The Wolverine
The Wolverine
The Wolverine
BAGI peminat setia buku komik Marvel, watak Wolverine atau Logan barangkali tidak asing lagi dalam siri X-Men.
Setelah berjaya menarik perhatian peminat menerusi X-Men Origins: Wolverine pada 2009, kini Hugh Jackman kembali mengubati kerinduan peminat setianya, menerusi filem The Wolverine.
Filem arahan James Mangold kali ini  berdasarkan episod dalam buku komik di mana kisah The Wolverine atau Logan (Jackman) bertempur di Jepun.
“Saya cuba untuk mengikut garis panduan antara apa yang saya benar-benar suka tentang siri asal Claremont-Miller dan apa yang telah ditetapkan dalam filem dan buku-buku komik X-Men.
"Saya tidak hanya menyambung mana-mana hasil karya orang lain yang sebelum ini. Saya lebih melakukan apa yang saya ilhamkan, dalam apa jua yang saya lakukan,” katanya.
Oleh itu, bagi peminat setia komik ini, anda pastinya kecewa kerana ia tidak mengikut 100 peratus acuan dari komik asal, sebaliknya filem ini berdasarkan apa yang diilhamkan oleh Mangold selaku pengarah.
Ia berbeza dengan filem X-Men Origins: Wolverine dan The Wolverine bukanlah kesinambungan filem sebelum itu.
Kali ini, ia mengisahkan kehidupan Logan setelah kematian Jean Grey, hidup Logan semakin tidak tenang dan sentiasa mengenangkan kejadian lalu di mana dia terpaksa membunuh wanita yang dia cintai untuk menyelamatkan dunia dalam filem X-Men: The Last Stand.

Namun, setelah beberapa tahun kemudian, seorang wanita misteri, Yukio muncul dan mengajak Logan untuk ke Jepun atas permintaan ketuanya, Shingen Yashida.

Shingen Yashida adalah seorang tentera yang pernah diselamatkan Logan pada zaman dahulu. Oleh kerana insiden itu, Yashida berhajat untuk membalas jasa Logan sebelum dia meninggal dengan menjadikan Wolverine manusia biasa semula.
Bagaimanapun, Logan tetap menolak hajat Yashida kerana mencurigai niat Yashida. Pertempuran berlaku apabila Logan mendapati dirinya tidak lagi abadi dan kini dia perlu bertempur dengan pahlawan-pahlawan Jepun, dan
yang terakhir Samurai Silver yang dikatakan menggunakan pedang samurai yang disalut dengan besi adamantium.
Kepuasan Jackman

Menurut Jackman, dia sebenarnya sangat gembira kerana watak superhero kali ini adalah filemnya sendiri.
“Jika sebelum ini Wolverine hanya muncul dalam filem X-Men, tetapi kali ini, filem ini menceritakan kisahnya sahaja. Jadi, tumpuan penonton juga diberikan sepenuhnya kepada dia dan cabaran menjadi Wolverine kali ini juga
adalah lebih besar.

“Saya yakin pasti penonton tidak sabar hendak melihat Wolverine beraksi sendiri,” katanya.
Sebagai watak utama dalam filem ini, Jackman telah memastikan tubuhnya nampak lebih tegap dan gagah daripada sebelum ini dan ia sekali gus membuatkan penonton berasa kagum dengan tubuhnya itu.
Malah kali ini, tidak hanya melihatkan Jackman dalam misi pertarungan semata-mata, ia juga memperlihatkan Jackman perlu bermain dengan emosi apabila Logan digambarkan sebagai seorang lelaki yang terpaksa melalui kehidupan dengan kekecewaan dan kekesalan atas kematian orang yang dicintainya iaitu Jean.
Bagaimanapun, segala kekecewaan itu mula terubat dengan kehadiran Mariko dan Yukio yang banyak membantunya, seterusnya memperlihatkan Logan mula jatuh hati kepada Mariko.
Lebih konflik

Jika di dalam komik menceritakan bagaimana Logan ke Jepun untuk mempelajari skil mengenai samurai, namun dalam filem, Logan dipaksa untuk ke Jepun demi menemui teman lama.

Ia sekali gus memperlihatkan bagaimana Logan perlu berhadapan dengan seorang teman lama yang disangka sudah mati.
Tidak hanya menjadi buruan teman lama, Logan yang berdepan dengan konflik diri sendiri terpaksa menjaga cucu teman baiknya itu, yang sebenarnya menjadi perangkap untuk dirinya sendiri.

Secara keseluruhan, banyak babak-babak menarik di dalam filem ini, bagaimanapun perjalanan cerita yang sedikit perlahan kadangkala membantutkan mood penonton.

Namun, segala babak pertarungan yang berlangsung di dalam filem ini begitu menarik sekali untuk ditonton dan bagi mereka yang baru pertama kali mengikuti Wolverine, ia adalah sebuah filem yang agak menghiburkan.

Kejutan akhir

Perkara paling menarik yang perlu diberi perhatian adalah kemunculan dua individu penting dalam siri X-Men pada penghujung jalan cerita.
Ia sekali gus meningkatkan adrenalin peminat untuk menantikan tayangan filem terbaru, X-Men: Days of Future Past. Apatah lagi, telah tersebar khabar bahawa X-Men akan menayangkan sebuah filem reboot buat peminat setianya.

Jadi, kepada peminat setia X-Men dan Wolverine, jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan filem yang paling dinantikan pada tahun ini, di pawagam berdekatan anda.