BOLA SEPAK : AHAD 05 JULAI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

BOLA SEPAK : AHAD 05 JULAI 2009

'Pemain sekarang kurang cintakan bola sepak'

Adalah lebih baik dikembalikan format Semi-Pro: Santokh

PEMAIN bola sepak sebenar mempamerkan permainan cemerlang demi maruah, minat mendalam dan benar-benarkan cintakan bola sepak, bukan kerana wang mahupun kemasyhuran, kata beberapa pemain veteran bola sepak negara.

Santokh Singh, 59, bekas pemain pertahanan pada 70-an dan 80-an, berkata di sebalik kemudahan sukan terbaik disediakan kerajaan, pemain pada masa kini dilihat kurang mempunyai minat dan perasaan cintakan bola sepak dan negara.

Pernah bermain bersama-sama legenda bola sepak negara Allahyarham Mokhtar Dahari, Santokh adalah antara 11 pemain Malaysia yang beraksi buat pertama kali pada Sukan Olimpik Munich 1972 dan anggota pasukan yang melayakkan diri ke Sukan Olimpik Moscow 1980.

"Pada zaman saya, kami tidak mempunyai kemudahan sukan seperti sekarang. Lebih teruk lagi, kami tidak dibayar untuk menendang bola.

"Sebaliknya kami hanya berbekalkan minat mendalam serta perasaan cintakan bola sepak dan negara yang menjadi faktor penentu yang mendorong pasukan Malaysia untuk muncul sebagai satu daripada kuasa bola sepak di Asia.

"Oleh itu, adalah lebih baik dikembalikan semula format lama sama ada Semi-Pro atau Piala Malaysia untuk menggantikan Liga Super dan Liga Perdana. Rasionalnya ialah untuk memupuk minat mendalam dalam setiap diri pemain kita, seperti pada zaman kegemilangannya dulu," kata Santokh.

Seorang lagi pemain veteran, Ho Hon Seong yang mewakili pasukan kebangsaan dari 1978 hingga 1984, berkata: "Sikap yang betul terhadap permainan bola sepak adalah penting. Pada masa dulu, kami mempunyai sikap yang betul yang menjadikan kami berbeza."

"Setiap kali kami dipilih mewakili pasukan negara, kami memberikan komitmen lebih 100 peratus kepada bola sepak dan negara. Semua ini lahir daripada minat mendalam dan maruah, bukan wang atau lainnya." - Bernama
0 Komentar untuk "BOLA SEPAK : AHAD 05 JULAI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI