya relevan di Kelantan
SEKALI lagi, BN tewas pada pilihan raya kecil pasca Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12. Apa komen Datuk dari perspektif Umno dan BN.

Soal Jawab: Gelombang senyap di Manek Urai isyarat pengundi mahu perubahan
PILIHANraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai menyaksikan BN tewasbuat kali kelima pada pilihan raya kecil selepas Pilihan Raya UmumKe-12 (PRU 12). Apa pandangan Prof berhubung perkara ini.

Buang bayi perbuatan orang jahiliah
HUKUMseorang ibu menggugurkan janin atau kandungannya tidak disebut secarajelas dalam al-Quran dan hadis Nabi. Namun apa yang jelas, al-Quran danHadis Nabi mengharamkan pembunuhan kerana Islam adalah agama yangsangat mementingkan kehidupan dan kesejahteraan manusia seluruhnya.






Kedai nyanyian Shazrina
Anak antara manusia terkaya di Malaysia, Shazrina Tan Sri Azman,mewarisi kemewahan cinta kepada muzik daripada ibu dan bapanya.

Ugut sebar aksi panas
Lily rela adegan seksnya dirakam kekasih. Kini, lelaki itu mengugut untuk menghantar salinannya kepada suaminya.

Nasir tembak makhluk halus
Lelaki Kuala Nerang ini mendakwa boleh mengesan kehadiran emas dan harta karun di dalam perut bumi.

Lumba haram budak sekolah
Terbalikkan kereta Kembara kerana marah terlibat dalam kemalangan.
0 Komentar untuk "RENCANA : AHAD 19 JULAI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI