GLOBAL : KHAMIS 13 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : KHAMIS 13 OGOS 2009


Sah bukan Noordin Mat Top
JAKARTA 12 Ogos - Polis hari ini mengesahkan bahawa pengganas yangterbunuh dalam drama serbuan selama 17 jam di sebuah rumah diTemanggung, Jawa Tengah minggu lalu bukan Noordin Mat Top.


Peguam Aung San Suu Kyi akan fail rayuan
YANGON12 Ogos - Ikon demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi dan defendan bersamabeliau dari Amerika Syarikat (AS) akan memfailkan rayuan terhadaphukuman yang dijatuhkan oleh mahkamah Myanmar ke atas mereka.


Taiwan guna helikopter
CHISHAN, Taiwan 12 Ogos - Tentera Taiwan hari ini menggunakan bantuanhelikopter bagi menyelamatkan hampir 1,000 orang mangsa banjir dantanah runtuh akibat Taufan Morakot.

Rompakan besar di Britain
LONDON 12 Ogos - Dua lelaki berpakaian segak merompak sebuah kedaibarangan kemas di Bond Street pada minggu lalu dan melarikan batupermata bernilai AS$65 juta (RM229.8 juta), yang merupakan antararompakan terbesar dalam sejarah Britain.


Perintah berkurung di Honduras
TEGUCIGALPA,Honduras 12 Ogos - Kerajaan sementara Honduras telah menguatkuasakanperintah berkurung di ibu negeri ini selepas beribu-ribu penunjukperasaan antirampasan kuasa berarak menuju Tegucigalpa semalam, bagimendesak kuasa Presiden Manuel Zelaya yang diguling dikembalikansemula.

Jacko diberi ubat anestetik
LASVEGAS 12 Ogos - Ubat anestetik kuat yang diberi oleh doktor MichealJackson bagi membantu Raja Pop itu tidur, datang dari sebuah farmasiyang digeledah semalam oleh agen dadah kebangsaan dan polis.

Pengacara televisyen Brazil disiasat
SAOPAULO, Brazil 12 Ogos - Rancangan televisyen jenayah, Canal Livre dinegara ini mempunyai keistimewaan luar biasa kerana ia sentiasamendahului dalam melaporkan kes-kes pembunuhan dan pertama sampai dilokasi kejadian, bagi mengumpulkan maklumat mengenai mangsa jenayah.

Pelajar gemuruh berdepan Hillary
WASHINGTON12 Ogos - Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) semalam menjelaskaninsiden Setiausaha Negara, Hillary Clinton naik berang terhadap seorangpelajar dari universiti Republik Demokratik Congo dan menyatakan rasagemuruh mahasiswa itu sebagai punca pelajar tersebut menyebut namasuami beliau.

Presiden Costa Rica diserang H1N1
SANJOSE 12 Ogos - Presiden Costa Rica, Oscar Arias ( gambar ) telahdijangkiti virus selesema babi menjadikannya ketua negara pertamadidapati menghidap virus influenza A (H1N1).

13 penumpang pesawat disah terbunuh
PORTMORESBY 12 Ogos - Semua 13 orang penumpang dan krew sebuah pesawat yangmembawa pelancong asing yang terhempas semalam di kawasan pergunungandi Papua New Guinea disahkan terbunuh.

Gus Dur diberi rawatan
JAKARTA12 Ogos - Bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid ( gambar ) yangmengalami masalah kesihatan menjalani rawatan susulan di Hospital CiptoMangunkusumo (RSCM) di Jakarta hari ini, selepas beberapa hari pulangke kediamannya di Ciganjur.

Mahkamah tolak rayuan
JAKARTA12 Ogos - Mahkamah Konstitusi hari ini menolak permohonan daripadabekas dua calon Presiden dan regu mereka, Jusuf Kalla-Wiranto danMegawati-Prabowo supaya membatalkan keputusan Pilihan Raya PresidenIndonesia, pada bulan lalu.

Hudson dapat anak pertama
LOSANGELES 12 Ogos - Pelakon dan penyanyi yang memenangi Anugerah Grammydan Oscar, Jennifer Hudson selamat melahirkan anak pertamanya, padaIsnin lalu.

PM Itali gesa usah ganggu hidupnya
ROM12 Ogos - Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi mendesak jurugambaragar menghormati kehidupan peribadi beliau dan memberinya 'sedikitkeamanan'.






DNA Ibrohim, bukan Noordin
JAKARTA: Lelaki ditembak mati dalam operasi polis Sabtu lalu disahkan bukansuspek pengganas paling diburu di Asia Tenggara, Noordin Mohd Top,sebaliknya adalah seorang penggubah bunga.

Victoria azam juri terbaik American Idol
LONDON: Penyanyi dan pereka fesyen, Victoria Beckham berazam memberikanpenampilan terbaik untuk peminatnya sebagai juri rancangan realititelevisyen American Idol sehingga sanggup memanggil beberapa pakar bagimemberi nasihat kepadanya.

Macam-Macam: Kena penjara kerana menguap
CHICAGO:Seorang lelaki yang menghadiri perbicaraan sepupunya di mahkamah ataskesalahan dadah, dijatuhi hukuman penjara enam bulan atas dakwaanmenghina mahkamah apabila menguap terlampau kuat.

AS desak Suu Kyi dibebaskan segera
WASHINGTON: China menggesa masyarakat antarabangsa menghormati keputusan mahkamahMyanmar yang mendapati pemimpin pembangkang, Aung San Suu Kyi bersalah,manakala Amerika Syarikat mendesak beliau dibebaskan segera tanpasyarat.

Jennifer Hudson lahir anak lelaki
LOSANGELES: Penyanyi dan pelakon, Jennifer Hudson selamat melahirkanseorang bayi lelaki, anak pertama beliau bersama tunangnya, jurulatihgusti David Otunga semalam. Kedua-dua ibu dan bayi dilaporkan sihat.

Tiga artis AS alami gempa bumi di Jepun
TOKYO: Penyanyi dan pelakon, Jessica Simpson menyangka sedang 'berhalusinasi'apabila terperangkap dalam gegaran gempa yang melanda Teluk Suruga diJepun kelmarin.

Presiden Costa Rica hidap selesema babi
SANJOSE: Presiden Costa Rica, Oscar Arias menjadi ketua kerajaan pertamadijangkiti selesema babi. Pemenang anugerah Nobel Keamanan berusia 68tahun itu, mengadu tidak sihat hujung minggu lalu dan meminta diujivirus H1N1.

Mangsa banjir lumpur diselamatkan
KAOHSIUNG:Kira-kira 700 orang di kawasan pergunungan terpencil di selatan Taiwandiselamatkan pihak berkuasa semalaman selepas kampung mereka dilandabanjir lumpur yang dicetus Taufan Morakot.

Ketua penjara Khmer Rouge sanggup direjam
PHNOMPENH: Ketua penjara Khmer Rouge, Kaing Guek Eav merayu kepada tribunalyang sedang membicarakannya atas tuduhan jenayah terhadap kemanusiaanagar menjatuhkan hukuman �seberat-beratnya� terhadapnya.
0 Komentar untuk "GLOBAL : KHAMIS 13 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI