21 restoran tomyam di Pulau Pinang diarah tutup - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

21 restoran tomyam di Pulau Pinang diarah tutup

GEORGETOWN - Jabatan Kesihatan Pulau Pinang mengarahkan 21 premis menjual tomyam dan makanan laut di negeri ini ditutup setelah gagal mematuhi peraturan kebersihan.

Timbalan Pengarah Kesihatan (Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan) Ku Nafishah Ku Ariffin berkata 'Ops Tomyam' selama tujuh jam berakhir 1 pagi itu turut mendapati 70 peratus daripada pekerja premis berkenaan tidak memiliki sijil pengendali makanan.

"Setakat Ogos hanya 8,163 pengusaha makanan yang berdaftar dengan jabatan kita untuk mendapatkan sijil, sedangkan bilangan pekerja premis makanan di negeri ini melebihi jumlah itu.

"Antara kes lain yang dikesan adalah kehadiran tikus serta lipas dalam premis, bahan makanan diletakkan atas lantai serta penggunaan alatan memasak yang kotor," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata sebanyak 37 premis makanan diperiksa iaitu tujuh di Seberang Perai Selatan, Timur Laut (11), Seberang Perai Utara (empat), Barat Daya (11) dan empat di Seberang Perai Tengah.

Ku Nafishah berkata premis terbabit diarah tutup mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 dan mereka harus menjalankan kerja pembersihan sebelum diperiksa sekali lagi dan dibenarkan berniaga semula.

Dalam operasi itu pihak berkuasa tempatan turut mengeluarkan 81 kompaun berjumlah RM9,240 kepada peniaga berkenaan, katanya.

Orang ramai boleh menghubungi jabatan itu di talian 04-2017277 jika mempunyai sebarang aduan melibatkan premis makanan kotor di negeri ini. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/21-restoran-tomyam-di-pulau-pinang-diarah-tutup-1.200938
0 Komentar untuk "21 restoran tomyam di Pulau Pinang diarah tutup"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI