Menjalani Kehidupan Berkeluarga 'Terlalu Mahal' Pada Masa Kini - Pakar - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Menjalani Kehidupan Berkeluarga 'Terlalu Mahal' Pada Masa Kini - Pakar

PETALING JAYA: Memulakan kehidupan berkeluarga pada hari ini adalah 'terlalu mahal' menurut pakar-pakar, memetik ia sebagai salah satu sebab berlakunya penurunan kadar kelahiran terutama di kalangan masyarakat Cina di Malaysia.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datin Paduka Chew Mei Fun berkata wanita kini lebih berpendidikan tinggi dan mempunyai kerjaya memuaskan yang membawa kepada perkahwinan yang dilewatkan.

"Pada masa kini, lebih ramai yang mencari kualiti berbanding kuantiti.

"Orang ramai mahu pastikan bahawa mereka boleh memberikan pendidikan yang baik untuk anak-anak mereka dan gaya hidup berkualiti," katanya.

Beliau berkata kesan langsung daripada kadar kelahiran yang rendah akan menjadikan masyarakat semakin tua.

"Perancangan keluarga tidak semestinya tentang mengurangkan bilangan anak.

"Ia adalah mengenai pengurusan struktur keluarga berdasarkan pendapatan dan keadaan supaya anda tidak mempunyai anak lagi berbanding apa yang anda mampu," katanya.

Kementeriannya, kata Chew, telah bekerja keras untuk menyediakan perkhidmatan penjagaan kanak-kanak yang lebih baik untuk ibu bekerja serta menjadikan setiap tawaran kemudahan lebih memudahkan.

"Kita perlu menangani isu ini dengan cara holistik untuk memastikan keselamatan anak-anak.

"Kami juga sedang melihat untuk menurunkan kos penjagaan kanak-kanak," tambahnya.

Pengerusi Pusat Kajian Dasar Awam, Institut Strategik dan Kepimpinan Asia Tan Sri Ramon Navaratnam berkata secara umum, mereka yang tinggal di kawasan bandar mempunyai bilangan anak kecil yang sedikit.

"Ini kerana mereka mahu anak-anak mereka mempunyai 'tawaran yang lebih baik'.

"Secara umumnya, penduduk bandar menjangkakan beban kewangan yang lebih tinggi," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, dasar perkauman mungkin juga telah membawa kepada masyarakat Cina dan India mempunyai bilangan anak yang lebih kecil.

"Mereka mungkin berasa bahawa terdapat kekurangan peluang seperti biasiswa, yang membawa kepada mereka tidak yakin untuk mempunyai ramai anak," katanya.

Penasihat untuk Jia Zong, persatuan ibu bapa sekolah Cina, Edward Neoh Chuan Tat, 50, berkata beliau percaya keluarga Cina mempunyai bilangan anak yang kecil disebabkan kos untuk membesarkan mereka, khususnya dari segi pendidikan.

Beliau berkata ini berlaku terutamanya bagi keluarga Cina kelas pertengahan.

"Orang Cina sentiasa mengambil berat tentang pendidikan. Bagi mereka ia bukan perkara mudah. Pendidikan adalah sangat mahal, "katanya.

Neoh merasakan bahawa dengan adanya lebih banyak sokongan kerajaan untuk pendidikan, terutama di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina, ia akan mengurangkan kebimbangan keluarga 'tentang kos pendidikan dan menggalakkan mereka untuk mempunyai lebih ramai anak.

0 Komentar untuk "Menjalani Kehidupan Berkeluarga 'Terlalu Mahal' Pada Masa Kini - Pakar"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI