GLOBAL : AHAD 23 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : AHAD 23 OGOS 2009

WHO seru derma vaksin H1N1
BEIJING 22 Ogos - Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyeru pengeluarubat-ubatan agar mendermakan vaksin selesema babi (H1N1) kepadanegara-negara miskin di dunia yang terdedah kepada risiko jangkitan.


Kurma terbaik Mesir dinamakan Obama
KAHERAH22 Ogos - Penjual buah-buahan di Mesir telah menamakan kurma terbaikmereka tahun ini dengan nama Presiden Amerika Syarikat (AS), BarackObama dalam satu penghargaan kepada pemimpin AS itu atas pendekatanbeliau terhadap dunia Islam.

Presiden janji bina semula Taiwan
TAIPEI22 Ogos - Presiden Ma Ying- jeou hari ini bersumpah untuk mengusahakanpembinaan semula Taiwan selepas bencana Taufan Morakot yang melanda duaminggu lalu turut mencetuskan taufan politik terhadap kerajaan pimpinanbeliau.

Kepulangan ejen disambut mesra Gaddafi
LONDON22 Ogos - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi memberikan sambutan mesrakepada bekas ejen perisikannya yang dibebaskan Scotland dari hukumanpenjara seumur hidup atas kesalahan pengeboman Lockerbie yang membunuh270 orang.

Taliban umum ketua baru
PESHAWAR,Pakistan 22 Ogos - Taliban mengumumkan pelantikan Hakimullah Mehsudsebagai ketua baru menggantikan Baitullah Mehsud yang dipercayai telahdibunuh dalam satu serangan peluru berpandu Amerika Syarikat (AS),menurut komander militan itu hari ini.

Pakej pelancongan ‘Datuk’ solo
SEORANGrakan yang lebih sepuluh tahun tidak bertemu tiba-tiba muncul diJakarta dan menelefon penulis kerana ingin berbincang tentang satu hal.


Tommy kembali gegarkan Indonesia
JAKARTA- Putera mantan Presiden Suharto, Hutomo Mandala Putra atau jugadikenali sebagai Tommy kembali ke dalam arena politik. Pengumuman Tommyuntuk turut merebut jawatan Ketua Umum Parti Golkar menggantikan JusufKalla baru-baru ini menggegarkan kembali politik parti itu danIndonesia keseluruhannya.







Foto Obama-Joker cetus kontroversi
CHICAGO:Seorang pelajar di sini menjadi tumpuan selepas mencipta gambarPresiden Amerika Syarikat, Barack Obama, sebagai 'The Joker', iaituwatak dalam filem Batman: The Dark Knight, foto yang dibuang dari lamanweb Flickr.

'Negara miskin juga perlu vaksin'
BEIJING: Pegawai kanan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggesa syarikatpengeluar ubat menderma vaksin selesema babi kepada negara miskin yanglebih memerlukannya kerana kurang berupaya melawan pandemik H1N1.

Ramadan dicemari
NARATHIWAT:Tiga anggota keselamatan sukarela maut selepas sebutir bom meletup diselatan Thailand, manakala tiga orang awam Muslim ditembak mati dikawasan sama pada hari pertama Ramadan, semalam.

Kadar bunuh diri meningkat
WASHINGTON:Krisis kewangan turut meningkatkan kadar bunuh diri di tempat kerjayang mana Jabatan Buruh Amerika Syarikat mendapati rekod kenaikansehingga 28 peratus bagi kadar bunuh diri yang dilaporkan tahun lalu.

Gaddafi puji tindakan Scotland
TRIPOLI: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi kelmarin menemui pengebom Lockerbie,Abdel Basset Ali Mohmet al-Megrahi dan memuji pihak berkuasa Scotlandatas 'keberanian' membebaskan tahanan itu dari penjara, lapor agensiberita rasmi, Jana.

Calon janji hormati keputusan
KABUL: Presiden Afghanistan, Hamid Karzai dan pencabar utamanya yang mendakwamasing-masing memenangi pilihan raya presiden, memberi jaminanmenghormati keputusan walaupun bimbang wujud ketegangan etnik.

Raja risau masa depan Thailand
BANGKOK: Raja Thailand memberi amaran negara berkenaan mungkin lumpuhjika kumpulan politik bertelagah tidak bersatu, ketika kerajaanberdepan dengan bantahan jalanan terbaru.

Wanita dipenjara, sebat
JEDDAH:Biasanya lelaki yang dipersalahkan kerana menipu untuk berkahwin tetapidalam satu kes di Arab Saudi, seorang hakim mengenakan hukuman duatahun penjara dan 300 sebatan terhadap seorang wanita kerana menipubeberapa lelaki dengan mengahwini mereka secara berasingan.

Puting beliung musnah bandar di Ontario
TORONTO:Seorang budak lelaki berusia 11 tahun maut apabila angin puting beliungmelanda, mengakibatkan kemusnahan teruk di sebuah perkhemahan di sinikelmarin.

Hanya empat firma sedia bilik solat
COPENHAGEN:Hanya empat daripada 20 syarikat terbesar Denmark menyediakan kemudahanbilik solat kepada pekerja Islam mereka untuk bersolat terutamasepanjang bulan Ramadan ini yang disifatkan sebagai bulan ibadat kepadaumat Islam.

Bekas Datuk Bandar London kahwin di zoo
LONDON:Bekas Datuk Bandar London, Ken Livingstone, memberitahu akhbar bahawabeliau akan melangsungkan perkahwinannya di zoo ibu negara Britain itu.

Implan buah dada dedah identiti
BUENAPARK: Pihak berkuasa Amerika Syarikat mengenal pasti mayat seorangbekas model yang ditemui dalam sebuah beg pakaian melalui implan buahdadanya selepas mangsa dibunuh secara kejam tanpa jari atau gigi.

Penjual Mesir namakan kurma terbaik 'Obama'
KAHERAH: Penjual kurma di Mesir melabel kurma terbaik tahun ini dengannama 'Obama', sempena nama Presiden Amerika Syarikat, Barack Obamasebagai menghargai usahanya untuk mendekati Dunia Islam.

Presiden AS beri perutusan Ramadan
WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama kelmarin berikrar mengambillangkah konkrit memperbaharui hubungan dengan dunia Muslim, dalamperutusannya sempena permulaan Ramadan.
0 Komentar untuk "GLOBAL : AHAD 23 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI