RENCANA : KHAMIS 20 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : KHAMIS 20 OGOS 2009

Ambil kira sensitiviti agama
SEBENARNYA tidak sukar untuk memahami mengapa isu pembinaan kuil diSeksyen 23, Shah Alam, Selangor mencetuskan bantahan banyak pihak.

Kecelaruan 'syurga' Pas
ISU "syurga, neraka serta mengkafirkan UMNO" berlaku seawal 1986. Namunia tidak bererti ia terhenti begitu sahaja. 'Rekod lama' itu kinidimainkan semula. Lebih-lebih lagi dalam kempen pilihan raya kecilDewan Undangan Negeri Permatang Pasir ketika ini.

Kenapa perlu jaja isu calon BN?
UMPAMA bulan jatuh ke riba - begitulah meriahnya pakatan pembangkangterutama Pas yang mempertaruhkan calonnya di kerusi Dewan UndanganNegeri (DUN) Permatang Pasir 'menyambut' kes firma guaman yangbersangkutan dengan calon Barisan Nasional (BN).

BISIK-BISIK
LANGKAH Pengerusi Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan, ProfesorDatuk Abdul Shukor Husin memperjelaskan semula isu masuk syurga menurutajaran Islam diharap akan menyahkan apa juga kefahaman silap dan kelirumengenai hal tersebut.

Perlu ada toleransi untuk jayakan kontrak sosial
KONTRAK sosial tidak wajar dipertikaikan! Itu antara titah SultanKedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang menzahirkan kebimbanganterhadap pihak-pihak yang berkepentingan politik yang terusmempertikaikan isu tersebut.

Jangan biarkan akhbar Cina gugat keharmonian
PANDANGAN Datuk A. Kadir Jasin dan Awang Selamat dalam Utusan Malaysiasemalam mengenai sikap tidak bertanggungjawab akhbar-akhbar berbahasaCina di negara ini perlu diberi perhatian serius oleh Kementerian DalamNegeri.

Biarkan jentera bahagian urus kempen pilihan raya
SELEPAS Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU 12) pada Mac 2008, beberapapilihan raya kecil (PRK) diadakan di negara ini. Kemeriahan ketika sesikempen begitu terasa. Namun ia juga disusuli dengan peristiwa kurangbaik apabila keadaan tidak dapat dikawal.

Jangan lupakan jagaan kesihatan sepanjang Ramadan
RAMADAN bakal menjengah dalam masa terdekat. Namun berbeza dengantahun-tahun sebelumnya, Ramadan kali ini disertai dengan ujian getiruntuk kita.






Minda Pengarang: Perhalusi dasar IPTS pastikan kecemerlangan akademik tidak terjejas
PERKEMBANGAN pesat bidang pelajaran mendorong pertumbuhan pesatinstitusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) yang mencapaijumlah 550 institusi. Ada antaranya yang mempunyai lebih 10,000 pelajarmanakala ada juga yang setakat beberapa ratus orang. Pengusahanya yangberbeza latar belakang, daripada agensi kerajaan Pusat atau negeri,hinggalah kepada usahawan.

Patriotisme, politik celaru dan peluang masuk syurga
BEBERAPAbulan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 pada Mac tahun lalu, ruangan inipernah beberapa kali membincangkan satu fenomena tidak sihat yang wujuddi kalangan orang Melayu ketika itu.

Cakap-cakap
BEKASPerdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, bila buka mulut saja memangpedih, pedas dan tepat. Betul juga alasannya yang menyifatkan MursyidulAm Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai 'lebih daripada manusiabiasa' kerana boleh menentukan siapa masuk syurga dan siapa masukneraka.

Dua tokoh UTM terima Anugerah Merdeka
ANUGERAHMerdeka edisi kedua kali ini diberikan kepada empat tokoh yang banyakberjasa kepada negara dalam pelbagai bidang kepakaran masing-masing.Anugerah berprestij setaraf Hadiah Nobel itu adalah untuk mengiktirafdan menghargai individu serta organisasi yang memberi sumbangan ulungkepada kebaikan dan kemajuan negara.

Rakyat usah cepat tuding jari salahkan SPRM
PENUHemosi dan dihimpit tekanan - mungkin demikian persepsi awal palingtepat bagi menggambarkan kenyataan Pengarah Siasatan SuruhanjayaPencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Shukri Abdull, minggu laluyang tidak semena-mena mahu menghentikan siasatan terhadap ahli politikberikutan kecaman hebat daripada pelbagai pihak berhubung prosedursiasatan yang dijalankan suruhanjaya itu.
0 Komentar untuk "RENCANA : KHAMIS 20 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI