SUKAN : SABTU 23 MEI 2009 - 'Tindakan KAFA seperti bunuh diri' - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

SUKAN : SABTU 23 MEI 2009 - 'Tindakan KAFA seperti bunuh diri'

'Tindakan KAFA seperti bunuh diri'

KUALA LUMPUR - Tindakan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) mengancam untuk menarik diri daripada meneruskan 11 baki perlawanan Liga Super musim ini diibaratkan sebagai perbuatan membunuh diri.

Pandangan itu disuarakan oleh bekas pemain kebangsaan, Datuk Abdul Ghani Minhat (gambar) yang melihat ugutan KAFA itu akan memberi kesan kepada negara dan pemain Kelantan khususnya.

"Secara tidak langsung, tindakan itu akan membunuh bakat-bakat baru yang ada di negeri itu terutamanya apabila kita bercakap mengenai aspek pembangunan," katanya ketika dihubungi Bernama semalam.

Ghani berkata, jika keadaan itu berlaku, pemain muda sudah tidak ada matlamat untuk meneruskan permainan bola sepak malah akan memberi kesan kepada pasukan kebangsaan kerana Kelantan sememangnya melahirkan pemain berbakat sejak dahulu lagi.

Beliau yang juga digelar sebagai 'Raja Bola' berpendapat, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) juga perlu menggunakan budi bicara dalam menangani isu penggantungan Stadium Sultan Muhammed IV itu.

FAM menggantungkan stadium itu sebagai gelanggang sendiri KAFA bermula 9 April berikutan insiden rusuhan penyokong menyebabkan KAFA menanggung kerugian RM30,000 setiap perlawanan selepas perlu bermain di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini sebagai perlawanan tempat sendiri.

"Mungkin FAM boleh mengenakan beberapa syarat tambahan seperti jaminan keselamatan daripada KAFA agar rusuhan penonton tidak berulang," katanya.

Beliau berkata, jika hendak diteruskan juga larangan itu, mungkin Kelantan boleh bermain di tempat yang lebih dekat seperti di Terengganu di mana perjalanannya hanya mengambil masa dua atau tiga jam sahaja.

Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa sebelum ini dilaporkan sebagai berkata, KAFA menimbang untuk menarik diri daripada meneruskan saingan Liga Super berikutan penggantungan stadium itu.

Anuar berkata, terdapat dua pilihan yang dirancang iaitu Kelantan akan terus beraksi dalam baki saingan Liga Super dengan menjadikan Stadium Nasional Bukit Jalil sebagai gelanggang tuan rumah tetapi terpaksa menanggung kerugian RM30,000 pada setiap perlawanan.

Pilihan kedua pula Kelantan akan menarik diri daripada baki perlawanan Liga Super musim ini tetapi mengekalkan pasukan sedia ada untuk mengadakan perlawanan amal mencari dana kewangan bagi membolehkan mereka kembali beraksi pada saingan Piala Malaysia yang bermula Oktober ini.

Khamis lepas, FAM menerusi jawatankuasa rayuannya telah menolak rayuan KAFA terhadap penggantungan stadium itu. - BERNAMA
0 Komentar untuk "SUKAN : SABTU 23 MEI 2009 - 'Tindakan KAFA seperti bunuh diri'"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI