'Bayaran tinggi' untuk keberanian Muhyiddin - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

'Bayaran tinggi' untuk keberanian Muhyiddin

JOHOR BAHRU - Walaupun pernah menjadi pengarah pilihan raya sebanyak 18 kali, namun dakwa Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, beliau tidak pernah mengetahui tentang soal pembiayaan politik parti Melayu itu.

Muhyiddin berkata, beliau tidak mengetahui soal duit kerana seluruh kepimpinan parti memberi kepercayaan sepenuhnya kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Saya pengarah saja, duit pun saya tak tengok (sebab) Presiden ini ada kelebihannya, kita percaya pada dia, sebab itu saya tidak mengetahui soal duit ini, kalau nak, saya pun nak tahu juga.

"Bila sudah terdedah, dan terburai, maka apa jadinya? Saya pun tak tahu, ya ALLAH banyaknya duit," katanya pada program Bicara Minda anjuran Sinar Harian bertajuk 'Berani Kerana Benar'  di Hotel Bluewave, di sini, semalam.

Muhyiddin berkata demikian ketika mengulas pendedahan Wall Street Journal (WSJ) berhubung derma RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun bank peribadi milik Perdana Menteri.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata, beliau hanya bertanyakan soal derma tersebut selepas pendedahan yang dibuat WSJ.

"Bila saya bertanya? Bila Wall Street Journal keluar berita RM2.6 bilion dalam akaun bank Perdana Menteri.

"Pagi itu saya masih ingat saya teks Najib dengan telefon bimbit murah saya Nokia, saya beritahu dia, ini satu cerita yang menggemparkan, besar dan kita tak boleh biarkan begitu," katanya lagi.
Meskipun masih lagi Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin mempersoalkan peranannya yang kini semakin terhad dan terbatas dalam soal parti selepas digugurkan dari barisan Kabinet, Julai lalu.

"Mengapa selepas tidak lagi berkedudukan dalam Kabinet, kedudukan saya dalam parti juga terjejas," soalnya.

Menurut Muhyiddin, beliau melihat peranan itu ada kelainan walaupun tidak sepatutnya begitu.

"Saya tidak lagi boleh mempengerusikan mesyuarat pengurusan parti atas alasan ia mesyuarat  biro politik khas.

"Sudah tentulah presiden yang pengerusikan, tetapi bila saya hadir, ia hanyalah mesyuarat pengurusan biasa yang dipengerusikan oleh presiden," katanya ketika berucap pada program Bicara Minda anjuran Sinar Harian berjudul 'Berani Kerana Benar', di Hotel Bluewave, di sini, hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Tak mungkin saya gunting dalam lipatan]

Muhyiddin turut mempersoalkan, adakah beliau tidak lagi berkeupayaan atau kepimpinan tidak lagi mempercayainya apabila tugas itu bukan lagi menjadi tanggungjawabnya kini.

"Saya pun tidak tahu apa masalah saya, saya tidak lagi berkeupayaan atau (mereka) tidak mempercayai saya lagi," katanya.

Muhyiddin berkata, beliau juga tidak pasti apakah selepas ini beliau akan mempengerusikan mesyuarat dewan tertingggi BN yang dipengerusikannya sebelum ini.

"Saya pun tidak pasti apakah ada mesyuarat selepas ini," katanya.

Menurutnya Muhyiddin, tindakan seperti itu juga seolah-olah tidak menghormati keputusan ahli-ahli parti yang memilihnya sebagai timbalan presiden.

"Mereka mudah lupa akan usaha dan pengorbanan yang saya lakukan. Apa salah dan silap saya?," katanya ketika menjawab pertanyaan hadirin apakah ada perbezaan peranannya selepas digugurkan daripada kabinet.

Dalam pada itu, menjawab apakah selepas ini beliau akan diberikan peluang mempengerusikan mesyuarat sayap parti pada Perhimpunan Agung Umno pada Disember akan datang, Muhyiddin hanya menjawab "soal merasmikan atau tidak Waallahualam".

Jelas Muhyiddin, jika mengikut amalan Presiden akan merasmikan perhimpunan agong dan Timbalan Presiden akan merasmikan sayap Wanita dan Puteri.

"Saya ada dengar ada usaha dibuat pihak tertentu bagi meminta Presiden rasmikan sayap Pemuda, Wanita dan Puteri. Adakah benar begitu, atau psiko pihak tertentu agar saya tidak merasmikan. Wallahualam," katanya.

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin disifatkan sebagai seorang pemimpin luar biasa dan merupakan kebanggaan anak Bangsa Johor.

Moderator Program Bicara Minda dan Sesi Dialog bersama bekas Timbalan Perdana Menteri itu, Dr Maszlee Malik berkata, suara keberanian luar biasa Muhyiddin sebagai seorang pemimpin terpaksa dibayar dengan ‘bayaran tinggi’, termasuk kehilangan jawatan apabila digugurkan daripada Kabinet.

“Tan Sri Muhyiddin telah mempamerkan sikap seorang pemimpin yang berani bersuara dalam memperjuangkan kebenaran dan sudah tiba masanya untuk anak Johor terus bangkit dan mencontohinya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Program Bicara Minda dan Sesi Dialog bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin, di Hotel Grand Bluewave, di sini, semalam.

Maszlee, ketika mengendalikan program itu, sempat mengajukan soalan mengenai ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pembentangan Bajet 2016 kelmarin, berkaitan perumpamaan ‘gunting dalam lipatan’ dan ‘api dalam sekam’ kepada Muhyiddin.

Bagaimanapun, jawapan bersahaja bekas Timbalan Perdana Menteri itu mengenai perumpamaan tersebut menunjukkan itu bukan sifat dirinya, tetapi kelantangan Muhyiddin adalah disebabkan tanggungjawabnya sebagai pemimpin yang memperjuangkan hak rakyat dan kepentingan parti.

“Saya tertunggu-tunggu juga sekiranya ada penonton yang akan mengajukan soalan terbabit, namun selepas tiada yang bertanya mengenainya saya ambil peluang itu,” katanya.

Maszlee turut memuji Sinar Harian kerana menganjurkan program itu dalam meneruskan budaya demokrasi melalui konsep telus dan tulus.


0 Komentar untuk "'Bayaran tinggi' untuk keberanian Muhyiddin"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI