Insaniah terima penarafan ‘Tier 4’ (Sangat Baik) dari Menteri Pengajian Tinggi - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Insaniah terima penarafan ‘Tier 4’ (Sangat Baik) dari Menteri Pengajian Tinggi

Kolej Sigi pun lagi hebat dari Kolej Universiti Insaniah





http://kedahla.blogspot.com/2012/11/jangan-jealous-nuu-kpt-iktiraf-kuin.html#more


Oleh: MUSLIM ABDUL RAZAK

ALOR SETAR – Tohmahan demi tohmahan dilemparkan terhadap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) namun ianya tidak menjatuhkan kredibiliti kolej tersebut apabila ianya muncul di antara 16 institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang menerima penarafan Tier 4 (Sangat Baik) bagi Sistem Penarafan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia 2011 (SETARA’11) yang diumumkan oleh Menteri Pengajian Tinggi pada 1 November lalu.


Timbalan Pendaftar KUIN, Ustaz Sayuthi Sanusi berkata, dengan mendapat pengiktirafan ini ianya membuktikan bahawa kualiti pengajaran dan pembelajaran di KUIN diperakui oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). 

“Pada masa yang sama ianya menunjukkan peningkatan memberangsangkan daripada pengiktirafan Tier 3 (Baik) pada 2009.

“Pengiktirafan ini juga akan membuka lebih ruang buat KUIN untuk memperoleh status universiti penuh pada masa depan selepas Kampus Induk KUIN di Kuala Ketil beroperasi kelak,” jelasnya.

Katanya lagi, jika ia mampu dicapai tidak mustahil KUIN bakal menerima pengiktirafan Tier 5 (Cemerlang) selepas ini. Dengan kemudahan prasarana lengkap di Kuala Ketil diharap warga KUIN dapat meningkatkan mutu kerja bagi menghasil kualiti optimum sekaligus merealisasikannya.

Sementara itu, SETARA bertujuan mengukur kualiti pengajaran dan pembelajaran pada tahap enam kerangka kelayakan Malaysia peringkat Ijazah Pertama bagi universiti dan kolej universiti di Malaysia yang meliputi tiga domain generik iaitu Input, Proses dan Output bagi menilai kualiti pengajaran dan pembelajaran.

SETARA’11 mengklasifikasi penarafan kepada enam tahap dengan Tier 6 sebagai tahap tertinggi (Terbilang) dan Tier 1 sebagai penarafan paling rendah (Lemah).
0 Komentar untuk "Insaniah terima penarafan ‘Tier 4’ (Sangat Baik) dari Menteri Pengajian Tinggi "

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI