JUARA bertahan Sepanyol akhirnya tumpas di tangan Chile dengan mata 2-0 dalam pertemuan yang berlangsung di Stadium Maracana, Rio de Jeneiro awal pagi tadi.

Kemenangan pasukan Chile bakal mengiringi Belanda untuk ke pusingan kalah mati, sekaligus meninggalkan Sepanyol di belakang.

Sepanyol dilihat bermula goyah apabila pasukan tersebut hampir menjaringkan bola ke gol sendiri seawal minit pertama perlawanan, lapor Stadiumbola Astro.

Ia terbukti apabila pemain barisan hadapan Chile, Eduardo Vargas membuat hantaran sulung ke gawang lawan hasil daripada kesilapan benteng pertahanan Sepayol pada minit ke-19.

 Walaupun Sepanyol tidak pernah berhenti untuk membuat hantaran pantas, kekuatan kubu pertahanan Chile yang mantap sukar dilepasi pemain Sepanyol.

Pada minit ke-43, kegagalan penjaga gol Sepanyol, Iker Casillas menolak bola ke kawasan selamat telah membuka peluang selesa buat Chile untuk memberikan tamparan hebat dengan jaringan kedua hasil rembatan Charles Aranguiz.

Kemunculan Fernando Torres di atas padang setelah lebih sejam meniti perlawanan juga gagal memberikan impak terhadap skor pasukan Sepanyol, malah pada minit ke-68, pasukan Chile hampir melakar kedudukan 3-0 namun sepakannya melambung tinggi melepasi gawang gol.

Perlawanan seterusnya bagi Sepanyol dijadualkan bertemu dengan pasukan Australia pada 24 Jun ini pada jam 1.40 pagi.