NASIONAL : AHAD 23 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : AHAD 23 OGOS 2009

H1N1: Pasukan khas ditubuh
KUALA LUMPUR 22 Ogos – Satu pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasatsemula jumlah kematian yang tinggi pesakit selesema babi atau influenzaA (H1N1) di negara ini sehingga mencetuskan suasana panik di kalanganmasyarakat.

Hanya 27 ada sijil halal
KUALALUMPUR 22 Ogos – Dalam keghairahan umat Islam berbuka puasa di hotelpada bulan Ramadan ini ramai yang tidak sedar bahawa hanya 1.4 peratusdaripada kira-kira 2,000 hotel di seluruh negara diiktiraf sebagaihalal.


DIKERUMUNI RAMAI
SETIAPkali tiba bulan Ramadan, bubur lambuk Masjid Jamek Kampung Baru, KualaLumpur merupakan antara juadah yang dinanti-nantikan.


Peluang jana pendapatan
KUALALUMPUR 22 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bazar Ramadanmerupakan konsep perniagaan yang terbaik untuk membantu para peniagakecil menjana pendapatan mereka.

Tunjuk semangat Islam sebenar
PUTRAJAYA22 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu umat Islam negara inimemperlihatkan semangat Islam sebenar kepada rakan- rakan bukan Muslimsempena bulan Ramadan ini.







'Kena pakai topeng'
KUALA LUMPUR: "Pakai topeng mulut dan hidung," nasihat bekas PerdanaMenteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada rakyat bagi mengelakkan merekadijangkiti virus selesema babi (H1N1).

Pengedaran gula distruktur elak bekalan kurang
SHAHALAM: Kerajaan akan menstruktur semula pengedaran gula di seluruhnegara mengikut sistem zon pada masa terdekat ini bagi menyelesaikanmasalah bekalan gula, selain mengelak rakyat panik.






H1N1 merebak ke burung pula
SANTIAGO 22 Ogos - Chile semalam menyatakan ujian menunjukkan selesemababi (H1N1) kini menjangkiti burung sekali gus membuka bab baru dalamepidemik global.


Usaha PPPM tingkatkan kesedaran bahaya H1N1
KUANTAN22 Ogos - Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) hari inimelancarkan kempen mengedarkan penutup hidung dan mulut percuma diseluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak dalam usaha meningkatkankesedaran orang ramai mengenai jangkitan selesema babi atau influenza A(H1N1).

Tiada kematian dalam tempoh 24 jam
KUALALUMPUR 22 Ogos - Tiada kes kematian disahkan akibat jangkitan selesemababi atau influenza A (H1N1) dilaporkan di seluruh negara dalam tempoh24 jam sehingga pukul 9 pagi hari ini.

Kerajaan bersedia hadapi ledakan wabak
KUALALUMPUR 22 Ogos - Kerajaan bersedia untuk menghadapi sebarangkemungkinan penularan pandemik selesema babi atau influenza A (H1N1)yang dijangka meledak sehingga empat kali ganda menjelang hujung tahunini.

Polisi insurans merangkumi rawatan H1N1 - PIAM
KUALALUMPUR 22 Ogos - Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) menjelaskan,polisi Insurans Hospital dan Pembedahan (HSI) adalah merangkumi rawatanbagi penyakit berjangkit termasuk selesema babi atau influenza A(H1N1).

Kemahiran petugas kesihatan perlu dipertingkat
KUALALUMPUR 22 Ogos – Latihan kemahiran dan pengetahuan pengurusan terkinimengenai pandemik selesema babi atau influenza A (H1N1) di kalanganpetugas kesihatan yang terlibat secara langsung dalam pengendalianwabak itu, perlu dipertingkatkan secara konsisten.

Khalid diminta lepaskan jawatan
KUALALUMPUR 22 Ogos - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahimakan menjadi pemimpin terhormat jika beliau melepaskan jawatannya danmenumpukan perhatian untuk menyelesaikan masalah hutangnya.

Penduduk enggan pindah
PULAUPINANG 22 Ogos - Penduduk Kampung Buah Pala di sini bertegas terustinggal di kampung tersebut walaupun sebelum ini bersetuju untukberpindah dari penempatan itu sebelum 1 September.

Rumah PPR akan dijual kepada penyewa
LAHADDATU 22 Ogos - Kerajaan bercadang menjual terus rumah di bawah skimProjek Perumahan Rakyat (PPR) kepada penyewa bagi memberi peluangmereka khususnya golongan miskin memiliki rumah sendiri.

60% projek RMK-9 siap
KUCHING22 Ogos - Sebanyak 60 peratus projek pembangunan infrastruktur dalamRancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di negara ini telah siapdilaksanakan.

Isu PKFZ: Tiada agenda peribadi
KUALALUMPUR 22 Ogos - "Saya bukan Pak Nujum tetapi untuk menuntut kebenarandan keadilan, saya akan melakukannya menerusi mahkamah, itu saja."

800 ahli PPPM pantau harga barang
KUANTAN22 Ogos - Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) akanmenggerakkan 800 ahlinya di seluruh negara untuk memantau bekalan danharga barangan keperluan sepanjang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitriini.

KPDNKK perkenal sistem zon atasi kekurangan gula
SHAHALAM 22 Ogos - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan (KPDNKK) akan mewajibkan setiap pengedar gula beroperasimengikut zon yang ditetapkan bagi mengatasi masalah kekurangan bekalandi pasaran.

130,000 daftar penderma organ
KUALALUMPUR 22 Ogos – Lebih daripada 130,000 rakyat negara ini telahmendaftar sebagai penderma organ sehingga 31 Julai lalu sejak kempenmenderma organ dilancarkan Kementerian Kesihatan pada 1997.

Penduduk Taman Kota pula bantah bina kuil
KUALALANGAT 22 Ogos - Belum lagi selesai isu cadangan pembinaan kuil diSeksyen 23 Shah Alam, penduduk Taman Kota Kampung Sungai Rambai di sinipula membantah rancangan membina sebuah kuil di kawasan itu.

Jangan membazir
KUALA LUMPUR 22 Ogos - Umat Islam di negara diminta supaya berbelanjasecara berhemah dan tidak membazir sepanjang bulan Ramadan.

Bubur lambuk Kampung Baru terus diminati
KUALALUMPUR 22 Ogos - Masjid Jamek Kampung Baru di sini meneruskantradisinya pada setiap Ramadan dengan memberikan bubur lambuk percumakepada orang ramai untuk juadah mereka berbuka puasa.


RAKAN MUDA RAMADAN
SEMPENAketibaan bulan Ramadan, Kementerian Belia dan Sukan telah melancarkanProgram Rakan Muda Ramadan 2009 peringkat kebangsaan di Masjid JamekAl-Hikmah Parit Kadzi, Muar kelmarin.

Tidak sempat berbuka bersama suami
KUANTAN22 Ogos - Wanita ini bukan sahaja tidak sempat untuk berbuka puasabersama suami, malah hasrat untuk bersama-sama menyambut Hari RayaAidilfitri di kampung halaman mereka di Yan, Kedah turut berkecai.

Malaysia hos perhimpunan angkasawan sedunia 2010
PUTRAJAYA22 Ogos - Malaysia bakal menjadi negara Asia pertama menganjurkanperhimpunan angkasawan dari seluruh dunia apabila program tahunan itudijadualkan diadakan di Kuala Lumpur tahun depan.

Ziela Jalil nafi kahwin lagi
KUALALUMPUR 22 Ogos - Pelakon dan penerbit drama terkenal, Ziela Jalilmenafikan spekulasi yang beliau sudah mendirikan rumah tangga kalikedua selepas kematian suaminya hampir dua tahun lalu.


Rumah terbakar ujian bulan Ramadan
MUAR22 Ogos - Sebuah keluarga terpaksa menempuh dugaan getir apabila rumahmereka hangus dijilat api ketika seluruh umat Islam baru menyambut haripertama bulan Ramadan hari ini.

Tujuh lagi mayat ditemui
PORTDICKSON 22 Ogos - Tujuh lagi anak kapal MT Formosa Product Brick yanghilang selepas pelanggaran dengan sebuah kapal kargo di barat daya PortDickson Selasa lalu, ditemui dalam bangkai kapal itu hari ini dalamkeadaan tinggal rangka sahaja.





Peniaga bazar dibantu
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan menggalakkankewujudan konsep bazar Ramadan sebagai satu kaedah perniagaan amat baikyang memberi pulangan lumayan, khususnya kepada peniaga kecil.

230 kes baru H1N1 dikesan
KUALALUMPUR: Tiada kematian akibat wabak selesema babi (H1N1) sepanjangtempoh 24 jam, menjadikan angka korban akibat wabak itu sehinggasemalam, kekal 68 orang sejak kematian pertama dilaporkan pada 21 Julailalu.

PPPM agih lebih 25,000 topeng
KUANTAN: Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) semalam, mengagihkanlebih 25,000 topeng penutup hidung dan mulut secara percuma di seluruhnegara sebagai inisiatif untuk memberi kesedaran kepada orang ramaimengenai pencegahan influenza A (H1N1) yang kian membimbangkan.

16 kawasan catat IPU sederhana
KUALALUMPUR: Kualiti udara di seluruh negara pada keseluruhannya semalamberada dalam keadaan baik dengan 16 kawasan mencatat Indeks PencemaranUdara (IPU) sederhana.

Najib, Rosmah agih bubur lambuk Kampung Baru
KUALA LUMPUR: Sebut saja bubur lambuk, umat Islam di sekitar ibunegara, pasti terbayang Masjid Jamek di Kampung Baru yang saban tahunmenyediakan juadah itu untuk orang ramai sepanjang Ramadan.

'Usah tunggu saat akhir beli tiket raya'
KUALALUMPUR: Penumpang bas yang ingin mendapatkan tiket untuk pulang kedestinasi masing-masing sempena sambutan Aidilfitri yang dijangkakanjatuh pada 20 September ini, diminta tidak menunggu sehingga saat akhiruntuk berbuat demikian.

Bookfest 2009 tambah terbitan Melayu
KUALALUMPUR: Sebanyak 45 peratus ruang disediakan untuk buku bahasa Melayudan Inggeris pada Bookfest@ Malaysia 2009 anjuran Popular Book Co (M)Sdn Bhd (Popular) pada tahun ini, sekali gus dilihat mampumemperluaskan sasaran pengunjung kepada pembaca bahasa Melayu danInggeris.

6 pusat inovasi dikaji
MIRI:Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) akan mencadangkankepada Kabinet pembinaan enam pusat inovasi kebangsaan di negara inisebelum akhir tahun, kata Menterinya, Datuk Dr Maximus Ongkili semalam.

328 usahawan OKU dapat modal RM12.5j
JOHORBAHRU: Seramai 328 usahawan orang kurang upaya (OKU) di negara ini,menerima bantuan modal peralatan berjumlah RM12.5 juta menerusi SkimBantuan Galakan Perniagaan Orang Kurang Upaya (SBGP-OKU).

Lelaki lumpuh sayu kenang nasib isteri, empat anak
ALORSETAR: Kejadian lima tahun lalu masih segar dalam ingatan Zainal MohdAkhir, 43, yang biarpun hakikatnya dilahirkan sempurna, tetapi kiniterpaksa menghabiskan sisa hidup terlantar di atas katil selepas lumpuhseparuh badan akibat kemalangan jalan raya.

IKS gesa Mara sedia panduan jelas
KUALA LUMPUR: Usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) menggesaMajlis Amanah Rakyat (Mara) menyediakan panduan lebih jelas berhubungkelayakan calon memohon bantuan kewangan sekiranya kerajaan berhasratmenstruktur semula badan itu
0 Komentar untuk "NASIONAL : AHAD 23 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI